Landlord-Stanford i kombination?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Manetmannen
  • Startdatum Startdatum
M

Manetmannen

Ja, alltså... Vad tror ni om den kombinationen? Låt säga efter och undan efter.

Udda, helt ok eller bra i avelssammanhang? Är det intressant för avelsintresserade? Och hur ser det ut prismässigt, fördel-nackdel?

Sv: Landlord-Stanford i kombination?

Har du ett Landlord-Stanford sto ?

Rent stammässigt så tycker jag att det låter hoppning med en helt del åsikter...
Har den dessutom gjort något själv så är det mera intressant, för även om det är mycket hoppning så är det inte direkt modernt

Med den kombinationen så finns det fyra ston registerade. Av dem så är två relativt intressanta för avel och två relativt ointressanta när man bara ser på papret så att säga.
De två som är intressanta är de med dels egna prestationer plus att bägge har prestationer även bakåt. De om inte är intressanta är de som ivarken har egna prestationer eller släktingar med några.

Nej, men jag har haft ögonen på ett sådant sto.

Masse: Hur tar man reda på vilka som är intressanta och inte? Jag är lite intresserad av att höra dels hur det ser ut i avelssammanhang och om det begärda priset är marknadsmässigt bra eller inte. Stoet i fråga har inga särskilda meriter i varken dressyr eller hopp vad jag kan hitta, aldrig haft föl och börjar gå över rekommenderad ålder för förstföderskor. Jag funderar lite för mig själv hur pass mycket nuvarande ägare kan luta sig tillbaka på gamla blodslinjer?

Om du tittar här så hittar du de registrerade srona med den stammen. http://www.blup.se/sv-SE/horses?search[][field]=father_name&search[][value]=Landlord&search[][field]=mother_father_name&search[][value]=Stanford&search[][field]=sex&search[][value]=s&search[][field]=breeder_license_on&commit=S%C3%B6k

Du kommer då att se att vå är systrar och det är dessa som saknar prestationer. Men det är ju bara bedömningen utifrån papper så att säga. I verkligheten kan det vara helt annorlunda när man ser själva hästen.

Menar du att det kan vara intressant exteriört även om det inte finns några särskilda resultat på stoet med den kombinationen? Är som sagt väldigt dålig på detta vad gäller avel, så jag måste få ställa dumma (självklara?) frågor som följd.

Senast ändrad av en moderator:

Pansarskalle var min första tanke. Och en ganska rejäl häst. Men den borde kunna hoppa, och även röra sig ok.

Pansarvagn med pansarskalle säger jag då :D

En maffig häst. Hade varit intressant att veta vad som finns i tredje led.

Menar du att det kan vara intressant exteriört även om det inte finns några särskilda resultat på stoet med den kombinationen? Är som sagt väldigt dålig på detta vad gäller avel, så jag måste få ställa dumma (självklara?) frågor som följd.
Individen kan ju vara intressant för blup.se är ju bara en pappersprodukt. Så när man ser hästen och väljer "rätt" hingst kan det bli intressant. Kanske inte lättsålt som unghäst med väl när den visar prestationer.

Men det är kanske inte den bästa kombinationen att välja ett sto utan prestationer från till avel om man är nybörjare. Som skrivet innan finns det stor chans för lite hårdare temperament. Även risk för att det blir ganska grova/tunga hästar, vilket inte är direkt önskvärt idag.

Intressant. Vad lägger ni i begreppet pansarskalle? Gäller det både Landlord och Stanford eller är det just kombinationen?

Jag har ju en valack efter Landlord - Bonaparte och han stämmer väl in på beskrivningen att han är stor. Han hoppade dessutom allt man ställde framför honom och rörde sig bra så länge han var frisk.
Mentalt sett en otroligt snäll häst att hantera dock ganska lättskrämd och kan vara något hingstig emellanåt.

Det är kombinationen, bägge hingstarna ger ofta hästar med egen vilja och egna idéer, som dessutom har skärpan att stå på sig med sina åsikter. Det är det jag menar med pansarskalle, en häst som säger "Såhär tycker jag, och passar det inte så kan du sitta av! Bra häst reder sig själv!".

Bonaparte har vad jag sett lämnat ganska mjuka, snälla hästar, av det mer försiktiga slaget, som kanske snarare behöver lite mer mod och skärpa. Så istället för kaka på kaka kanske det blev en bra medelväg med din häst?

Tycker att det låter ganska bra, tilltalande. Landlordavkommor har jag inte jobbat med och vill inte uttala mig om hur det på dessa "rör sig i knoppen" men vad det beträffar skallen på Stanford så har jag idel positiva ord. Själv ridit honom och jag är dressyrkärring men har trots allt inte emot lite Stanford-blod. Han rörde sig bra, var ingen pansar-typ enl min mening, normalbyggd med en härlig personlighet :love:.
Men som vissa varit inne på så skulle jag ändå vara obeservant på vilken hingst jag lägger på ett Stanford-sto, ta gärna en hingst med höga poäng på ridbarheten (vilket berättar om samarbetsvijan/skallen). För Stanford-avkommorna kan ibland vara smarta, om deras list går ut på att gå emot människans önskningar så kan det bli ett "battle" utan ände... som förvisso kan ha sitt ursprung i dålig ridning etc etc...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 272
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 474
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023