Sv: Lancashire healer
Jag har två unga slynglar
En som fyllde 1 år igår och en som blir 2 år i december - två tikar.
Kan bara säga full ös medvetslös
Min lilla bruna (2 åringen) är en liten rackare med mycket jaktlust. Henne får jag har mycket tummen i ögat på när hon är lös, för hon vädrar snabbt och är en självständig liten varelse när det gäller just jaktlusten. Koppel på och när hon är lös får hon uppgifter av mig för att hålla henne sysselsatt och inte hitta på egna dumheter. Totalt oberörd vad gäller skott, fyrverkerier, karuseller, folkmassor och ostadiga underlag osv. Hennes enda "nackdelar" är just den enorma jaktlusten och att hon är lite väl överdriven i sitt sociala umgänge (har svårt sluta hälsa och fjäska för folk). Älskar människor och barn och vill gärna vara i centrum. Läraktig och gillar trixa, men har lite svårt med tålamodet om hon inte förstår - och då talar hon om det.
Min svarta 1 åring är raka motsatsen. Förig som få, vallhund uti klospetsarna och vill, vill och vill massor. Finns ingen som blir lyckligare än hon om matte tar fram en leksak och ber henne göra lite trix eller träna lite lydnad - då finns inget annat för henne. Hon har även en mycket bra spårnäsa och älskar att blodspåra och är mycket fokuserad när hon jobbar. Klart mer mental uthållighet än min lilla bruna ettriga
Har dock klart mer nerver när det gäller vad som händer runt omkring, men är även i slyngelåldern med allt vad det innebär och lite till....
Är än så länge helt skottfast och bryr sig inte det minsta om när vi går över skjutbanan när det dundrar och smäller. Hon tycker ostadiga underlag är superkul och älskar att hoppa upp på allt hon hittar - ju högre, desto roligare. Går det inte att hoppa, så kan man alltid dra sig upp med klospetsarna
Det enda hon tycker är jobbigt, är främmande hundar - men vi jobbar på det. Hon är även ganska verbal och har lätt till skall - både när hon vill föra samman hundvänner i skogen och vid hundmöten. Men en rackarns rolig hund.
Det skiljer även en hel del i storlek på mina två. 2 åringen är en liten fnutt på 5 kg och 1 åringen väger idag 7,8 kg och är rena muskelpaketet.....
Untitled by
heffalklumpens, on Flickr
"Lilla" skitungen Polly
Untitled by
Polly ska alltid ha något i munnen när hon sover
Untitled by
Mini och yngsta barnbarnet
Untitled by
Den vackra bruna Mini efter bad
Blöt och vacker by
För mig som bytte ras när jag skaffade dessa har det varit en rolig utmaning - att gå från lugna molosser till kvicka illrar har övat upp min reaktionsförmåga haha