Lämpligt att leda hingst + annan häst samtidigt?

Sv: Lämpligt att leda hingst + annan häst samtidigt?

Hej Alla!! Tack för svar och reflektioner! :bow:
Då känner jag att jag inte bara är "motvalls"...

Jag tycker generellt inte om att leda hästar mer än en i taget. För mig är "ledmomentet" för det mesta inte bara en "transportsträcka" utan ett träningsmoment att hästen ska repektera mitt utrymme och mitt ledarskap. Jag stanna, häst stanna, jag ett steg, häst ett steg, jag backa, häst backa osv.
Men ibland är det ju transport av häst som gäller, som när man själv skulle ta ut en 12 hästar och endel av hagarna låg en bit bort, då tog jag också hagkompisar två, iblans, tre åt gången.
Men när det gäller min hingst så är han "snäll" och lyhörd men här tänker jag ändå som "älgen"; "Hingsten kan vara snäll 46579870+87 gånger, men gången därpå smäller det!" Naturligtvis gäller det alla hästar men när en hingst får hormonspel och hästen brevid (ett sto i detta fall) då, med rätta, avsäger sig kurtisen med några kickar har personen där emellan problem.
Släpper man då stoet för att rya år hingsten så kommer denna känsliga själ försöka komma undan genom att kasta sig bakåt, när paniken stiger av att grimman tar emot reser han sig, å vips har man två lösa hästar och i värsta fall en trasig människa.
Jag löste problemet som "Hoppla 10" sade; Gjort klart att jag avråder från att leda honom tillsammans med annan häst och den som ändå väljer att göra det får ta ansvar för eventuella konsekvenser.

Jag försöker ständigt tänka på detta med ledarskap och här ser jag att hingsten kollar av mycket mer än de övriga typ; "får jag lägga mitt huvud på din axel i dag.... nähä....okej då...."

"KungTulle", det är nog få som är så lyckligt lottade att de har lyckats uppnå ett sådant ledarskap att; "På sina egna hästar ska man ha så pass mycket "pli" dvs vara flockledare att dom INTE håller på och tramsar sig när man leder.Och så må dom vara en och en eller 14 åt gången. Hingstar, ston eller valacker." Det är ett fantastiskt mål att jobba för men jag tror vad gäller mig, kommer jag nog aldrig uppnå det.

Det finns många sätt att göra rätt på..... Vi väljer alla "risknivå" när vi umgås med våra hästar. När jag tänker på vad jag hittade på som tonåring till häst....brrr.... Nu är jag (turligt nog...) äldre och även ängsligare, har ett annat "tänk" på säkerhet. Problemet för mig här var när jag såg någon ta en risk med mina hästar inblandade (även om risken för skada är mindre på dom än den som leder) och jag uppfattade att personerna inte uppfattade vilka risksituationer som kunde komma av detta eller var intresserad av att samtala runt det.

Men nu känner jag att detta är löst för nu!

Så är det :D
Som jag tidigare sa så skulle jag aldrig låta någon annan ta mina två o två..mina hästar kan spöka sig med andra men inte med mig....eller när jag lägger "ögat" på dom så spökar dom sig inte....och jag skulle definitivt inte leda en hingst och ett sto samtidigt..min gammelhingst skulle jag aldrig ens tänka tanken att leda samtidigt som nån annan, men dom andra två funkar det bra med....och jag leder dom en o en på morron men på kvällen tar jag dom bägge samtidigt...naturligtvis får man ju se hur situationen ligger till också...är det för rörigt så kan jag ta in dom en o en också....sånt märker/känner man om man har kontakt med sina hästar.

Mkt otroligt o sanslöst att överhuvudtaget ifrågasätta dina argument!

Ibland(ofta), kan ju okunskap leda till olyckor, men om man hjälp på "traven" att inse vad som kan hända... :confused:

Aldrig kul med konflikter, speciellt inte om det handlar om säkerhet!
Där borde ju alla som handskas med hästar låta det säkra gå före det osäkra...Stå på dig!Absolut!

En hingst med svallande hormoner är genrellt svårare att hantera än ett sto med liknande.

Sedan tror jag inte sto ägarna skulle uppskatta om jag började kastrera avelshingstarna.

En hingst kan vara gudasnäll så länge den tränas och tävlas och inte används i aveln. Så fort de fått smak på det hela och vet vad man kan göra med stona blir det en helt annan häst.

Det finns hingstar som klarar av att både betäcka och tävla samtidigt, men tror att samtliga hingsthållare kan hålla med om att hästen är besvärligare att hantera under säsongen.

Vet också hingstar som tagits ur aveln under tävlingskarriären för att de blivit för svårhanterade.

Ett sto är brusntigt med jämna intervaller. En hingst är alltid pilsk.

Om jag säger såhär.....tror du verkligen att jag inte vet vad jag gör??

Jag har ju hållt på ett tag och nu snackar vi inte avelshingstar eller andras hingstar, eller tror du verkligen att jag skulle ta vilka hingstar/häster som helst och leda ihop????

Tror du verkligen att jag inte fattar någonting??? ..mina hingstar är då inte alltid pilska, min egen som jag betäckt med här i sommar är precis som vanligt och jag skulle aldrig ens komma på tanken att leda honom i hop med nån annan och det varken innan eller efter att han betäckt..men det är han det...de andra vet jag är hingstar, men dom är ljusår från att vara "hingstiga" och jag tror nog jag har vett att avgöra om jag klarar att leda dom eller inte...hingstar hur snälla dom än är får man ha ögon i nacken...och dom vet att föra sig när jag är med...

Att kastrera en hingst för att det inte går att leda ihop med andra har jag inte påstått, men blir dom så galna så dom hoppar på allt som finns i närheten så hoppas jag att dom inte går i aveln, eller åtm att jag får reda på det så jag slipper betäcka med nåt dyligt....

Frågan är inte vad du gör med dina egna hästar. frågan var hur trådskaparen skulle tackla sitt problem. Efter att ha jobbat med hingstar så länge gav jag henne rekomendation om hur man bör gå tillväga.

Kanske dags att du kliver utanför din egen stallplan

det behöver jag inte göra eftersom jag har såpass mycket "material" hemma som ger mig erfarenhet o rutin....jag har också talat om för trådskaparen vad jag vill ha sagt...de sista svaren var till dig , för jag tycker du underskattar min förmåga ganska rejält, så du vill tala om för mig hur en hingst beter sig...som om inte jag visste :crazy:

jag har haft 3 st hingstar som går eller gått i aveln, ingen av dessa har varit idioter som beter sig som du vill ha det till, att betäcka allt som kommer i deras väg (Fast Photo, Nordin Hanover o Herr Jägermeister)

3 hingstar i avel är i mina ögon inte så mycket iof.Men exakt var har jag trackat dina kunskaper. Jag jar endast gett förklaringar till och vidareutvecklat hur en hingst KAN bete sig.

Nja, du tycker jag skall gå av min egen stallplan, du förklarar för mig som om jag var okunnig....3 avelshingstar ja...men lägg på 150-200 "vanliga" hingstar då...räcker det som referens för dig?

kliva av stallplan= det finns fler än dina hästar här i världen.

Som sagt frågan var inte hur du gjorde med dina hästar utan hur trådskaparen skulle lösa sitt problem med att andra ledde hennes hingst tillsamman med ett sto.

Finns det???

de 450-500 hästar som varit på min gård de senaste 10 åren då?? MÅSTE man verkligen ut då för att kunna kalla sig ha erfarenhet av andra hästar än mina då??

Att du leder två hästar samtidigt gör det inte lämpligt för andra att göra samma sak.

Det jag menar är att bara för att en sak funkar för dig, så gör det inte det för en annan.

Jag stuntar i om du leder 5 hingstar på en gång, men man ska inte tro att det går med alla. Så därför vill jag inte heller rekomendera att du gör det.

Det kan funka tusen gånger, men gången därpå gör det, det inte.

Nu såg jag i nedredelen av ett av dina inlägg att du inte låter andra göra så, men varför göra det själv?

Att du leder två hästar samtidigt gör det inte lämpligt för andra att göra samma sak.

Nej, och det har jag heller inte sagt, eller hur?

men varför göra det själv

Varför inte?? om jag anser att jag klarar av det..vad är då ditt problem?

Jag leder inte vilka somhelst hästar ihop...bara dom jag anser jag fixar...OCH om jag vid något tillfälle märker att det inte är läge....då gör jag det inte...

Eftersom jag tidvis utbildar folk inom hästeriet anser jag det förkastligt at säga till folk hur de ska göra och sedan inte följa de råden själv.

Ok...tur jag inte är utbildad av dig då...

det finns folk med utbildning sen finns det folk med feeling.....sen finns det dom med båda delarna...

Jag har varit ute på promenad vid ett flertal tillfällen med 2 hingstar och ett sto samtidigt, hingst 1, jag, sto och hingst 2 i bredd och vi njöt lika mycket allihop av dom skogspromenaderna. Om det var mina? nej inte alls. Om det hände nåt? Nej, varför skulle det göra det, vi var ju en flock och i flocken skyddar man varann. Om jag var ranghögst? Nej, inte ens det. Om ni kommer att protestera? Givetvis. :devil:

jag tycker det är självklart, hingst som hingst, att man leder den ensam så man har kontroll och fokus på bara just hingsten. en hingst är alltid en hingst. de som nu gör detta borde inte ens ifrågasätta det. det är din häst i vilket fall som helst, vill inte du att dom ska leda han med en till så ska dom inte göra det. i så fall men stigbett/hingstkjedja.

Netika skrev:
Hej!
Vill gärna höra lite åsikter vad ni här tycker; ligger det något i vad jag säger eller är jag bara "tvär"??

Jag har en hingst, en otroligt schysst och lyhörd man, men ändå en hingst. Han är sju år så han är "vuxen". I det stallet där jag nu står tycker de övriga att de är för mycket jobb att leda ut hästarna en och en till hagarna. De vill alltid ta dem två och två. De har även gjort så med min hingst eftersom det har gått.
Jag har sagt att jag inte rekommenderar att man leder honom, hur snäll och bussig han än är, samtidigt med en annan häst, dvs en person leder två hästar, min hingst och annan. Detta eftersom att händer det något, han spelar upp, så kan den andra hästen (med rätta) slå ifrån sig med kaos och skaderisk (ffa på den som leder) till följd. Att jag tycker så leder nu till konflikt i stallet, vilket jag eg vill undvika.
Så Vad tycker ni; Ok att en person leder snäll och lätthanterlig, men vuxen, hingst samtidigt med annan häst eller ska man respektera att även "den snälle" är "hingst" och leda separat med tanke på säkerhet?
Jag tycker eftersom att han är hingst så ska man respektera det och leda honom en och en,det kan ju hända otäcka olyckor om någon kommer mellan hästarna även om den ena inte är en hingst..

Min nu 6 åriga hingst har alltid gått med min nu 4 åriga valack. Och när hingsten var 4 år och valacken 2 så slutade jag att leda dom in och ut ur hagen tillsammans, efter en händelse som kunde ha lett till en olycka. Dom både blev rädda för nåt och drog iväg, och jag insåg att jag inte kunde hålla båda, så jag valde att släppa taget på valacken. Han gjorde inget annat än sprang in i stallet. men då insåg jag att, det spelar ingen roll hur snälla dom är så är det lätt att nåt oförutsett händer. och om hingsten också kommit lös, så vill jag inte tänka på vad som kunde ha hänt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV