Landskapsmat med mera!

Sv: Landskapsmat med mera!

Min mormor gör dem :) Jag vet inte om det är mer av ett familjerecept men skulle tro att det är ett gammalt Ekshäradsrecept. Jag kan det inte ;)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Nu kommer jag inte ihåg var Ainon är uppuxen, men i och runt Älvsbyn är blöta rätt så poppis. Pappa åt det ofta, minns jag.

By utanför Luleå.
Kanske rätt lokalt, mjölken kunde också smaksättas med spad av olika slag. Kallas i alla fall det också Blöta.
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Ser ut lite som julkorv? =) Är den söt i smaken? Ser god ut, tycker jag!

Försöker svara alla i samma inlägg, blir kanske lite huller om buller, men...

Ja, Upplandskubb heter det väl, ja! Där har vi ju Uppland... Min mormor brukar bara kubb, jag tycker lätt de blir torra, men bittermandel-smaken gillar jag.

Att hasselbackspotatis var från Sthlm visste jag inte! Det tycker min pojkvän om.

Kul att kolbulle finns i Jämtland också! Ja, självklart ska de tillagas över öppen eld!

Den där listan som någon länkade till har jag också tittat på innan, fast jag tycker den verkar vara lite konstig. Typ allt som står på Dalarna har jag då aldrig ätit...

//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Kl
Kom på en Uppländsk efterrätt också, tyvärr minns jag inte vad den heter, men det är en "misslyckad" sockerkaka (den är som lite knäckig istället för fluffig) som smakar salt snarare än socker. Jättegod!
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Här där jag bor (Blekinge) anses nog kroppkakorna som någon form av nationalrätt, och jag har hört att de ska likna de öländska ganska mycket. Jag är inget fan av maträtten, eller rättare sagt jag älskar min mormors och min mammas variant (de är snarlika), men får kväljningskänslor av alla andras och undviker det in i det sista. Alla som smakat mormors älskar dem, men erkänner att de inte liknar "originalet" speciellt mycket.

Pappas familj åt kåldolmar också när jag var liten. Eftersom varken vi eller mamma gillar det slutade vi gå på de tillställningarna ganska fort. Jag är extremt kräsen och mina syskon är inte mycket bättre, så vi är nog inte representativa för befolkningen i stort.

En annan (fruktansvärd) maträtt som "alla" åt här när jag var barn är sjöfågel i alla upptänkliga varianter. Usch, jag mår illa bara jag tänker på lukten nu... :yuck:
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Strömming! I alla fall här ute på kusten. Hasselbackspotatis kommer ju från Stockholm, men dom kanske inte är så klassiska?

Stekt strömming och sotare är ju typiskt för Stockholm. Strömmingen ska helst läggas på knäckebröd eller serveras med potatismos och lingon (lingon tycks man kunna ha till vad som helst utom glass?)

Lite mer mot Roslagskusten är gädda gammal standardmat, men är nog inte så poppis längre. Numera är nog gös mer vanligt. numnum

Så har vi de typiskt Stockholmska vetebullarna som mest smakar smör. Smörbullar/-rutor eller pipersbullar (från pipersbageriet). Smörrutor är vetedeg som kavlas och viks 3 ggr med smör emellan till en stor platt deg som skärs i rutor. Gammaldags pärlsocker uppepå. Pipersbullarna har samma innehåll men kavlas till gifflar. Är faktiskt inte riktigt sker på om man kan köpa dem på Pipersbageriet längre.

Bäst av alla bullar är dock Rimbobullar! (Kalljästa bullar blir alltid bäst)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

*svarar alla*

Tack för alla svar! Vad mycket spännande mat vi verkar ha i vårt avlånga land, kul!

Saffranspannkaka ja! DET har jag länge varit sugen på att smaka/laga. Ska den lagas på något särskilt sätt som är det enda rätta eller det finns en massa variationer på det med som med så många andra rätter?

Lät kul att det kom lite mer uppländska rätter med, den där salta sockerkakan lät ju spännade!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Det finns skrädmjöl att köpa i vanlig mataffär och receptet ska stå på paketet :) Är dock ganska svårt att göra tror jag om man inte vet hur det ska vara i konsistensen. Riktig nävgröt ska också helst göras i en stooor kastrull över öppen eld :)

Åk till Värmland och besök någon bilmässa/fiskekväll eller liknande så ska du se att det serveras nävgröt ;)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Kl
Från Jämtland.

Brösull
Tjärknul (tjälknöl)
Kams
Tunnbröd överlag finns ju med lokal tatch
Äts ju älgkött i mängder och renkorv mm finns överallt men ren är inte i min smak. Björn finns också men inte vanligt mer delikatess liksom.
Kolbullar
Klappgröt
Bäverhojt :p

Kommer säkert på mer men mycket med hjortron och lingon i olika former hör väl norr till
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Tack för svaren!

Då ska jag gå till affärn o kolla efter skrädmjöl! Har en kompis som är inflyttad värmlänning med med en pojkvän som är uppvuxen där, får säga till honom att han får servera mig nävgröt!

Is: Spännande! Vad är brösull och kams för något? Bäverhojt gissar jag är någon form av alkohol? :p Klappgröt minns jag inte heller vad det är... ?

Kom att tänka på en grej! Idag är det ju våffeldagen! Hur äter man våfflorna där i bor?? Och hur gör ni personligen? Lika, annorlunda?

Ni äter väl våfflor idag? :) Jag ska äta till efterrätt ikväll, blir våfflor på chokladdryck, har ingen annan mjölk :p och så med hjortronsylt och sirap på, som jag fick tips om här i tråden!


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag hittade inget skrädmjöl på våra större matvarubutiker här, personalen såg ut som frågetecken när jag sa vad det hette:(
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Äter inte våfflor, men när jag var liten åt jag de med lite vispad grädde och sylt!
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Is: Spännande! Vad är brösull och kams för något? Bäverhojt gissar jag är någon form av alkohol? :p Klappgröt minns jag inte heller vad det är... ?


//r

Brösull = hårt tunnbröd smulas ner i mjölk och äts med lingonsylt till.. Smakar bättre än det låter :p

Kams = södra Norrlands svar på palt, fast man bakar ut bullen till tallriks stora kakor istället utan fyllning.

Bäverhojt = kort beskrivet är det snaps gjord på bäverns doftkörtlar (nja inte riktigt så men typ) ses drickas i pistmaskin blandannat.

Klappgröt = äh kolla wiki :p http://sv.wikipedia.org/wiki/Klappgröt
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Lillkumpula: haha, det var som här nere när jag frågade på Ica Maxi efter pölsa (allså inte de röda danska korvarna:p utan norrländsk grå pölsa) på korv... asså som risgrynskorvar... de hade hon aldrig sett, bara på konserv...

Is: Åh, så mycket spännande! Det låter som om brösull är en variant av det som Ainon och Tassetass (och om det var någon mer) beskrivit tidigare i tråden då!

Kams lät ju intressant! Aldrig hört talas om! Men de är alltså gjorda på potatis? Äter man dem bara som de är då eller? Eller man har fläsk o sånt till fast ovanpå bara? Recept? :d

Okej, hmm bäverhojt lät inte så smaskigt direkt... :p

klappgröt däremot! Det lät som något för mig! Jag älskar mannagrynsgröt och brukar koka den med vad jag har hemma typ, chokladmjölk o dinkeldryck bland annat.. o har lingonsylt i frysen o annan sylt med... hmmm... Men, det står att konsistensen o volymen skiljer sig väsentligt från vanlig mannagrynsgröt... Hur ska den vara i konsistensen då? Det lät som något jag verkligen vill testa!

WS6: Okej, ja det känns som det vanliga till efterrättsvåfflor! Och glass..


//r
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Vet inte om någon annan har skrivit det redan.. Men men.
Här i Skåånne är det traditionellt med
* Spettekaka
* Äggakaka
* Gåsagillen och Ålagillen
* Skånsk Kalops
* Smörgåsbord

Sedan längs den skånska kusten (precis som alla kuster i Sverige) är fisk och skaldjur traditionella
 
Senast ändrad:
Sv: Landskapsmat med mera!

Glömde:
* Aladåb
* Blodkorv
* Skånsk Senap
* Svartsoppa

Sedan får man inte glömma våra skånska äpplen ;)
 
Sv: Landskapsmat med mera!

Jag gillar inte heller äggost, det är ju så otroligt mäktigt! Vissa äter sylt till och vissa har det till sillen...

Jag föredrar helt klart äggost med sylt till, allra helst björnbärssylt, eftersom det receptet vi använder oss av i min släkt gärna blir lite söt och då är det vidrigt till ex julbordsmat. Men det kanske är lite olika beroende på vilket recept en använder, hur söt den blir :)

TS; grönkål känns väldigt halländskt och framförallt när det kokas ihop till långkål.

Sen kan det vara inbillning från min sida, men det känns som att flädersaft eller efterrätter med fläder i är vanligare i söder (främst Skåne och Halland) jämfört med i norra delarna av Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp