Sv: Lämpligt att leda hingst + annan häst samtidigt?
Du får ju göra som du vill. Men då undrar jag tre saker.
1. Går han med en annan häst i hagen? Varför kan han gå med den hästen i hagen om man inte kan leda dom tillsammans?
2. Bara för att din hingst är snäll ska han då behandlas som om han vore ouppfostras? Som dom säger det funkar ju!
3. Om du hade ett grinigt sto som slog efter andra hästar skulle du kräva att hon leddes separat på grund av säkerhetsskäl?
Jag har sett flera hingst+hingst och hingst+valack som går att leda tillsammans, både äldre och yngre. Jag anser själv att man utifrån sin egen bedömning ska avgöra om hingsten går att leda med andra hästar eller inte. Men i min värld ska alla hästar som går i samma hage gå att leda tillsammans annars borde dom antingen uppfostras eller separeras från varandra.
Ingen har rätt att kalla dig grinig eller tvär om du vill att din häst ska ledas separat, men tyvärr tänker vi ofta alltför snävt när det kommer till hingstar, vi blir "säkerhetstänkande" och fastnar oftast i mönster som vi inte behöver fastna i. En kompromiss kan ju vara att om dom ska leda din hingst med en annan häst så får dom lova att om något händer släpper dom den andra hästen och håller kvar din?