Landskapsmat med mera!

Sv: Landskapsmat med mera!

Tack så mycket för ditt svar! Så intressant det är med alla variationer tycker jag! För min egen personliga del så tror jag att en hit för min del skulle bli en smet med kornmjöl (kornmjölsgröt = <3! och bröd med kokt potatis och kornmjöl i, mums) i och så en fyllning med kryddpeppar i (kanske fylla med bara stekt lök med kryddpeppar, är inget fan av fläsk)... mmm... får experimentera mig fram!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Kolbulle! :d (med lingonsylt, som jag inte äter alls annars!)
Och hälsingeostkaka :d

Båda äter jag hos föräldrarna i hälsingland - inte annars :)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Ja, såklart! ja du är väl från Dalarna, som jag? Min morbror brukar åka runt på "events" (i brist på bättre ord haha) och laga kolbullar =) =).

Hälsingeostkaka? Är det någon särskild sorts ostkaka? Från Hälsingland? Jag gillar ostkaka, fast tar man bort mandeln som vissa tycker man kan, så är det då verkligen inte ostkaka tycker inte jag.

em76: tack för svaret, ja ostkaka är från Småland från början väl?

//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Häsingeostkakan är utan mandel - vilket passar mig bra då jag är allergisk :D
Serveras med grädde och/eller saftsås :d

Googlade av nyfikenhet - och Wikipedia säger så här:
Hälsingeostkaka

Hälsingeostkaka innehåller enbart eller nästan enbart huvudingredienserna för ostkaka. Recepten skiljer sig något åt beroende på landskapsdel, men innehåller aldrig mandel. Hälsingeostkakan är slätare i konsistensen än den småländska. Den skärs i skivor och värms tillsammans med grädde i ugnen för att sedan serveras med saftsås eller hjortronsylt och vispad grädde. Skivorna kan även värmas i stekpannan istället för i ugnen.

:d

Apropå kolbulle på events, vi var på Polishund SM i Söderhamn, där stod en man och lagade/sålde kolbullar, tyvärr blev det inga sådana för mig den gången - för mycket runt omkring att se/göra.
Kanske var det din morbror? :)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag gör palt med typ bara kornmjöl, ytterst lite vetemjöl:D Blir mer mättande då (ja, som att palt inte redan var mättande:p).

Och utan fläsk i, jag steker till och har vid sidan om.

En annan Norrländsk grej, eller egentligen finsk, är ju memma. Fruktansvärt äckligt om man frågar mig.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Skulle vilja säga att äggakaga, rotmos, spettekaka, gås/svartsoppa, ål nog är typiskt Skånsk mat.. Rårakor också? Isterband? :p
 
Sv: Landskapsmat med mera!

whwycd: Okej! Intressant att veta! Fast jag håller mig nog till den vanliga ostkakan då de få gånger jag äter ostkaka. Men det är ju bra det finns utan för allergiker :).

Nej, jag tror inte han åker så långt som dit, utan bara runt om i Dalarna. Men kul att det fanns där!

Lillkumpula: Åh, jamen det ät ju som något för mig då ju!

Memma, ja det har jag hört om innan, vad är det nu det är för något? Det är någon svart söt gegga typ va? ^^

WS6: Ja, precis! Äggakaka och spettekaka har jag blivit bjuden på härnere och likaså ål (rökt ål mums). Gås vet jag inte om jag ätit faktiskt och inte svartsoppa, men det är jag nyfiken på!

Rårakor vet jag inte om det är typiskt skånsk, tror inte det och rotmos vet jag inte heller... isterband vet jag inte heller?

//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Det beror på om man är traditionell eller inte. Själv äter jag inte skaldjur, så jag äter inget av det :p
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag är uppvuxen på fisk (gädda, abborre och strömming mest) och älgkött, så antar att det är det man äter här. Typ tjälknöl antar jag också är ganska klassiskt här... Äh jag vet inte så noga egentligen, men det är intressant med regional mat tycker jag så jag får återkomma efter att ha funderat och pratat med nära och kära :p
 
Sv: Landskapsmat med mera!

kl
Tycker inte nävegröt är något som äts i vanliga hem direkt längre, hackkorv däremot!
(men gott är det inte)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

aiquen: Okej, ja det låter rimligt tycker jag.

andromedae: Okej!

Sparrisen: Vart bor du nånstans då? :) Ja, visst är det intressant! Gör det och återkom gärna sen!

Kethets: Okej! Vad är hackkorv för något då?


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Här i trakten Småland/Öland äter vi kroppkakor och ostkaka.

Det är skillnad på Småländska och Öländska kroppkakor.
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag bor i Stockholm, kan inte komma på nån typisk rätt härifrån. Känns lite trist :p

Eller jaa, det blir väl en del thaimat :angel: Nä jag måste googla vad vi har för landskapsrätt (Uppland då)!
 
Sv: Landskapsmat med mera!

kl

I västergötland (där jag kommer ifrån) äter man grynkorv, det finns tydligen inte på speciellt många andra ställen i landet vad jag förstått
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp