Lancashire healer

Maira

Trådstartare
Igår träffade jag två såna små killar och blev helt :love:

Finns det några bukefalister som har en sådan? Berätta i så fall gärna om era hundar!

Sv: Lancashire healer

Liten korrigering: Det heter heeler, inte healer ;)!

Har en kompis som har två st, hennes unghund är döhäftig enl mig :)

Jag har haft en jättehäftig hane på min nybörjarkurs i agility. Pigg och glad och arbetsvillig. Massor av energi :laugh:

Gillar också den rasen..

Skogstrollet här på hund har en. Hon kan nog berätta både det ena och det andra :D :D

Russinbulle har två :)

Min hyresvärd har ett gäng som jag träffar rätt ofta. Häftiga små hundar, full fart och älskar att springa är mitt intryck av dem. Jag upplever dem också som väldigt föriga :)

Hahahhhaaaaaa....! Ja vad ska jag berätta.

Min Qito är två år nu och är en skitrolig hund! Jag valde en valp med mycket motor för träning och tävling (och upptäckte sen att jag var gravid). Han är således snäppet "värre" än den genomsnittliga heelern och rasen varierar rätt mycket men den är ingen ren sällskapshund utan en aktiv sådan. Den behöver visst mått av aktivering för att vara nöjd.

Qito (från Animalcompaniets kennel) är kvicktänkt, smart, drar slutsatser efter få upprepningar, envis, har hög integritet och lär sig rutiner snabbt. Heelern är i mitt tycke en hund som uppfostras med rösten enbart, diggar du alfarullningar kan du räkna med stämpelmärken i handleden... Heelern jobbar med käften när den vallar boskap och precis som en retriever gärna bär runt på tofflor så använder heelern gärna käften när den kommunicerar. Känner han sig trängd nafsar han i luften. Så länge det är en markering är det ok för mig, jag är inte den som tycker att en hund är en brasmatta som ska kunna ta vad skit som helst. Men det bör man vara införstådd med när man skaffar en så man inte blir hysterisk när lilla goa valpen plötslig upptäcker att den har tänder. Ignorerar man och håller sig lugn går det snabbt över när den upptäcker att den inte vinner något på beteendet. (Sa jag att han var smart och drar slutsatser kvickt...?)
Qito har gjort MH med 2:a på skott.

Man bör som heelerägare ha: humor!! Envishet, förmåga att läsa hund (de är ofta signalkänsliga), gilla att hitta på roliga saker och vilja ha en hund som alltid vill vara med. De gillar ofta inte att bli lämnade ensamma hemma utan följer hellre med och väntar i bilen t.ex. Han älskar att lösa klurigheter, gör tokrejs dagligen och lyser upp när klickern tas fram. När vi busat klart vill han ligga nära nära i soffan och helst dela kudde med dig på natten.

Det är en perfekt kombination av terrier och vallhund. Tuff och framåt som en terrier men förig och signalkänslig som en vallhund. Qito är en illerliknande GUD på agilityplan. Och ser skitrolig ut bakifrån när han springer riktigt riktigt snabbt, så snabbt så han studsar som en flipperkula mellan dikets kanter och sedan vidare ut över åkern. Då kan jag inte låta bli att skratta, det är livsglädje rakt igenom.

Smidigt format, rel. frisk ras, tåliga, tuffa, framåt och väldigt positiva. :) Viss reservation finns, det behöver man ha koll på.
Bilder finns men pixbox ligger nere just nu verkar det som.

jag blev också såld för en igår på agility tävling i eslöv. den var dock som besökare men ville pussas och var så snäll :)

Jag har två unga slynglar:D
En som fyllde 1 år igår och en som blir 2 år i december - två tikar.
Kan bara säga full ös medvetslös;)

Min lilla bruna (2 åringen) är en liten rackare med mycket jaktlust. Henne får jag har mycket tummen i ögat på när hon är lös, för hon vädrar snabbt och är en självständig liten varelse när det gäller just jaktlusten. Koppel på och när hon är lös får hon uppgifter av mig för att hålla henne sysselsatt och inte hitta på egna dumheter. Totalt oberörd vad gäller skott, fyrverkerier, karuseller, folkmassor och ostadiga underlag osv. Hennes enda "nackdelar" är just den enorma jaktlusten och att hon är lite väl överdriven i sitt sociala umgänge (har svårt sluta hälsa och fjäska för folk). Älskar människor och barn och vill gärna vara i centrum. Läraktig och gillar trixa, men har lite svårt med tålamodet om hon inte förstår - och då talar hon om det.

Min svarta 1 åring är raka motsatsen. Förig som få, vallhund uti klospetsarna och vill, vill och vill massor. Finns ingen som blir lyckligare än hon om matte tar fram en leksak och ber henne göra lite trix eller träna lite lydnad - då finns inget annat för henne. Hon har även en mycket bra spårnäsa och älskar att blodspåra och är mycket fokuserad när hon jobbar. Klart mer mental uthållighet än min lilla bruna ettriga :)
Har dock klart mer nerver när det gäller vad som händer runt omkring, men är även i slyngelåldern med allt vad det innebär och lite till....
Är än så länge helt skottfast och bryr sig inte det minsta om när vi går över skjutbanan när det dundrar och smäller. Hon tycker ostadiga underlag är superkul och älskar att hoppa upp på allt hon hittar - ju högre, desto roligare. Går det inte att hoppa, så kan man alltid dra sig upp med klospetsarna :D Det enda hon tycker är jobbigt, är främmande hundar - men vi jobbar på det. Hon är även ganska verbal och har lätt till skall - både när hon vill föra samman hundvänner i skogen och vid hundmöten. Men en rackarns rolig hund.

Det skiljer även en hel del i storlek på mina två. 2 åringen är en liten fnutt på 5 kg och 1 åringen väger idag 7,8 kg och är rena muskelpaketet.....

Untitled by heffalklumpens, on Flickr

"Lilla" skitungen Polly

Polly ska alltid ha något i munnen när hon sover

Mini och yngsta barnbarnet

Den vackra bruna Mini efter bad

Blöt och vacker:) by heffalklumpens, on Flickr

För mig som bytte ras när jag skaffade dessa har det varit en rolig utmaning - att gå från lugna molosser till kvicka illrar har övat upp min reaktionsförmåga haha

Senast ändrad:

KL

Vad roligt att du har uppmärksammat denna underbara ras!!
Jag har en tik och det är en fantastiskt rolig och positiv ras. Min är lika förig som vilken brukshund som helst och har fått väldigt många lovord från både lydnadsfolk och agilityfolk. Tyvärr hinner jag inte träna så mycket.
Siv älskar alla och är alltid oerhört positiv! Hon gjorde ett utmärkt MH och fick idel lovord från testledaren så det var himla kul.

Bilder och mer om henne mm finns på min blogg. Adressen finns i min info. :)

Vilka godingar :love:

Kan de ha både hängande och stående öron?

Tack alla för att ni delat med er. Nu har jag ju min stora virrhöna :) men det är absolut en ras ska ha i åminne. Verkar passa mig väldigt bra på många sätt.

Vilka godingar :love:

Kan de ha både hängande och stående öron?

Tack alla för att ni delat med er. Nu har jag ju min stora virrhöna :) men det är absolut en ras ska ha i åminne. Verkar passa mig väldigt bra på många sätt.

Det är tillåtet med både ståndöron och tippöron:)

Jag har också en heeler... Och kan inte tänka mig att inte ha en heeler någonsin igen.

Jag ville, liksom Skogstrollet, ha en arbetshund, och jösses, en arbetshund fick jag ;) Han är åtta kilo pansarprojektil, som alltid är redo för lite mer träning, lite mer motion, lite MER! Han har ganska mycket vakt och är inte så förtjust i människor - så länge det inte är på hundklubben, för då älskar han alla... Vi tränar och tävlar freestyle, heelwork och agility.

För mig är en heeler högkoncentrerad energi, vilja, kärlek och styrka. Den bästa tränings- och tävlingskompisen och den bästa sängvärmaren. Det bästa sällskapet på promenaden, i joggingspåret eller på tur. Det är hundar som kräver, högljutt, tydligt, som visar alla känslor i registret, och som är helt omöjliga att inte älska av hela sitt hjärta. :love:

Det finns bland annat patella i rasen, även om det inte är så väldigt utbrett enligt statistiken - min har grad 1.

Hur upplever ni eventuellt skällande? Är de som corgin att de har väldigt lätt till skall? Jag är också nyfiken på rasen! De verkar döhäftiga!

Min har väldigt lätt till skall och det tycker jag faktiskt att de flesta i rasen har. Men eftersom de är så villiga att vara till lags så går det nog rätt lätt att träna bort. Jag har nog accepterat lite för mycket ljud från min hund. :)

Jag har en heelerhane som är två år, skaffade honom när min gamla heeler gick bort. Säger som Lady Frost att jag aldrig kommer att vara utan en :love:.

Passar mig perfekt, lagom stor, lättlärd, förig, rolig hund som är lätt att ha med sig överallt.

Eftersom de är gårdshundar håller de sig hemma också, jag skulle aldrig palla att ha en hund som drar iväg på äventyr så fort man tittar åt ett annat håll.

Massor av energi och arbetsvilja men otroligt mysiga och gosiga är de jag träffat!

Min nuvarande skäller nästan aldrig, vi var noga med att träna det när han var valp eftersom min förra var rätt högljudd.

Vi ignorerade honom när han skällde och han lärde sig snabbt att det inte lönade sig.

Däremot kan han skälla när han försöker få igång andra hundar att leka med honom, de brukar funka så då är det klart att han fortsätter :)

Hur upplever ni eventuellt skällande? Är de som corgin att de har väldigt lätt till skall? Jag är också nyfiken på rasen! De verkar döhäftiga!

Även där är mina väldigt olika. Min ena vaktskäller gärna i trädgården, men är tyst ute på promenader mm. Pratar däremot gärna med pipande, gnällande osv.

Min yngre vaktar inte på samma sätt, men skäller när hon "vallar" syrran..... skäller även gärna på främmande hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka