Lån till häst

Sv: Lån till häst

jag gick till min bank, sa jag skulle vilja ta ett lån.. eftersom jag ej har ett hus eller så fick det bli ett lån utan säkerhet.. dvs lite högre ränta.
Vi gick igenom min ekonomi.. kollade vad jag hade för kapital och vilken lön jag har. Sen så sa min bankrådgivare att jag till 98% skulle få lånet. Så jag skrev på papprena.. skickade in dom.. en måndag och hade pengarna på fredagen :)

Allt bros på hur ens situation ser ut.. inkomst, andra lån, betalningsanm. osv..

Lycka till

Jag har lånat av Handelsbanken, ungefär samma summa som du nämner. Jag är kund där och har lån där sedan innan vilket gör att det blir billigare och smidigare för mig att ha lånet kvar där. Jag vet inte vad jag har i ränta men betalar ungefär 1200 kr/mån på fyra år.

:eek:
Jag hade nog tänkt över det hela! Låna pengar till en levande varelse som lika väl kan gå och bryta benet dagen efter du har köpt den.
Hade det inte varit bättre att vänta och spara lite pengar först?

Det är ju inte bara inköpet som kostar!

Är det bara jag som reagerar eller är det vanligt att man lånar för att köpa häst? :confused:

Jag är i samma tankar som dig, personligen skulle jag aldrig låna pengar för att köpa en häst, men å andra sidan skulle jag inte gärna låna pengar för att köpa en bil heller. :idea:

Det var ju dyra läropengar för honom. Lite konstgt bara att han fick ta ett så stort billån utan att de krävde helförsäkring.
Att låna till häst eller vad som helst är ju tämligen ofarligt så länge man försäkrar till samma belopp. Att låna och sen inte klara av att betala är ju värre för då kan man ju hamna i en situation där man måste sälja till underpris för att inte hamna i ekonomisk kris.

Varför klankar du ned på de som INTE går till vanlig bank och betalar ränta ? är vi parasiter som inte vill följa saker och ting ? Om jag nu inte VILL ge bort mina pengar i form av ränta, är jag då dum eller vadå ?

VAD har jag för nytta av att betala en hiskelig massa ränta som bara förvinner och inte ger mig något ? I och med mitt Jak lån kan jag åtminstone få tillbaka ( beroende på lånet)...ALLT jag lånat eller nästan hela. Är det urbotat dumt anser du, att jag värnar om mina pengar.

Ibland, nu säger jag absolut inte att det är fallet här, känns det som att det blir lite lättvindigt att köpa häst.
Jag vill ha en häst! Nu! Helst igår! Vilken som, bara det är en häst. Och istället för att kanske vänta, fundera igenom, räkna på och så vidare så tar man ett lån och sen blir det för hastigt alltihop.

Jag planerar att ta lan for att kopa hast nar jag ar klar med utbildningen. Jag har vantat SA lange pa att antligen kunna skaffa hast och borja trana sa jag orkar inte vanta tills jag sparat ihop till min dromhast (som nog blir dyr...).

Kanner lite att jag har ju redan studielan pa nastan 1 mille, sa nagra hundratusen till spelar liksom ingen roll. :p

Men sa inbillar jag mig att pengarna kommer att ramla in pa mig nar jag slutar vara student! :o

Borde man inte ha sådan koll vad man betalar i ränta ? Det står väl i dina papper och om du har internetbank borde det stå under dina lån. Ursäkta mig om jag låter dryg eller elak, men varför har man inte koll på sådant ? Vill man inte veta vart pengarna går ? Vad man betalar ? Hur mycket som går till vad ?

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 564
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har en del pengar - typ buffertpengar - som jag vill få ränta på, men som inte kan vara låsta. Där de ligger nu, i ett flexspar...
Svar
13
· Visningar
475
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 996
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 239
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka