Låna till hästköp?

Tuvalisan

Trådstartare
Är det vanligt? Nu rör det sej kanske inte om några fantasisummor men ändå. Är man riktigt klok om man lånar pengar i dagens lågkonjunktur till att köpa häst? Berätta gärna hur ni tänker...

Sv: Låna till hästköp?

Jag har tänkt tanken men släppte det rätt snabbt. Tänkte att om jag varje månad lägger undan så mycket den där hästen kommer att kosta imånaden så har jag snabbt pengarna samtidigt så har jag koll på att jag har råd. :idea:

Men det var tråkigt så jag lägger ner min tid och min pengar på mina shettisar istället..:angel::love:

Jag håller med flickancarra, lägg undan ca 5000:- i månaden så har du snart råd med hästen. :)
Så tänker jag göra men jag kommer nog lägga undan ca 9000:- i början. :)

Är det vanligt? Nu rör det sej kanske inte om några fantasisummor men ändå. Är man riktigt klok om man lånar pengar i dagens lågkonjunktur till att köpa häst? Berätta gärna hur ni tänker...

vad för sorts häst har du tänkt dig?
ska det vara till mer seriös tävling eller hobby nivå

för hobby skulle jag aldrig låna pengar

är man däremot duktig och har en bra chans att avancera med en bra häst så tycker jag nog att det kan kännas godtagbart med att låna till ett bra material

Vem har råd att spara 5000 kr i månaden?? t om upp till 9000 kr!

Om man inte har råd att spara ens 5000:- varje månad, hur ska man då ha råd med en häst + ev avbet på lån?

TS: Är man en seriös tävlingsryttare som köper/säljer hästar i miljonklassen så kan jag förstå att man tar lån för det, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan låna till hästar på bara 50-100 000. Bättre och billigare att spara ihop de pengarna först.

Jag ser inget fel i det om ekonomin tillåter, tvärt om, jag rekommenderar det. Jag och några andra har resonerat så här; Många stirrar sig blinda på var inköpspriset på hästen är. Ska man ha en bra häst, och då menar jag ingen elithäst utan en vettig och välutbildad frisk häst, får du punga ut med minst 60 000 kr. Nu räknar jag bort utslitna travare, kallblod, föl och andra som inte lämpar sig för ridning, utan tänker mig en ridhäst. Det kan låta som en stor summa men jag har i alla fall lärt mig att snålheten bedrar visheten. Vi har köpt "billiga" hästar där vi fått lägga mycket pengar på div behandlingar och problem och sedan fungerar de ändå inte bra. Då hade det varit bättre att tagit ett banklån, köpt en häst som fungerar från början och lagt de pengarna som användes för att kurera den billiga hästen på att betala tillbaka banklånet OCH haft en fungerande häst. Sedan kommer priset att hålla hästen; hovslagaren tar lika mycket betalt att sko en dyr som en billig häst, fodret kostar lika mycket, vaccination o s v.
Hur mycket du vill lägga på inköp beror ju helt och hållet på vad du vill med ditt hästägande och vad du har får mål. Men mitt absoluta råd är att hellre lägga lite mer på att få en bra häst även om du "bara" är hobbyryttare (vem är inte det förresten) än att köpa billigt skräp som sedan bara kostar pengar.

Det där håller ju inte riktigt, jag menar - även en bra häst kan gå och skada sig i hagen osv. Visst är risken för förslitningsskador mindre, men det är knappast ngn garanti för att hästen inte blir skadad.

Till TS:
Jag ska aldrig råda ngn att köpa en häst med pengar från ett banklån. Eftersom hästen kan sjunka så himla fort i värde om den skadar sig. En häst som är värd 150 000 kr enda dagen kan vara nere på 50 000 den andra dagen. Bättre att spara ihop pengarna och slippa räntor osv. En häst är dessutom ingenting man behöver på samma sätt som en bil eller ett hus.

Ser ingen skillnad på om man är duktig eller hobbyryttare. Nästan så att det är mer angeläget att låna om man är hobbyryttare för är man duktig kan man få rida andras hästar utan att behöva köpa egna.

Beror på vilken situation man är i. Jag kan tänka mig att låna till häst när det är hästköpardags igen. Bor i litet hus på mammas gård och har hästen i vårt stall. Min häst kostar inte 5000:- i månaden att hålla, min månadskostnad är rätt låg. Däremot har vi stora utgifter (vi är tre som delar på stallet) när det är dags att köpa foder, betala arrende, köpa strö osv. Skulle jag hitta en bra häst och inte ha tillräckligt med pengar sparade så hade jag gått till banken. Jag vill alltså ha en tävlingshäst i dressyr och lär inte hitta ngn för under 100 000:- Nu är det inte på långa vägar dags att leta häst än och förhoppningsvis har jag kunnat spara en del innan dess men just nu pluggar jag så det blir inte mkt sparat.

Säg att jag bott i ngn större stad och haft hästen installad med en rätt hög stallhyra. Då hade det kanske inte varit så aktuellt att låna eftersom det då blir stallyra+lån varje månad=väldigt dyr häst att hålla. Då är det bättre att spara stallhyran varje månad+andra kostande man räknar med att ha (skoning, träning osv)

Men om man lånar eller inte beror helt på en själv, har du möjlighet att betala av lånet varje månad? Hur mycket värt är det att ha häst för dig? Värt att riskera att skuldsätta sig och sen stå med en obrukbar, skadad häst och flera år kvar på lånet? Överväg alla risker och för-och nackdelar innan du bestämmer dig.

Men du måste skoja!!

Vad är det som säger att en dyr häst får mindre skador än en billigare???!

Jag känner ett flertal med dyra hästar som fått punga ut med stoora summor pga både det ena o det andra.

Jag skulle aldrig låna till en häst, det är för riskabelt.
Blir den skadad sjunker värdet så enormt, och då står man där med lånet fast utan "säkerheten".

Bättre att spara till hästen och kanske ta ett lån till transporten istället.

Jag har lånat för att köpa min unghäst, rörde sig visserligen bara om 18000. Ser inga problem med det så länge man har råd och betala av det. Jag betalar 600 i månaden plus en hundring i ränta. Nemas problemas.

Jag tycker man ska fundera både en och två gånger innan man tar lån till något, vad det än må vara.
Men folk lånar idag till bil, hästtransport, tv, resor - u name it!
Och dessa "prylar" minskar garanterat i värde, så varför skulle det inte vara ok att låna till en häst om man känner att man vill det?

Mitt halvblodssto kostade 15000 kr. Var då 10 år gammal. Jag har ägt henne i 6 år och inte behövt lägga en krona på veterinär förutom vaccination och tandkoller. Enda problemet var en lamellröta hon fick hos fodervärdar, men den fick hovslagaren bukt med.

Så billiga hästar kan förbli billiga. ;)

Likväl som dyra hästar kan kosta mkt i veterinärutgifter.

Jag lånade pengar när jag köpte min häst, bästa investerade pengar någonsin, har inte ångrat det en sekund, och i jnuari är han färdigbetald:)

Jag har köpt mina hästar kontant med sparade pengar.
Det enda jag har lån på är hästtransporten.
Slantade upp hälften kontant och
resterande på en relativt kort återbetalningstid.
Hade jag nöjt mig med en lite billigare så hade den varit betald och klar.
Nästan så att jag ångrar mig liite ibland.... fast jag :love: min transport.
Och den är ju snart betald:p.

Nej, det bästa är att spara först och handla sen.

/J.

Jag ser inget fel i det om ekonomin tillåter, tvärt om, jag rekommenderar det. Jag och några andra har resonerat så här; Många stirrar sig blinda på var inköpspriset på hästen är. Ska man ha en bra häst, och då menar jag ingen elithäst utan en vettig och välutbildad frisk häst, får du punga ut med minst 60 000 kr. Nu räknar jag bort utslitna travare, kallblod, föl och andra som inte lämpar sig för ridning, utan tänker mig en ridhäst. Det kan låta som en stor summa men jag har i alla fall lärt mig att snålheten bedrar visheten. Vi har köpt "billiga" hästar där vi fått lägga mycket pengar på div behandlingar och problem och sedan fungerar de ändå inte bra. Då hade det varit bättre att tagit ett banklån, köpt en häst som fungerar från början och lagt de pengarna som användes för att kurera den billiga hästen på att betala tillbaka banklånet OCH haft en fungerande häst. Sedan kommer priset att hålla hästen; hovslagaren tar lika mycket betalt att sko en dyr som en billig häst, fodret kostar lika mycket, vaccination o s v.
Hur mycket du vill lägga på inköp beror ju helt och hållet på vad du vill med ditt hästägande och vad du har får mål. Men mitt absoluta råd är att hellre lägga lite mer på att få en bra häst även om du "bara" är hobbyryttare (vem är inte det förresten) än att köpa billigt skräp som sedan bara kostar pengar.

Om det vore så enkelt att pris och kvalité går hand i hand, så skulle jag också rekommendera det. Att sedan stå med lånkostnader, uppstallning och vetkostnader kan inte vara roligast i världen. Det finns ju inga som helst garantier att en dyr häst håller. Vilken häst som helst kan nästa månad stå med problem, som ingen hade en aning om.

Hälsning Maja

Medföljer det garanti-sedel på hästar över 60.000??
Gäller garantin i ett år, två år kanske livstid på "bommen"??

Det finns inga garantier, oavsett prisklass.

Däremot så får man göra så gott man kan.
Genom att vet bes, röntga innan köp och sedan följa upp med ett vettigt
upplägg av foder, vård, träning, säkra ute- och innemiljön osv.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du skall fundera på vad som kan hända om din ekonomi förändras. Riskerar du lägre lön? arbetslöshet osv. Kommer du att klara räntor och amorteringar i så fall. Tänk också på att banken kanske kommer att tvångsförsälja hästen om du inte kan betala räntor och amorteringar.

Men känner du att du klarar lånen även om din ekonomi drabbas av lite bakslag så kan du ju låna om du känner för det.

Och om du lånar. Se till att hästen är försäkrad i minst samma belopp som du har lån på!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel