Låna ut sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bacillen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 920
B

Bacillen

Vår ponny har ett lite svårt sadelläge och vi har svårt att hitta en bomsadel som passar.
Den bomlösa han har ger inte ryttaren den bästa sitsen så jakten på en med bom pågår.
Så visar det sig att den andra ponnyn stallet har en sadel som verkar passa!
Den ägaren undrar nu om det kan påverka hennes sadel att låna ut den.
Kan en bomsadel formas om om den används på en annan häst?

Det är ingen lek att hitta små 14 tummare med kort anläggningsyta!

Sv: Låna ut sadel?

Både ja och nej. Nej den ändrar sig inte om ni har tänkt prova den några gånger med schabrak under. Ja den ändrar sig om ni har tänkt använda den under en längre tid och då särskilt om ni inte använder schabrak under.
Det spelar också roll vad sadeln är stoppad med. Tanken med en ullstoppad sadel är ju att den ska formas efter hästens rygg. Är sadeln inte omstoppad på senare tid är risken också mindre att den ändrar sig än om den nyligen är omstoppad.

Sv: Låna ut sadel?

Tack för svar!
Tanken är att, om det går, låna sadeln då och då för dressyrridning. Några gånger i månaden kanske.
Det är en äldre sadel, inte omstoppad på många år så den kanske inte ändrar sig så mycket.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: Robina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka