Lånad ponny & bedrövlig sele

-Catherine-

Trådstartare
Jag måste få fråga er som kan det här med körning :)

Till våren kommer jag förmodligen att låna in en shettistjej till mitt stall. Tanken är att jag skall få sällskap till min stora kille, men även att denna ponny är ordentligt överviktig och behöver komma på lite "träningsläger" för att komma i form igen.

Min fundering är då denna:

Till min ponny har jag en bröstsele som jag just köpt. Min ponny är relativt liten till växten, dock är hon precis som låneponnyn överviktig, om än inte lika gravt.
vickansele3.jpg

Låneponnyn har en annan utrustning som ägaren kör henne med. Denna utrustning sticker mig i ögonen så att jag nästan blir blind, då den är en "allt-i-ett-sele" som dessutom saknar baksele och draglinor. Jag absolut vägrar att använda den selen på henne om jag skall köra :crazy:

kajsa.jpg

Nu funderar jag då på hur jag skall göra? Ägaren har inte det minsta intresse av att köpa en ny sele till ponnyn, denne tycker att det går alldeles utmärkt att använda den hon har.
Nu vet jag inte riktigt hur stor hon är, men jag är ganska så säker på att den sele jag har till min ponny inte skulle passa riktigt bra, då den är i storlek "mini".
Jag har inte riktigt råd att köpa en till sele för att ha till låneponnyn heller *suck*.

Hur skulle Ni gjort i min sits? Vad är "värst", att köra med den bedrövliga sele hon har nu eller att köra med min ponnys sele om jag köper en längre bukgjord till den?

Eller skall jag helt enkelt ge upp tanken på att köra henne överhuvudtaget? :confused:

Fy vad jobbigt det kändes nudå...

Sv: Lånad ponny & bedrövlig sele

Såhär tycker jag.

I nödfall fungerar ju de selarna att bygga om genom att du fäster skaklarna högre upp och lägger till draglinor och baksele, jag gissar att du ska köra motionskörning och då är ju bakselen och en riktig justerbar brösta inte dödsviktigt. Det viktiga är bogfriheten, sen kan man ju alltid önska sig en annan däckel men ett underlägg kan ibland råda bot på illasittande sådana med. Nödlösning helt enkelt.
Du har inte funderat på att köra par? Det skulle ju funka ganska bra med de selarna du har :)

/jenny

Tusen tack för svar!

Aha, en mellanting-lösning alltså :) Ja, det borde ju kunna funka iofs och inte kosta mig skjortan heller. Jag lånar alltså bara draglinor & baksele från min ponnys sele till låneponnyn tycker du?

Men blir det verkligen bogfrihet med den bröstan som sitter på låneponnyns sele? Jag har fått inbankat i min skalle att en fast brösta är "dödens" att köra med :confused:.
Jag tror inte hennes vagn har ngn svängel heller och min vagn är nog för liten. Iofs är det ju en bagatell att sätta dit svängel eller trissor på lånevagnan, så det är väl det minsta bekymret iaf :)

Hur gör man för att få upp skakelfästet då? Att lämna in selen till sadelmakare känns inte aktuellt, då lägger jag isf hellre ut pengar på att köpa en helt ny sele till henne.

Vad korkad jag låter nu märker jag, men det bjuder jag på :D

Köra par har jag inte funderat på ännu, jag tror jag kör på med enbet ett tag tills jag känner mig säker på det, sen får man se vad det blir sedan..

Hur skulle Ni gjort i min sits? Vad är "värst", att köra med den bedrövliga sele hon har nu eller att köra med min ponnys sele om jag köper en längre bukgjord till den?

Eller skall jag helt enkelt ge upp tanken på att köra henne överhuvudtaget?
Först vill jag säga att du inte ska ge upp ;)

Sedan är det klart att selen är inte alls bra (förresten, tömmarna ska inte vara under halsremmet - men det vet du nog)...och förmodligen inte din heller, eftersom bröstan kommer också att vara för kort. :(

Jag har skrivit i andra tråd hur man kan modifiera en sådan här sele så den fungerar bättre. Du kan t.ex. använda dina skakelrem att hålla skacklarna i samma spänne under däckeln som håller dragringen. Sedan, med rep och trissor kan du "fixxa" till draglinor och svängel. Om bukgjorden är inte hårdspännd och du ser till att hästen drar i linor och inte skacklarna ska det fungera...någorlunda.

Finns det en klubb i närheten där du kan höra om det finns någon som har haft shettis och har selen liggandes? eller kanske en annons på ridskolan, i en affär eller på nätet att låna en sele. Det är ju bättre att en sele används än att den bara ligger någonstans .....

Senast ändrad av en moderator:

Har din sele bara EN gjord, såg ut så på bilden. Då är det rätt kört.... har den två kan jag berätta hur jag gjort om sådana selar. gratis :)

En annan idé är att hitta en begagnad travsele till shettis eller russ, det funkar bra och den kan du sälja sen eller allra helst skicka med ponnyn tillbaka när du utbildat ägaren i hur man kör häst.
Jag skulle nog leta efter begagnat oavsett vilken sele så får du ju pengarna igen om ett år eller så om du har skött den.

MIN sele har två gjordar, en däckel & en bukgjord. Låneponnyns sele är jag osäker på huruvida den har en eller två gjordar, jag har bara sett bilder på den och där syns det dåligt hur gjordarna ser ut tyvärr.

Gratis låter toppen, så du får mer än gärna berätta hur du gjorde :D

Jag håller ögon & öron öppna på vid gavel utifall jag stöter på ngt begagnat, helt klart. Travsele har jag kikat lite efter faktiskt, om jag kompletterar denne med baksele och långbrösta/kort brösta + draglinor så borde det funka har jag tänkt. Däckeln är ju iaf oftast mkt bättre än den typen av däckel som sitter på låneponnyns sele.

Tack för peppet, att ge upp vill jag ju egentligen inte göra heller :)

I mitt område är det tunnsått med körklubbar tyvärr (jag bor lite på vischan), men visst kan man hitta körkunniga människor om man ger sig den på det. Går det att modifiera selen ponnyn har till ngt som funkar bra så är ju det toppen, men jag vill inte köra med ngt som inte sitter bra....det ger varken mig eller ponnyn ngn glädje.

På bilden jag lagt in på låneponnyn så är det inte jag som selat förresten, som jag skrev i mitt ursprungsinlägg så skulle jag inte ens köra med den selen, inte en meter :)

MIN sele har två gjordar, en däckel & en bukgjord. Låneponnyns sele är jag osäker på huruvida den har en eller två gjordar, jag har bara sett bilder på den och där syns det dåligt hur gjordarna ser ut tyvärr.
Sådana sele ofta saknar däckelgjord men, som tur är, en sådan kostar inte mycket att få gjort av en sadelmakare - bara ett kort rem och en längre med spänne... Jag fick tag i ett sådant på en sadelmakeri (den på på min ponnys loksele var för kort) - då den hade beställts och inte hämtats av någon (bara 150kr )

Jag tror faktiskt att den ponnyn far mer illa att inte blir körd än att bli körd med en bröstsele som inte funkar super. Försök att göra det bästa av situationen bra.

En annan tanke som du kanske ska fundera på är om du köper en sådan där shettis sele för ett par tusen kronor så kan du ju faktiskt sälja den igen om du lämnar tillbaka ponnyn. Jag menar att om du får ihop pengarna nu så kan du ju se det som ett lån så länge... Pengarna är ju inte kastade i sjön.

Vi har använt en skitsele i många många år. Kostade 500:- på B'rjes för ett antal år sedan. Den fungerade utmärkt till att köra hobby med och även små tävlingar för föreningen. Man har bara koll på remmar och läder varje dag eftersom kvaliteten inte är det bästa på något av dem.

Man kan föredra baksele och två gjordar då man kan fästa draglinorna i skakelfästet och få det att fungera utmärkt, samt är bekvämare för hästen.

Ibland är vi körmänniskor lite för präktiga tycker jag. Man får inte använda något som inte är halvokej eller inte är som den bästa sele som finns.
Man kan visst använda "skitselar" många år och ha stor nytta av dem om man inte har pengar eller vill lägga ut pengar.

När jag nu har pengar och tävlar en del är en bra sele en förutsättning.
Trots det vill jag säga att de delarna har jag bytt ut både två och tre gånger medan jag på skitselen inte bytt en enda sak på över tio år. Det bevisar väl iofs inget, men det betyder att man, om hästen tycker att det är okej, kan ha nytta av den där "skitselen" i många år.

Men, ultimat är den inte.

*snor min egen knapp*

Ursäkta för sen respons, jag har varit i stallet och snickrat hela eftermiddagen, måste ju göra en till box :p

Jag skall se vad jag kan ordna, i värsta fall så får jag väl försöka skramla ihop till en sele till, precis som ni säger så kan jag ju sälja den sen om inte ägaren är intresserad av att köpa den. Kanske går det att göra om den sele ponnyn har, och går inte det....ja, då får jag göra som agtatoon skriver: "göra det bästa av situationen bara :)

Tusen tack för er input!

Det är ju alltid värt att prova din sele på låneponnyn. Vi har en nästan likadan sele som du har till våran lilla shettis (95 cm i normalvikt) srtl mini, skulle nog utan större problem kunna passa in den på en större shettis nu, vi har nästan alla spännen på sista hålet. Såg att du har en hel del hål kvar på din sele förutom på bukgjorden och den är ju inte speciellt svårt att förlänga.

Annars är ju däckel från travsele inte att förkasta, har ju beydligt mkt bättre stabilitet än den på skitselen!

Jo, jag skall pröva den förstås, har jag tur så kan det fungera.
Bukgjorden är för liten redan till min ponny så jag har beställt en längre, kanske den funkar till låneponnyn också. Bröstan däremot, den är ju svårare att länga, är den för kort så måste jag ju ha en annan, fast då kan man ju kanske hitta en begagnad bredbrösta som man kan montera draglinorna i.

Jag skall be ägaren ta lite mått på ponnyn, kanske jag har uppskattat hennes storlek alldeles knasigt, hon kanske inte är så mkt större än mitt sto ändå :p

Hon ska ju dessutom banta!

Men att köra med selen som den är som någon skrev tycker jag du ska förkasta, däremot går det ju att göra om den till det bättre, baksele kostar väl ca 300 hos källkvist/lillhästen i stav. draglionr gör amn själv och skakelremmarna använder du som skakelhållare genom att fäste den i bukgjorden högre upp. Du kanske måste göra nåt hål till. Sen lägger du bara rockarden i skakelremmen ( inte surra fast den, skakeln ska röra sig fritt. )

Lite OT, men vad är det för sele du har? Såg fin ut.
Försöker hänga lite här och lära mig lite...har bara kört med travsele förut men ska nu köra in min b-ponny (welsh/shettis) och måste då köpa ny sele då travselarna jag har är till storhästar.

Det är en Avulon-sele.
En budgetsele som med mina amatörmässiga ögon var över förväntan i kvalitén :)

Tömmarna ska löpa genom tömringarna som sitter på bröstan. Tömmarna ska löpa helt fritt, och att ha dem under nackremmen betyder oftast att man har fått göra så för att man antingen lärt sig så på travet eller har en dålig sele utan tömringar.
Det är bra att inte tömmarna kan hänga ner för långt vid ex stillastående, men som jag skrev, för detta ändamål finns tömringar.
Tömringar är allra bäst att ha om man har loksele, då tömmen alltid fastnar i lokorna annars :)

Jag tänkte jag skulle uppdatera tråden med hur det blev med låneponnyn:

Väninnan min drog ut på tiden såpass med flytten av sin ponny så att jag fick känslan av att hon egentligen inte ville låna ut henne. Jag beslöt så att släppa det hela och istället se mig om efter en egen ponny, alltså inte låna utan köpa. Jag la ut ett par annonser och fick mängder med svar faktiskt, det verkar vara många som vill bli av med sina små.

Det var dock just en ponny som fångade mitt intresse lite extra, en korsningsponny på ca110cm utan stam och med en uppskattad ålder av 24 år :)

Så i lördags så åkte jag de 26 milen ned till Avesta och hämtade upp honom och han har idag funnit sig över förväntan bra tillrätta med både mina andra två hästar och med oss.

Ikväll gjorde jag en snabbkoll om den sele jag har till min andra ponny skulle kunna tänkas passa, och jag tror det kan finnas hopp om det faktiskt. Jag skall testa lite mer imorgon då han inte står och äter sin kvällsmat :)

Så här ser iaf han ut idag, lite tuffsig av pälsfällning och lite grå här och var:

gammelmannen.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 970
Senast: Barrel
·
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Effie
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar