Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle aldrig låna pengar till att köpa häst.
Är det vanligt? Nu rör det sej kanske inte om några fantasisummor men ändå. Är man riktigt klok om man lånar pengar i dagens lågkonjunktur till att köpa häst? Berätta gärna hur ni tänker...
Lånar gör man till livets nödvändigheter som bostad, möjligen bil.
Men inte till "leksaker" eller hobby som häst, resor, TV, båt och andra "konsumtionsvaror".
Det är en grundläggande ekonomisk inställning jag har. Fler borde nog ha den inställningen utifrån vad man ser på TV och läser i tidningar och hör på radio om korkade lån där man sedan inte har råd att betala av.
Jag tycker att hobbyn betalar man för befintliga pengar, annars har man satt sig i en sits som kan bli besvärlig. Har du sett "lyxfällan" någon gång???
Också: om man lånar en massa pengar för att köpa en dyr häst, säg 100.000 kr (tycker jag är dyrt), och hästen skadar sig och måste avlivas. Där sitter du med ditt lån och utan häst. Inte så kul sits.
Visserligen inte roligare om din för befintliga pengar köpta häst måste avlivas men då har du åtminstone inte lånet att amortera på.
Om man inte har råd att spara till sin häst, är det inte så troligt att man har god råd att hålla hästen heller, eller betala ev veterinärräkningar.
Någon här skrev att hon sparar 5000 kr/mån för att köpa häst, det innebär att det faktiskt inte tar så lång tid (20 mån, alltså mindre än två år) att få ihop sina 100.000kr.
Jag skulle aldrig någonsin låna för att köpa en häst. Det är bättre att vänta och spara undan pengar varje månad, en idé är kanske att lägga undan det som hästen skulle kosta varje månad. Då får du ju dels en uppfattning om hur mycket pengar du faktiskt behöver per månad, och dels sparar du pengar på samma gång.
Jag skulle aldrig någonsin låna för att köpa en häst. Det är bättre att vänta och spara undan pengar varje månad, en idé är kanske att lägga undan det som hästen skulle kosta varje månad. Då får du ju dels en uppfattning om hur mycket pengar du faktiskt behöver per månad, och dels sparar du pengar på samma gång.
Men du måste skoja!!
Vad är det som säger att en dyr häst får mindre skador än en billigare???!
Jag känner ett flertal med dyra hästar som fått punga ut med stoora summor pga både det ena o det andra.
Jag skulle inte köpa ändå. Jag tror det finns flera "drömhästar" därute.
Hon vet inte hur det blir i framtiden, jobb som gör att hon inte har tiden, bebis kan ju som bekant dyka upp och tja mycket kan hända som gör att det där med häst får läggas på is.
Framtiden vet man inget om, bara nuet och NU har hon tiden, inkomst för att klara de löpande utgifterna och hon ville inte vänta.
Hon har fått precis den häst hon drömde om, trots eller tack vare lånade pengar!