"Låna" stomage?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 549

Liten

Trådstartare
Ska EVENTUELLT köpa en arabhingst, som har haft tidigare fina avkommor (både psyke och exetriört), och vill då (helst) ta en avkomma efter honom eftersom hingsten i fråga är T-märkt pga senskada (bedöms vara em förslitningsskada och ej nedärvningsbar till avkommor). han är godkänd så ag måste väl i stort sett bara betala in licensen (eller??? rätta om jag har fel!).
MEN jag har inte råd att ha 3 hästar, jga kan alltså inte köpa ett sto också. kan man typ låna ett stos mage, som amn hyr hingstar för betäckning? finns det nån sida där man kan söka ston som är tillgängliga för detta? fölet behöver ju sen stå kavr hos mamma i minst sex månader.. (helst så kort tid som möjligt så att jag själv kan hantera så mycket som möjligt, men inte för fort så att det blir för mycket..lagom är bäst..).

hur gör man i min situation??

Sv: "Låna" stomage?

I din situation gör man så att man väntar med att skaffa en avkomma till hingsten tills man har råd.
Eller så betäcker man någon av de hästar man redan äger, om de är ston.

Jag hade aldrig lånat ut magen på mitt sto gratis till någon annan. Det är stora risker involverat i att vara dräktig och att föda!
Dessutom blir man lite bunden med vad man kan göra med stoet när hon är dräktig. Jag skulle inte låna ut magen på mina ston utan att få en rejäl ersättning för det.

Helt krasst så kostar det att bara låna magen på ett sto. För stoägaren kommer att vilja ha betalt för alla kostnader och allt arbete som det medför att ha ett dräktigt sto, fölning och föl fram till avvänjningen.

I de fall man lånar magen "gratis" då tar man stoet på foder och står själv för alla kostnader och allt arbete. Ofta även för försäkringar eller riskerna med stoet under den här tiden. Så att om det värsta händer inte hästägaren lider skada ekonomiskt. Alltså inte ett dugg billigare än att hålla ett eget sto tvärt om. Det enda man slipper är själva inköpskostnaden. Men man får ett större ekonomikst ansvar mot hästägaren än vad man kanske har för en egen häst.
Jag har en del ston på foder för avel och de är de enda hästar jag har fullvärdeförsäkrade. Deras premier till försäkringsbolget är lika höga som alla mina nadra hästars ihop. När den här avtalstiden om att ha dem på foder är slut kommer jag att ha betalat minst ett av stonas inköpspris i försäkringspremier.

Nu ska jag vara tråkig.
Är det inte bättre att du funderar igenom vad du vill göra med din häst? På ganska kort tid nu har du varit inne på att köpa travare eller fullblod för att starta distans och samtidigt rida dressyr. Du har funderat på att köpa ett varmblodstravarsto för att sedan tillverka en trarab. Efter det skulle du köpa en varmblodstravar valack och nu en triangelmärkt arabhingst :confused:. Vad vill du med hästen fundera på det och köp häst sedan. Vill du saker som kräver olika saker av hästen så köper du en häst som går att använda till det mesta men kanske inte jättehögt i klasserna.
Angående att hingsten är godkänd så säger inte det någonting när det gäller arab. Du måste titta på hur han är bedömd eftersom alla arabhingstar blir godkända hur de än ser ut.
Ta inte illa upp men tänk igenom vad du gör för hästen kostar lika mycket att ha oavsett om den kostar 1:- eller 50000:- i inköp.

Just det ja - funderat. betoning på funderat. tänkt.
jag har diskuterat, tänkt, diskuterat mera. och kommit fram till vad jag vill.
hingsten det här handlar om är väldigt speciell för mig. som individ. det handlar inte om att jag vill ha en häst som jag kan tävla superhögt med, jag vill ha en vän. (förstår ni vad jag menar?). Egentligen spelar det ingen jätteroll om jag tar en avkomma efter honom eller inte, även om det vore supersuperkul självklart. men kan jag inte, så kommer jag fortfarande att ha min vän. det är inte så att jag vill köpa honom mer eller mindre, om jag kan eller inte kan ta en avkomma efter honom. för det HAN betyder för mig, personligen, känns så mycket mycket mer värt än det faktum att han inte kommer att kunna tävlas. jag är inte inriktad på att bli tävlingsryttare, kanske lite småtävlingar men jag har inte siktet inställt på att skapa nåt slags karriär på den fronten.

nu blev det säkert rörigt..hoppas det ändå framgår hur jag tänker.

Ta inte illa upp men tänk igenom vad du gör för hästen kostar lika mycket att ha oavsett om den kostar 1:- eller 50000:- i inköp.

det är just därför som jag inte kan/vill köpa en för dyr häst. för de kostar lika mycket/lite att ha som en annan som kostar mindre men ju faktiskt kan vara minst lika underbar..

jag tar inte illa upp för att du säger vad du tycker och så.

angående varmblodsvalacken.. anledningen till att jag lagt det på hyllan är att jag inte hittat nån som jag ahr det där bandet med. förstår du vad jag menar? det där lilla speciella..

Om hästen är T-märkt får du inte tävla alls. Inte ens lite småtävlingar.

Och angående godkänd, alla arabhingstar är godkända för avel. Spelar ingen roll om de har tre ben och fyra ögon, de är godkända ändå...

förstod det nu..
men han har/haft flera avkommor (tror ddt är 15) som alla/de flesta har blivit väldigt fina. både i exetriör och i temperament & psyke.

Och angående godkänd, alla arabhingstar är godkända för avel. Spelar ingen roll om de har tre ben och fyra ögon, de är godkända ändå...

Måste de inte genomgå en veterinärbesiktning utan några större exteriöra avvikelser innan de kan användas? Det låter ju helknasigt om man fick använda hingstar med grava exteriöra fel...

borde väl vara så...? men jag vet inte - är nybörjare på avel och sån't.

(men denna hingsts utdömning beror som sagt på en nu läkt senskada, vilket inte förs över via generna då det är en träningsskada, vad jag förstått..)

hur gör man i min situation??

Man bestämmer sig för vad man vill ha sen köper man EN häst som passar in på ens behov. När man har begränsat med ekonomin så är det bättre att satsa på en användbar häst. Då "får man ut mest" för de pengar man lägger ner.
Är det en ung häst som inte rids än man vill ha så köper man det.
Är det en skogsmulle/promenadhäst man vill ha så köper man det.
Är det en tävlingshäst man vill ha så köper man det.

Att köpa några stycken kan sluta med att du varken har råd med att göra något med dem eller att tiden inte räcker till för det du planerat. Börja med att skaffa en häst till det du vill göra. Har du sedan tid och pengar över kan du fortsätta fundera på mer och fler.
// Linda

inte läst genom tråden elelr så och är inte så insatt i avel på hästar men kan du inte låna ett sto på foder sedan göra som man gör på kor (tror att det går på hästar.) ta ett embrio från önskat sto och seminera/betäcka?
jag minns inte exakt hur dem gjorde på korna mer än att man to ett embrio från önskad mor och lägegr in det i låtsas mamman

det kostar skjortan med ET och jag tror inte man gör det i vanlig svensson-avel på svensson hästar.

Till TS
Det jag funderar på är vem som vill låna ut sitt sto om de är av hyfsad kvalitet på foder (gissar jag att du tänkt?) för att betäcka med en "en i mängden arabhingst som godkänts för att han har kulorna i behåll". Skulle jag låna ut mitt sto som avelssto så skulle det vara för att jag visste att de hade andra resurser o möjlighet att få fram en riktigt bra avkomma än vad jag kan erbjuda.
Sedan är det ju egentligen inte inköpet som är det värsta med att köpa häst. Har man dessutom inte eget stall så blir det inte billigt direkt. Sedan kan jag tänka att det är svårare att sälja ett föl till en "en i mängden-medelmåttatill hingst"även om han skulle vara så godkänd han kan bli som arab, än om du skulle välja en topp-hingst. Dessutom ska du int betala mat, hovslagare etc, för hingsten du betäcker med utan bara för hans tjänster.. OM jag skulle köpa en hingst och stalla upp i mitt stall och bara betäcka mitt sto med honom skulle han kosta mig 33.000 kr bara i stallhyra, hovslagare och försäkringí de 330 dagar stoet är dräktigt.. utan veterinär etc. Så du kan ju smälla till med en ganska fin hingst och få ett mer attraktivt föl om du väljer att göra som de flesta andra av oss..

Du måste ju också vet vad för sto du vill leasa...

Ardenner, russ elelr vad sjutton har du tänkt dig liksom?

jag har både råd och tid med hingsten & avkomman (två hästar), men inte med BÅDA föräldrarna och avkomman (tre hästar)..det är därför jag undrade om dte är möjligt att låna ("hyra") sto för betäckning... jag har liksom omvänd situation mot de som har sto mn ingen hingst..

Svaret på den frågan är ja, det finns de som lånar ut ston för betäckning.
Fast kanske inte de bästa stona....

det kostar skjortan med ET och jag tror inte man gör det i vanlig svensson-avel på svensson hästar.

Till TS
Det jag funderar på är vem som vill låna ut sitt sto om de är av hyfsad kvalitet på foder (gissar jag att du tänkt?) för att betäcka med en "en i mängden arabhingst som godkänts för att han har kulorna i behåll". Skulle jag låna ut mitt sto som avelssto så skulle det vara för att jag visste att de hade andra resurser o möjlighet att få fram en riktigt bra avkomma än vad jag kan erbjuda.
Sedan är det ju egentligen inte inköpet som är det värsta med att köpa häst. Har man dessutom inte eget stall så blir det inte billigt direkt. Sedan kan jag tänka att det är svårare att sälja ett föl till en "en i mängden-medelmåttatill hingst"även om han skulle vara så godkänd han kan bli som arab, än om du skulle välja en topp-hingst. Dessutom ska du int betala mat, hovslagare etc, för hingsten du betäcker med utan bara för hans tjänster.. OM jag skulle köpa en hingst och stalla upp i mitt stall och bara betäcka mitt sto med honom skulle han kosta mig 33.000 kr bara i stallhyra, hovslagare och försäkringí de 330 dagar stoet är dräktigt.. utan veterinär etc. Så du kan ju smälla till med en ganska fin hingst och få ett mer attraktivt föl om du väljer att göra som de flesta andra av oss..

totalt betalar jag (kommer att betala...) 1050kr i stallhyra inkl helskötsel (fodring, utsläpp, insläpp, mockning) + foder + försäkring + hovslagning (ja o.s.v.) .

anledningen till att jag vill köpa honom är ju inte i första hand att jag vill ha ett föl, men det är ju ett plus eftersom det är en fin hingst (har 15 avkommor sen tidigare och de har blivit både fina och trevliga), är rel. "känd" inom arabvärlden.. jag tycker väldigt väldigt mycket om honom, det är ju de främsta anledningen till att jag väldigt gärna vill köpa honom.
och hm..hur ska jag kunna säga detta utan att dt blir fel nu då..jag är inte heöt säker på att jag vill äga ett sto. missförstå mig inte. jag tycker inte illa om dem elr så, det känns helt enkelt konstigt att tänka mig det. annars hade jag nog köpt ett sto "istället".

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·
Avel Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Casper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna