Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...
Bittert.
Du lämnade bort en inte helt frisk häst men med kontroll på problemen. FV verkar ha glömt tandvård och vaccination. OK. Vaccinationen ser jag som lite slarvigt men ingen katastrof.
Tandvården tycker jag är sämre eftersom du beskriver att det var gjort en månad innan hästen lämnats iväg.
Vad gäller mugg, rasp, lymfangit.
Det kan ju uppstå relativt fort vad jag förstått, och det kan vara svårt att få ordning trots adekvat vård.
Jag har ingen personlig erfarenhet av det, tack och lov, men jag har en kompis vars häst har de här problemen. Jag är övertygad om att hon sköter det efter konstens alla regler och med veterinär. Men hästen är ändå halt ganska ofta pga mugg och måste stå. Ofta omläggningar och bandage och grejer.
Så det kan ju vara problem att få ordning på även med veterinär inblandad och med adekvat vård och omvårdnad.
Jag tycker inte att det är ditt "fel" men med tanke på muggproblemen tänker jag att det kunde varit klokt av dig att ha stämt av med FV om det dykt upp, och kanske åkt och kikat på hästen någon gång under tiden och gett konkreta råd.
Ang att du "för hästens skull" vill driva process eller "gå vidare".
Det är inte för hästens skull. Hästen är i det läge den är.
Det är för din egen skull. Och jag tycker att det är rimligt. Sedan finns den ekonomiska risktagning som tidigare beskrivits.
jag vet inte om det fungerar, men utifrån att ert avtal säger att FV ska bekosta vård av ev skador som uppkommer under fodertiden så borde du kunna fakturera, skicka påminnelser, skicka till Kronofogden.
Och i så fall kanske det inte finns behov av så mycket jurister, rättegångar och liknande?