Låna ut pålle...

S

Sunchesse

Undrar lite vad ni har för erfarenhet av att låna ut häst på foder. Har fått ett bra svar från en som verkar okej, ska ringa henne idag, vad bör man tänka på? Tips, råd? Jag är så jäkla nojjig, vill helst inte, men jag måste tyvärr. Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Låna ut pålle...

Kolla upp ordentligt var hästen ska bo, skriv ett ordentligt kontrakt och stå för försäkringen så du vet att den blir korekt skött!

Åk ut och kolla stallet där hästen ska bo och skriv även in i kontraktet att ett nytt ställe först ska godkännas av dig innan hästen flyttas dit.

Vet.besiktiga hästen innan den åker och fotografera den även från alla håll och kanter.

Skriv in i avtalet att fodervärden inte erhåller någon ekonomisk ersättning för den utbildning han/hon ger hästen.

Skriv en förteckning över utrustning (fotografera gärna det mest värdefulla som t ex sadeln om den följer med).

Be gärna den tilltänkta fodervärden komma flera gånger och rida, sköta hästen, mocka och annat som hör till.
En del kan ju rida, men vet inte mycket om annat som också ska skötas.

Jag är nog också lite nojjig, men man vill ju att hästen ska få det bra.
Jag kan säkert komma på mera, men isf kan jag återkomma.

Lycka till!

Jag som aldrig ens kunde tänka tanken att ha medryttare ens lämnade ut min 5 åring på foder för 3 veckor sedan pga av graviditet. Först satte jag upp vissa kriterier för vad fodervärden skulle uppfylla, t ex utbildningsgrad för fodervärd. SEdan skrev jag upp vad jag tyckte vad viktigt för min häst. När jag fick svar från en tjej som verkade toppen och hon hade provridit så bad jag om en relevant referens som jag omedelbart kollade upp. Sen är det ju oerhört viktigt att man skiver riktiga fodervärdsavtal och skriftliga instruktioner om träning, skötsel m.m. som man vill ska följas. Det ska tydligt framgå vem som ska betala vad osv. Jag köpte färdiga fodervärdsavtal på HÖÖKS och sedan skrev jag skriftliga instruktioner som jag bifogade i avtalet som fodervärden även fick skriva under på.
Lyckta till!

Be henne komma och ta hand om hästen en dag och se hur hon handskas med honom/henne! Hur länge hon har ridit osv..

Okej.. jo fodervärdsavtal tänker jag ju skriva. dessutom ligger inte stallet så långt härifrån så jag kommer åka och titta till honom minst var 14.e dag och se att allt är bra med honom. Vem ska betala för veterinärbesiktningen? Vem ska stå för försäkringen`? Jag har honom veterinärvårdsförsäkrad i folksam nu. Om han skadar sej när han är utlånad vem ska betala då? :bow:

Många goda råd här. MEN kom ihåg att resa ut och kom på överasknings besök till dem som ska ha din häst på foder!! Detta är viktigt! Jag skriver detta då jag har min häst uppstallad i ett stall där stallägaren har en häst på foder, döttrarna till han kan bara rida men ingenting annat, när hästen är halt så rider dem på den för det - har skrivit en tråd om detta för några dagar sedan på buke, ang råd om vad jag ska göra då detta är för jävligt. Det är inte alla som är ärliga när man pratar med dem på tel, så som en annan sa här i denna tråden: Få ut dem för 1 dag så att du kan se hur dem tar hand om hästen!! Jättebra ideè. Lycka till nu

Natali skrev:
döttrarna till han kan bara rida men ingenting annat, när hästen är halt så rider dem på den för det

nää? :cry: då kan dom ju inte rida överhuvudtaget om dom rider även på en halt häst.. Är det inte någon som vet om det?? usch å fy!

Jag vet det då jag har sett att dom har gjort det, jag sa ifrån och kollade benen på hästen (dem var som gelè, så halt var han), jag sa ifrån till dem och förbjöd dem att rida han. Jag vet inte om ägaren vet detta ennu. + Dom har inte råd att tillkalla veterinär, så man måste se upp. Folk kan säga andra saker i tel och därför ljuga att dom kan mkt om hästar etc och att dom har råd till att ha häst. Oftast så glömmer folk bort att det kommer hovslagar kostnader, veterinär, vaccination, avmaskning etc i tillägg när man lånar en häst (nu menar jag inte att alla gör det). Så ska man låna ut en häst kolla upp dem!! Kräv gärna referancer ifrån stall, ridksola etc där den nya fodervärden har ridit/håller till.

:( Det är just sådant jag är rädd för! Att han inte ska bli omskött på bästa sätt och få den träning han behöver....

Då ska du kräva referancer (tel nr till ev ridskola) - stallet där hästen ska stå osv. Då kan du samla ihop så mkt info som du vill ha om denna personen som ska ha din häst på foder.

Kolla också upp hur kunniga föräldrarna är om det nu inte är en vuxen person som ska låna din häst.

Det ordnar sig. Bara du är noggrann i allting och ser till att du inte glömt något. Om fodervärden verkar det minsta skum så luska fram det som är mystiskt.. :p aja.. Men du kan begära att få komma och hälsa på en dag i veckan och om hästen blir vanskött så ska du genast få ta tillbaka honom/henne!

Allt ordnar sig ska du se!! Lycka till! :)

Kram

Nu hoppar jag till ett annat ämne för en bråkdels sekund..
Min gamla Sköthäst var en jämnårig new forest valack. Han hyrdes ut strax innan vintern 2004.. Skulle fyllt 15 i fredags men är död(eller hålls undan där han föddes upp..) p g a dom som hyrde honom inte skötte om honom! Han var en otroligt underbar häst. älskade barn och var mkt krut i..

så här såg han ut innan!

panga2.jpg

johanna, hon som hyrde honom, och Panga.
panga.jpg

Efter... (Hans ägare)
panga1.jpg

:cry: älskade verkligen den hästen! 5 härliga år tillsammans med honom känns som en verklighet utan..

Senast ändrad av en moderator:

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Det var en riktig sötnos. Lider med dig...

/Ziri [:cry:]

Sitter i precis samma situation som dig. En jättesöt tjej kom och provred min häst igår och på kvällen ringde hon och sa att hon gärna vill ta honom på foder.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta :crazy:

Men ett jag ska ha ett mkt detaljerat kontrakt och jag betalar själv försäkringen och han ska igenom en vet.bes. innan han åker och när han ska tillbaka till mig.

Ska upp och kolla stallet och prata med tränaren på fredag så får vi se hur det går!

Jag har haft min kille ute på foder i lite över ett år nu och han har det kanon, det bästa är att han står 2 mil hemifrån så jag kan åka dit när jag vill och hälsa på/rida och sköta. FV ber mig ta hand om honom när hon ska bort bla.
Försäkringen står på mig men FV betalar 300 kr/mån och hon betalar oftast så det är en månad för tidigt. Fungerar jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix