"Låna" stomage?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 549
Sv: "Låna" stomage?

"behöver" inget topp-sto, det jag vill ha är en trevlig "tjej" med okej eketriör och inga genetiska fel eller andra skador som ärvs ned til avkomma.. nån som passar ihop med hingsten, förstås..
var kan man hitta? finns nån sida på nätet?

mamma lade idag fram förslaget att jag ska frysa sperma från hingsten, och sen "spara" och, OM och NÄR jag hittar ett sto som jag kan tänka mig att köpa, inseminera henne.. jag har dock hört att det är väldigt dyrt att ha på semin, stämmer det? är detta en möjlighet??

aha, det är så man gör, tack :bow:
vet du nån annonssida där man kan annonsera efter sto för betäckning? brukar mest kolla Equippa, men de vkerar bara ha "Hingstar för betäckning", önskas och finnes. jag vill ju inte hyra ut honom för andras bruk...

Annonssidor får du söka efter själv, om du inte hittar det du vill ha på Bukelfalos samarbetspartner = Equippa.

(och det är inte heller tillåtet att "efterlysa" här på forumet :idea: )

jag har både råd och tid med hingsten & avkomman (två hästar), men inte med BÅDA föräldrarna och avkomman (tre hästar)..det är därför jag undrade om dte är möjligt att låna ("hyra") sto för betäckning... jag har liksom omvänd situation mot de som har sto mn ingen hingst..

Men varför inte köpa ett sto-betäck, låt den föla behåll fölet och sälj stoet?
Varför göra det krångligt?Du hade ju råd med två så?
Blanda inte in fler parter än nödvändigt..

Btw, jag leasar just nu en mage, alldeles gratis! :D
*hoppas på föl till sommaren*

hm, det är ju en idé förstås:idea:
MEN - då blir det iaf tre hästar sen, i minst ett halvår väl(?). fölet måste ju dia, och sen vänjas av vilket man väl inte gör förrä fölet är minst 5 månader, elr är jah ute och cyklar?:confused:
och på stallet finns det i nuläget bara plats för en häst (kan iofs leta rätt på stallplats på annat håll, som jag har råd med, måste va billigt om jag ska ha råd men har stt ett par annonser.). vill inte ha hästarna på olika stall, det blir så rörigt och svårt att hinna..
har medryttarhästen 2-3ggr i veckan i stallet där jag tänkt mig. men som sgat - det är EN ledig box där..

hm, det är ju en idé förstås:idea:
MEN - då blir det iaf tre hästar sen, i minst ett halvår väl(?). fölet måste ju dia, och sen vänjas av vilket man väl inte gör förrä fölet är minst 5 månader, elr är jah ute och cyklar?:confused:
och på stallet finns det i nuläget bara plats för en häst (kan iofs leta rätt på stallplats på annat håll, som jag har råd med, måste va billigt om jag ska ha råd men har stt ett par annonser.). vill inte ha hästarna på olika stall, det blir så rörigt och svårt att hinna..
har medryttarhästen 2-3ggr i veckan i stallet där jag tänkt mig. men som sgat - det är EN ledig box där..

Eh, men du skulle ju ha två hästar i slutänden?
Stoet delar ju box med fölisen så det blir ju inte tre boxar...
Och avvänjning bör väl inte göras tidigast innan sex månader?

ja, men då får jag ha båda två på ett annat stall först, och sen när det finns en till plats på "önskade stallet" så får jg hoppas på att kunna flytta dit dem. har som sgat hittat 2 annonser med "ev. passande stall".. men det är ju inte helt säkert att boxarna är tillräckligt stora för 2 hästar tillsammans (föl + sto), beror ju lite på hur stort fölet blir också. och måste ju ha råd och framför allt tid för alla tre hästarna också. fölet kanske inte kostar stallavgift första månaderna men försäkringar, vet., vaccinationer, ev buffert om nåt händer o.s.v. det är ju lika dyrt ändå..:crazy:
men man kan väl ändå inte bara ta bort fölet från mamman nån vecka efter fölning? :confused: måste ju dia, väl? går ju i skolan, kan inte flaskmata...

alltså förlåt men jag måste reagera!

om du kan så lite om hästar/föl/avel så borde du kanske inte ens fundera på föl innan du har skaffat dig mer kunskap!

det finns lagar som man måste följa! leta reda på dem själv så kanske du lär dig nåt undertiden!

låter som att du tror att jag inte har nån som hjälper mig..det har jag. men jag försöker ta reda på vad jag har för möjligheter innan, också.
och jag frågar ju för att få veta, många gör ju inte ens det utan kör bara på. jag försöker lära mig, men har inget stuteri som jag kan jobba på och lära mig.

nu lät jag säkert idiotisk..men..aja

Senast ändrad:

avslutar denna tråd, har i stort sett fått veta det jag frågade om :bow:

Självklart kommer jag att ta hjälp vid avel, när det blir dags (om det nu blir nåt av alltihop). känner (minst) två pers. med erfarenhet av avel, varav en i stort sett bara sysslar med araber..

tack för alla svar:bow:

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·
Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?