Låna till hästköp?

Sv: Låna till hästköp?

Jag lånade pengar till att köpa en välutbildad dressyrhäst för flera år sedan, hästen skadade sig och jag sålde honom som promenadhäst då han var väldigt lugn och snäll. Jag fick inte i närheten av vad jag köpt hästen för och stog alltså där med ett lån att betala och ingen häst...
Sedan håller jag med om det som flera skrivit i tråden: man lånar till "investeringar" typ bostad, bil osv. Inte till resor, hästar, storbilds-TV eller en ny soffa. Har man det tankesättet att man ska ha allt nu och lånar när man vill ha något man inte har pengar till tycker jag man är lite farligt ute, lite Lyxfällanvarning. Dessutom kostar lån mer än man tror!
Det är många som inte kan/vill ha hästen försäkrad till inköpspriset, eller så blir de inte utdömda utan (som min) kan bara inte tränas som man vill. Och lånet kostar ju mer än att man ska betala tillbaka de pengar man lånat, har man 8% ränta på ett lån på 70.000 blir det 5.600/år. Total räntekostnad på 5 år blir 28.000! då får man visserligen dra av 30% men man har ändå en kostnad på 19.600 och en månadskostnad på 1.633/månad för sitt lån...
Jag har finansierat mina hästköp (förutom det ovanstående) med att dels köpa billigare hästar som jag utbildat själv och gjort vinster när jag flyttat och sålt den lägenhet jag bott i, då har det blivit lite pengar över till både bil och häst.

Sedan håller jag med om det som flera skrivit i tråden: man lånar till "investeringar" typ bostad, bil osv. Inte till resor, hästar, storbilds-TV eller en ny soffa.

Varför det? Vad får du ut för en bil som går sönder och som har några år på nacken, jämfört med utgångspriset?

Och om man tittar på det som har utlöst rådande finanskris är det just bostäder och överambitiösa lån som har skapat den oro vi ser nu.

Trist när hästar blir skadade...
Men man kan förlora pengar på många saker, det är en risk man får överväga helt enkelt.
Så mitt svar till TS är att känn efter hur du själv känner, nu har du fått många synpunkter både för och emot lån, i slutändan är det ditt beslut, finns inga rätt eller fel.

*kl*

Standardsvaret vi fick lära oss på juristutbildningen: Det beror på :)

Den viktigaste faktorn tycker jag är hur privatekonomin ser ut i övrigt. Klarar den av ett lån även om livet förändras?

Visst är det fruktansvärt trist att behöva betala av på ett lån till en häst som man inte längre kan rida av någon anledningen, men har man bara råd är det ingen katastrof. Det är väl värre rent känslomässigt att hästen är skadad? Accepterar man risken att få betala för något man inte kan använda och ekonomin överlever det, tycker jag inte det är fel att låna till en häst.

Dels för att det är den typ av smålån som kostar mest och lätt gör att man hamnar i en "skuldfälla" som kan vara svår att ta sig ur iom att man har höga månadskostnader för sina lån.
Ang. finanskrisen och de problem det inneburit för låntagarna när bostadspriserna faller är en helt annan fråga tycker jag. Där handlar det om att den säkerhet du givit för ditt lån inte längre räcker och att räntorna stiger vilket ger dig högre månadskostnad om du inte bundit din ränta. Nästan alla måste låna till sin bostad medan en soffa, resa, häst eller liknande kan man ofta spara till.
Ok, en bil kanske var ett dåligt exempel :) men det är en sak många inte har råd att köpa kontant men ändå måste ha en bil och därför måste låna till den. För en bil får du ju kostnader hur du än gör: billig bil med höga underhållskostnader eller en dyrare bil med lägre underhållskostnader.

Såklart får alla göra som de vill, jag ville bara komma med mina åsikter och erfarenheter :)

Ang. finanskrisen och de problem det inneburit för låntagarna när bostadspriserna faller är en helt annan fråga tycker jag. Där handlar det om att den säkerhet du givit för ditt lån inte längre räcker och att räntorna stiger vilket ger dig högre månadskostnad om du inte bundit din ränta.

Nej, det handlar inte alls om räntor! Det handlar om att bankerna lämnat ut alltför optimistiska lån (100 % och ibland mer) till låntagare som visserligen haft korrekt säkerhet, men som inte har insett att amorteringsfria lån eller att köpa fastigheter för att hyra ut är en STOR säkerhetsrisk om bostadspriserna faller. De har helt enkelt tagit för stora risker. (Bankerna har varit lika naiva och handlat sinsemellan med dessa skulder, tills ingen längre har haft koll på vems skulden egentligen är - dvs, hur stabil ekonomi kunden har - samt hur stor skulden är - dvs, det sammanlagda värdet på "skuldpaketen".)

Det är då lätt att hamna i "negative equity" - vilket är exakt samma sak som att ta smålån och sedan stå med för stora skulder när värdet på prylarna sjunker och ekonomin förändras. Ränteskillnader klarar de flesta ganska bra, men en oväntad nedgång i bostadens värde om man tvingas att sälja är en annan sak.

Dels för att det är den typ av smålån som kostar mest och lätt gör att man hamnar i en "skuldfälla" som kan vara svår att ta sig ur iom att man har höga månadskostnader för sina lån.

Det håller jag med dig om, men sådant kan man oftast förhandla om hos banken och tex slå samman mindre lån med större som har lägre ränta.

Nej, det handlar inte alls om räntor! Det handlar om att bankerna lämnat ut alltför optimistiska lån (100 % och ibland mer) till låntagare som visserligen haft korrekt säkerhet, men som inte har insett att amorteringsfria lån eller att köpa fastigheter för att hyra ut är en STOR säkerhetsrisk om bostadspriserna faller. De har helt enkelt tagit för stora risker. (Bankerna har varit lika naiva och handlat sinsemellan med dessa skulder, tills ingen längre har haft koll på vems skulden egentligen är - dvs, hur stabil ekonomi kunden har - samt hur stor skulden är - dvs, det sammanlagda värdet på "skuldpaketen".)

Det är då lätt att hamna i "negative equity" - vilket är exakt samma sak som att ta smålån och sedan stå med för stora skulder när värdet på prylarna sjunker och ekonomin förändras. Ränteskillnader klarar de flesta ganska bra, men en oväntad nedgång i bostadens värde om man tvingas att sälja är en annan sak.

Det var ju det jag skrev! att man har satt sin bostad som säkerhet men att den sedan är värd mindre än lånet. Tvingas man då sälja täcker inte försäljningspriset skulden. Och ja, jag tycker ockdå det är galet att bankerna lånat ut 100% och med väldigt tighta kalkyler.
Det är lite därför jag är emot att ta lån till "konsumtionsvaror" för du kan inte sälja varan för att betala din skuld om du inte har råd att betala. Saken du köpte har ju sjunkit i värde, hästen är skadad osv. Det kan bostäder också (det som händer nu)göra men har du inte lånat 100% är risken mycket mindre att du kan täcka din skuld än om du ska sälja din 2 år gamla soffa!

Det håller jag med dig om, men sådant kan man oftast förhandla om hos banken och tex slå samman mindre lån med större som har lägre ränta.

Det kan man, men dels kan bankerna vara tuffare i tider som nu och dels är det bättre att aldrig ta på sig sådana lån att man behöver göra en sådan sak.
Men som sagt; var och en gör som de känner är bäst och vad de klarar av.

Men om hästen måste tas bort så har man ju en försäkrning? Mina vuxna hästar är försäkrade till inköpspriset. Dvs jag förlorara ingenting ekonomiskt om de dör. Fölen jag själv fött upp däremot har jag försäkrade till ett lägre värde då de ej kostat mig så mkt att skaffa. Blir de triangelmärkta får ajg ut nästan hela beloppet då jag även har användbarhetsförsäkring.

Jag hade aldrig haft möjlighet att spara ihop till de hästarna jag har nu utan måste ta lån för att ha möjlighet att ha dem. Samtliga hästar är idag värda mer än jag köpte dem för och samtliga har gett/kommer förhoppningsvis ge mig inkomst då jag använder dem i avel. Mina hästar är alltså förutom en hobby även en investering.

Som jag skrev tidigare är det dock väldigt viktigt att kolla att man klarar av månadskostnaderna med råge.

Min bil köpte jag för sparade pengar däremot och den har bara sjunkit i värde sedan dess. Dessutom som ngn skrev- om bilen blir kvaddad så frå jag inte alls ut idag vad jag gav för den för några år sedan...till skillnad mot hästarna.

Jag tycker inte det handlar om att hålla på principer, utan för mig handlar det om att planera mitt framtida liv. Väldigt mycket handlar om pengar i livet faktiskt; äta, bo, leva öht. Och just därför skulle inte jag ta ett lån (som kostar pengar och sätter mig i en onödig skuld) för en "lyxvara" eller vad man nu ska kalla det, en hobby. Jag förstår om andra kanske vill göra det, som zqthans exempel eller om det handlar om en verksamhet. Men jag skulle aldrig göra det. Jag undviker lån till största möjliga utsträckning. Och speciellt som marknaden ser ut just nu.

Jag lånade 25 000 :- till min ponny, och betalade honom på 1 år. Hade inga pengar när jag "sprang på" honom. Ser inga fel att låna pengar, bara man vet att ekonomin håller för allt till hästen + avbetalning.
Men nu är väl min summa ganska lite i sammanhanget. =)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar