Låna sto för avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 213
F

Fenella

Jag sitter just nu med lite funderingar om att nästa år låna ett sto för att ta föl på. Är det någon som har gjort det? Fick ni tag på ston med bra stam och hur löser man det rent praktiska som om det skulle hända stoet något under födslen?

Vill ni ge mig lite tips så lyssnar jag gärna. :)
Jag är ute i god tid och än så länge är det bara en fundering jag har. Men jag behöver snart yngre förmågor i stallet.;)

Sv: Låna sto för avel?

Vi lånar ston. Vi har lite olika avtal, men klart är ju att vi står för alla kostnader vad gäller betäckning,dräktighet och fölning. Sedan är det lite olika för hur mycket vi ska bekosta på övrigt. På ena stoet ingenting och på det andra, allt utom halva försäkringspremien samt hovslagare (inte så konstigt då vederbörande ägare är utbildad hovis..) Annat tydligt i kontrakten är att ägaren överlåter uppfödarskapet till oss. Ena märren lånar vi enkom för detta årets betäckning medan det andra stoet är livslångt med möjlighet att bryta kontraktet (med lite spec. regler med tanke på ev. föl vid sidan) -än har vi dock inte tänkt lämna ifrån oss denna gumma som helt motsvarat våra förväntningar!

Ena stoet är triangelmärkt efter en krosskada i en bakkota, innan dess hann hon gå 1.35 är 10 år och e. Highlight -Mowgli. Den andra märren har inte tävlat mycket men har en ruskig kapacitet, vilket bekräftats av a-tränare. Stammen fullt godtagbar e. Landprinz I - Algarve** -wedekind

Det ena stoet har ju ägaren redan fått ut livvärdet på eftersom den blev t-märkt nyss på den andra har vi skrivit in i kontraktet vilka belopp som gäller och att ägaren ska ha ut den summan om stoet avlider....

Gira :banana:

Tack så mycket för det uttömmande svaret. Det var värdefullt.
Hur hittade du dessa hästar?

Jag har tidigare lånat en del fina meriterade ston för avel och har då stått för allt i stoets vardag som en vanlig fodervärd.
Nu har jag faktiskt lånat ut två bra ston för avel och det gäller samma för dem. De står för alla kostnader för stoet leverne och får i gengäld stå som uppfödare till fölet. Jag har också skrivit in att de får ombesörja ev transport till seminstation nästa säsong om jag vill betäcka om dem själv.

Hittade stona att låna hos bekanta och har lånat ut mina egna till personer jag vet lite om.

Ja, det borde ju räcka att man är fodervärd och att man givetvis ställer upp om ägaren vill betäcka eftersom jag har stoet då. Hur bestämmer man vem som blir uppfödare? Ska det skrivas någonstans elelr?
Jag har, som ni nog märker, ingen som helst erfarenhet av avel. :)

jag lånade ett sto e Cortez_Maximus...hittade henne på annons.....kommer bara inte ihåg var....skulle bara låna henne ett år men så tog hon sej inte men då fick jag behålla henne ett år till.....då dog fölet vid födslen.....ägarna till stoet var mycke bra, medvetna om att allt kan hända när man håller på med avel !
viktigt att hästen hålls försäkrad vare sej du eller ägaren betalar och som föregående talare sa...kul om man får stå som uppfödare !

jag skulle inte tveka på att låna eller låna ut häst till avel om det skulle komma "på tapeten "

lycka till !!

hur du ska utforma kontraktet beror ju lite på hur situationen är. Kommer du att ha stoet hemma så kan ju ett rent fodervärdskontrakt (där du skriver in att du ska stå som uppfödare på ev. föl) komma ifråga. Lånar du bara magen på stoet medan ägare har henne som vanligt blir det ett annat sorts kontrakt. Där står man ju också risken för abortvirus etc. om stoet ska gå kurser/tävlingar under tidig dräktighet och träffar många andra hästar. Hursomhelst bör du tänka på att ha skrivit in att du ska stå som uppfödare, annars räknas ägaren vara uppfödare.

Ok. Tack så mycket för era tips. Att låna magen på ett sto kanske faktiskt skulle kunna vara något. Någon av er som har gjort det?

Kan ni inte berätta hur det går till. Står man som uppfödare även om man bara lånar magen? var kan man få tag på personer som kan tänka sig att låna ut magen på sitt sto?

Tusen tack för svaren.

Vem som står som uppfödare om man lånar magen är helt och hållet upp till stoägaren och maglånaren att komma överens om.

Jag lånar just nu ut magen på mitt fullblodssto och där är vi överens om att vi gemensamt ska stå som uppfödare, men att fölet (blivande ponny, welshpappa) ska ha mitt stuterinamn som prefix.

Var man kan få tag i stoägare som lånar ut stomagar?
LÄS annonser eller annonsera själv!
Mer än så ska vi nog inte diskutera den frågan här, för det gränsar ändå mot "smygannonsering" i den här tråden... (inte tillåtet)

Min mening är absolut inte att försöka smygannonsera så vi lämnar den frågan då kanske. ;)
Jag har mest en massa funderingar som snurrar runt i huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 996
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 003
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter