Landskapsmat med mera!

Sv: Landskapsmat med mera!

Ungefär så, ja. Lätt förklarat, men skillnaden i smaken är större än det låter.. jag kan inte med kroppkakor men älskar riktig råpalt och blodpalt. ^^ Salt fläsk och hemgjord lingonsylt till också, annars får det vara!

Och läfsa jag tänker på visade sig vara norska "lefse" med kanelfyllning. Ett vitt bröd bakat i bagarstuga (vedeldad stenugn) på bland annat hjortronsalt och yoghurt, som man sedan fyller med kanel, smör och socker.
Sedan vet jag inte hur det är med tjälknöl eller plättar (den stora varianten, inte de små) med hjortronsylt och sirap.

Förlåt, men det finns inget som heter hjortronsalt… Hjorthornssalt finns däremot :D
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Meh, märka ord! XP

( Och ja... jo.. jag har nog alltid trott att det heter hjortron (som i bären) salt. Host.:o )
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Det är en ganska grovkornig korv, jag tycker inte om den personligen men min sambo gör. Korv överlag är nog ganska värmländskt och kalvdans med tror jag.

Jag är egentligen bohusläning och säger äggost och sill.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

whwycd:
WS6: Ja, precis! Äggakaka och spettekaka har jag blivit bjuden på härnere och likaså ål (rökt ål mums). Gås vet jag inte om jag ätit faktiskt och inte svartsoppa, men det är jag nyfiken på!

Gås är gott!
Men svartsoppa skulle jag aldrig i livet ens smaka på..!! :yuck: Gjort på gåsblod.. :yuck:
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Värmländska rårakor med lingonsylt, och så havrekex (med skinka och senap) på julafton! :love:
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Här ute finns äggost. Inget som faller mig i smaken så folk härifrån tittar konstigt på mig när jag tackar nej :D det görs på ägg,mjölk o grädde har jag för mig.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

DenLillaSkimmeln: Hmm, nä Sthlm de va svårt, jag kommer inte heller att tänka på någon särskild mat därifrån eller från Uppland... kommer du på något? =)

cili: Grynkorv har jag aldrig hört talas om, vad är det? =)

Kethets: Okej! Ja äggost har jag hört om flera gånger, fast aldrig smakat.. det låter inte som om det smakar särskilt mycket tycker jag när man kollar recept? Eller?

WS6: Jag får ta o smaka gås! Och svartsoppa..jag älskar ju blodpudding och det är ju också gjort på blod... De skånska pepparkakorna har jag nog aldrig heller smakat... får göra det med!

Theodor: Är det några särskilda havrekex? Det lät gott!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Meh, märka ord! XP

( Och ja... jo.. jag har nog alltid trott att det heter hjortron (som i bären) salt. Host.:o )

Förlåt, jag kunde inte låta bli… :D

(Det tog mig typ 1,5 år att inse att det heter vickningschips och inte vikingchips…)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag gillar inte heller äggost, det är ju så otroligt mäktigt! Vissa äter sylt till och vissa har det till sillen...

Mycket fisk och skaldjur är jag uppvuxen på (Göteborg, har spenderat mycket tid i Halland och Bohuslän också). Helst vill jag ha makrill eller egenfångad krabba! :)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag bor i Stockholm, kan inte komma på nån typisk rätt härifrån. Känns lite trist :p

Eller jaa, det blir väl en del thaimat :angel: Nä jag måste googla vad vi har för landskapsrätt (Uppland då)!

Joho! Kebabpizzan är uppfunnen i Bromma! :laugh:
Skämt åsido(fast det är sant), kan inte heller komma på något på rak arm:cautious:
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Blöta är tunnbröd kokt i ex mjölk. Värsta jag visste när jag var liten :p http://www.norrmejerier.se/recept/tunnbrodsblota

Pitpojkar därimot är sjukt gott! http://blogg.alltommat.se/lisaleverkustliv/2009/12/13/anisbrod-harjakt-och-granfynd/

Långfil finns absolut i norrbotten och messmör.

Kokt i mjölk?! Aldrig hört talas om, det måste vara ytterst lokalt. Blöta är ljusugnsbröd som man doppar i spadet som blir över när man kokat skinka, Bryta är ljusungsbröd som man brytit i bitar, häller kall mjölk över och äter med sylt eller sirap ( och gärna falukorv till)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Råbiff.
Det vet jag en del här nere i Skåne som gillar. Själv skulle jag aldrig våga mig på det och jag vet inte om det är typiskt skånskt. Men det var i alla fall något jag kom att tänka på och som (vad jag såg) inte var nämnt tidigare.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Kokt i mjölk?! Aldrig hört talas om, det måste vara ytterst lokalt. Blöta är ljusugnsbröd som man doppar i spadet som blir över när man kokat skinka, Bryta är ljusungsbröd som man brytit i bitar, häller kall mjölk över och äter med sylt eller sirap ( och gärna falukorv till)

Nu kommer jag inte ihåg var Ainon är uppuxen, men i och runt Älvsbyn är blöta rätt så poppis. Pappa åt det ofta, minns jag.

Bryta åt han också, kom jag på, men älvsbybo som han var så sa han "brötton", därför tog det en stund innan det kopplade. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Kolbulle tänkte jag på bara häromdagen! Tillagad över öppen eld :love:
(Uppvuxen i Jämtland)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp