"Låna" stomage?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 549
Sv: "Låna" stomage?

varför frågar du som du gör då?? att ens tänka tanken om man kan skilja föl och sto med en gång!!?? jag blir riktigt upprörd! det är inte bara pga mjölken de ska gå ihop!
angående boxar så finns det bestämmelser som säger att en fölbox (sto och föl i samma alltså) ska vara på minst 10 kvadrat, om du har ett LITET sto. jag ska bygga ut mitt stall av just denna anledning, mitt sto kommer då få en box på 18 kvadrat att stå i när hon får bebis!

du får ursäkta med du verkar inte ha koll på nånting! och jag upplever dig som riktigt oseriös, men nu är det oxå så att det här är ett forum, alla är inte så bra med ord (jag är en av dem :smirk:) så jag vet att det är lätt att bli misstolkad! men du har ingen koll på hingsten som du vill ha ett föl efter, du vet inte vad du vill ha för sto, du vet ingenting mer än att du vill ha ett föl, mer eller mindre (obs bara som jag upplever det, jag säger inte att det verkligen är så, för det får du svara på :D)

du skriver om semin, det kostar otroligt mkt pengar att tappa en hingst, och sen när den är tappad så måste du oxå förvara seminet någonstans till du hittar det rätta stoet.

av frågorna du ställer så känns det som att du inte har några riktigt erfarna uppfödare att ställa frågor och sånt till. utan du verkar som en mkt ung person (tonåren?) som har fått in en ide i skallen och bara ska genomföra den, utan eftertanke.

vill bara förtydliga att det är så det känns av att läsa dina inlägg, du själv får svara för om jag har rätt eller inte, men du får en uppfattning om hur andra här kanske upplever dig som du inte har tänkt på.

varför frågar du som du gör då?? att ens tänka tanken om man kan skilja föl och sto med en gång!!?? jag blir riktigt upprörd! det är inte bara pga mjölken de ska gå ihop!
angående boxar så finns det bestämmelser som säger att en fölbox (sto och föl i samma alltså) ska vara på minst 10 kvadrat, om du har ett LITET sto. jag ska bygga ut mitt stall av just denna anledning, mitt sto kommer då få en box på 18 kvadrat att stå i när hon får bebis!

du får ursäkta med du verkar inte ha koll på nånting! och jag upplever dig som riktigt oseriös, men nu är det oxå så att det här är ett forum, alla är inte så bra med ord (jag är en av dem :smirk:) så jag vet att det är lätt att bli misstolkad! men du har ingen koll på hingsten som du vill ha ett föl efter, du vet inte vad du vill ha för sto, du vet ingenting mer än att du vill ha ett föl, mer eller mindre (obs bara som jag upplever det, jag säger inte att det verkligen är så, för det får du svara på :D)

du skriver om semin, det kostar otroligt mkt pengar att tappa en hingst, och sen när den är tappad så måste du oxå förvara seminet någonstans till du hittar det rätta stoet.

av frågorna du ställer så känns det som att du inte har några riktigt erfarna uppfödare att ställa frågor och sånt till. utan du verkar som en mkt ung person (tonåren?) som har fått in en ide i skallen och bara ska genomföra den, utan eftertanke.

vill bara förtydliga att det är så det känns av att läsa dina inlägg, du själv får svara för om jag har rätt eller inte, men du får en uppfattning om hur andra här kanske upplever dig som du inte har tänkt på.

stopp! jag tänker INTE skilja sto och föl åt, förrän tidigast efter FEM - SEX MÅNADER. jag fick det svaret från en, att jag kunde köpa sto, betäcka, föla, sälja stoet. och jag ifrågasatte detta! det är väl för sjutton snudd på djurplågeri att skilja dem åt hux flux, inte sant?! och om det är nåt jag är helt emot, så är det alla former av djurplågeri. så där kan du andas normalt igen, jag är ingen dåre :eek: . stoet lär ju fölet det absolut viktigaste de ska lära sig i livet(!!). det kan människan aldrig ersätta.
samma på boxarna, JAG föreslog inte - jag FICK FÖRSLAGET..
Citat(början): 'Men varför inte köpa ett sto-betäck, låt den föla behåll fölet och sälj stoet?
Varför göra det krångligt?Du hade ju råd med två så?
Blanda inte in fler parter än nödvändigt..' slut på citat. (läs tråden för fullständigt.)

jag är inte oseriös, jag försöker bolla idéer/frågor..det är ju det ett forum är till för, väl..?
angående vad jag vet om hingsten - han har stått i stallet i flera månader, jag har sett honom en hel del och jag känner honom (okej, kanske inte mega-mycket, men). jag vet att han fått många och fina avkommor, och är trevlig i temperament och psyke. och jag vet att det är en häst som jag skulle kunna offra mig själv för att ge ett bra hem. om jag kan ta ett föl efter honom, är självklart ett stort plus men det är inte det absolut första jag tänker på. går det inte så går det inte. jag försöker dock få fram vilka möjligheter jg har på föl/avel, och om de förslag/idéer jag har kan fungera. därför försöker jag kolla här på avelsforumet, i hopp om att här finns erfarna personer.

jag skrev inte - Jag ska ha honom på semin!
jag skrev att mamma kommit med förslaget, och undrade ungefär vad det kostade. påpekade också att jag hört att det är väldigt dyrt. skrev också enny tråd, med frågor angående var det ska förvaras, ungefär vad det kostar o.s.v...

grejjen är att jag träffar hon som jag skulle kunna fråga om arabavel, väldigt sällan. så då är det svårt att fråga. vet inte om hon är nån super-erfaren uppfödare, men hon har koll på det mesta och har själv fött upp åtminstonde ett föl (säkert fler, men jag har sett ett), han är nu unghingst och blr 2 elr tre år nästa år..

ja, jag är 16½år. har ridit i snart 7år. har varit med hästar, elr hur man ska uttrycka det, i snart 8år, om jag inte minns helt fel. mamma har ridit en hel del, men inte nu på några år då hennes rygg pajjar.
angående om jag fått e fix idé, så är svaret nej. jag har tänkt efter ang om jag vill köpa honom (han går ju som sgat ej att tävla och är inte helt ung heller..), och svaret är JA. Avelsfrågan är som sgat en fråga, som jag inte är "helt klar" med ännu. ibland vill jag, men nånstanns mumlar nånting också - klarar jag det då? . jag har aldrig haft speciellt bra självförtroende, och det blir lätt ännu mindre när det går dåligt, vilket helt klart är en nackdel. har inte sagt att jag SKA genomföra föl, men det är en tanke. har diskuterat detta med min mor (både köp, hästägande, kostnader,ansvar, ekonomi i allmänhet, ev avel.. o.s.v.) ett bra tag, har tagit upp idéer med andra, försöker få klarhet.. men som sgat - finns inga som helst bestämda planer ang. aveln i nuläget.
men jag vet att det är honom jag vill ha..att jag inte bryr mig om att jag inte kan tävla honom, bara han mår bra och vi funkar ihop. vänskapen är det viktigaste, och hans välmående.
och blir det avel, blir det ju tidigast 2009, då vi måste lära känna varann och dessutom måste han få bygga muskler o.s.v., vilket lär ta minst ett år innan han är i ordentlig kondis.

uppskattar att du försöker hjälpa mig (hm, tror det iaf, på nåt plan?), och/elr påpekar vissa saker, men dt känns också som att du har missförstått mig på ett plan.

nu hoppas jag att allt detta inte lät biatchigt, det var absolut inte tanken..hoppas också att jag lyckats göra klart vad jag tänkt.

Louise

Senast ändrad:

ja,
men man kan väl ändå inte bara ta bort fölet från mamman nån vecka efter fölning? :confused: måste ju dia, väl? går ju i skolan, kan inte flaskmata...

Har jag sagt det????????????????????????
Försäkringar kostar det även om du köper ett sto!
Jag tror du nog ska strunta i hästeriet..

Har jag sagt det????????????????????????
Försäkringar kostar det även om du köper ett sto!
Jag tror du nog ska strunta i hästeriet..

ursäkta. kanske missförstod dig? det lät nästan på ditt förslag som att jag ska;
köpa stoet
betäcka
fölet föds
jag säljer stoet (direkt)

(ja, försäkring kostar ju för alla hästar...tog det som EN av avgifterna som blir på alla tre hästra, även om fölet kanske inte kostar boxhyra. hr ju därför inte råd att ha tre hästar. två, men inte tre. den tredje skulle kosta ett par tusenlappar i månaden, som jg inte kommer att ha.)

för att? är inte helt okunnig, får höra att jag är duktig och jag har ju hästerfarenhet..det är avel jag inte har erfarenhet av, det är ju olika saker elr ja olika delar av hästeriet iaf. men funderar på att skippa föleriet. några år iaf.

men som sgat, lägger ner tråden.

jag vet att jag klarar att ha, sköta, träna en häst som är inriden och vet vad det handlar om. jag kör på det, och sen får jag se om några år.

bockar för svaren, ber om ursäkt till de som ev. missförstått mig & jag ev. har missförstått också.

Senast ändrad:

vad bra att ja inte missförstod dig då ;)

men..om jag ska sälja stoet direkt, då kommer ju problemet med avvänjningen - aldrig att jag delar på sto och föl innan de är redo, fölet måste ju dia och dessutom lär ju stoet fölet så mycket som vi människor (oftast) inte kan lära dem..det tar ju några månader innan man kan ta bort stoet från fölet helt..

så, hur tänker du? försöker inte kritisera elr så, men jag vill förstå :smirk: :confused:

Jag kan inte tro att någon vettig människa som skriver att "stoet skall säljas direkt" menar något annat än at det ska säljas direkt efter avvänjningen. Dte var min absolut första tanke när jag läste inlägget och förvånas över att det kunde tas som att man skulle sälja direkt efter fölningen.
U

Eller, sälja kan man ju göra direkt efter fölningen men att man väntar med att dela på dem. Man kan ju sälja och låta köparen ta hem båda noch hämta fölis när det är avvant, eller sälja o behålla hemme tills det är tid.

okej nu är jag med igen :D
(men nja, då skulle jag nog helst vänta med att annonsera tills fölet är avvant, så att om mna hittar nån bra som passar ihop med hästen, och tvärtom, och vill köpa..kan man sälja direkt, efter vet.bes. o.s.v..)men jag fattar nu hur du tänkte:idea:

Jag kan inte tro att någon vettig människa som skriver att "stoet skall säljas direkt" menar något annat än at det ska säljas direkt efter avvänjningen. Dte var min absolut första tanke när jag läste inlägget och förvånas över att det kunde tas som att man skulle sälja direkt efter fölningen.
U

mjo, men jag känner ju inte många här, vet inte hur andra tänker o.s.v..

(hoppas att ingen tar illa upp, det var inte illa menat!!)

Även om det var du som började diskussionen kan det vara andra som kan tycka att det är intressant att fortsätta diskutera i ämnet. Tråden kommer längre och längre bak i folks minnen och i "arkivet" när den inte anses vara intressant längre. Det är inte vi användare som stänger trådar utan moderatorn, och då oftast för att "vi" beter oss illa ;).
U

menade inte att andra inte får använda tråden, men jag kommer inte att vara inne mer på den då det inte längre är aktuellt för mig. men vill ni andra skriva, så hindrar jag er inte :D

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·
Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?