Lämplig nybörjarhund

SLD

Trådstartare
Sambon och funderar lite på att skaff hund, men kan inte enas om en ras. Båda är har växt upp med hund.

"Kraven" är följande:
* Ska inte vara beroende av att aktiveras flera timmar per dag, då vi har olika mycket tid olika dagar.
* Gärna lättlärd, jag skulle tycka det vore roligt att träna agility och sambon är intresserad av klickerträning.
* Gosig sällskapshund
* Lättskött päls då jag är mycket i stallet
* Inte för skarp, eftersom det är första hunden.

Några förslag på ras?

Sv: Lämplig nybörjarhund

Finns massor av raser som passar in på era kriterier.

Vilken storlek vill ni ha? Lång eller korthårig? Något självständig eller en som är väldigt följsam? Jakt, lite eller ingen jaktinstinkt alls?

Jag vill ha en liten, sambon en stor. Men helst en liten iaf tror jag.
Gärna korthårig pga stallet.
Lite jaktinstinkt gör inte så mycket, men helst inte jättestark.

Whippet? visst, de har ofta mycket jaktinstinkt, men de går i alla fall inte och spårar utan jagar enbart med synen. Hinner man bara bryta innan de kommit iväg i jakten brukar det inte vara några problem. Är i stort sett alltid mkt lättare att ha lösa än andra vinthundsraser.

Whippet är en vänlig och familjekär hund, de gillar när det händer saker och brukar vara väldigt stabila mentalt. De brukar fungera finfint till agility och att lära små tricks och träna lite lydnad med. De som jag träffat som klickertränats verkar älska det.

De är mellanstora, så det blir kanske lite mitt emellan vad du och din sambo vill ha? Fördelen är också att de är tysta inomhus och kan ta väldigt liten plats.

Liisa.jpg

Då kan jag tipsa om dansk/svensk gårdshund. Nu är ju jag partisk eftersom jag har en själv,
men härligare hundras har jag aldrig träffat på. :love:

Arbetsvillig som få, snabb som attan både i tanke o kropp. Tuff o ganska självständig, men ändå lyhörd o vill göra rätt o vara till lags.

Utomhus är det full fart o inne sover de mest, helst nära. De älskar kroppskontakt o värme. Ibland kan man tro att de är lite släkt med katterna. Min tjej t.o.m tvättar ansiktet som en katt :D

Läs om dem o se bilder på www.gardshund.com
Nedan några bilder på min tjej Nila.

NilapPetersaxel.jpg
CIMG0014.jpg

blandatvr-07188.jpg
Minaminstasover.jpg

nila.jpg
stnludde_nila.jpg

Ursäkta bildbomb men jag har så svårt att välja ;-)

:love::love: Jättefina verkligen! Det var ett bra förslag, ska läsa och och så lite så kanske jag återkommer med frågor.

Också ett bra förslag, ska läsa in mig lite där också!

Långhårig dvärgtax!
Och de har inte så mycket päls som man tror.
Min är smidig och ha med i stallet.
Och ville din sambo ha en stor hund, så får han en, fast i liten förpackning.

Här är taxen med i stallet, han älskar att ligga i höet och mysa.
4966005.jpg

Och här är han bara söt.
13719415.jpg

kl

Jack russell
Nerakad pudel
Shetland sheepdog
fast dom har ju ganska lång päls men den är ganska lätt att sköta

Alldeles för mycket päls för jag ska tycka det är praktiskt att ha i stallet!
Den är självrengörande och kräver noll pälsvård. Man kan bada den någon gång per år om man vill, men det är sällan nödvändigt.

Om du är intresserad av dansk svensk så är ju också släthårig foxterrier ett alernativ. I stort sett samma temperament, något större (35-40cm höga, runt 7-8kg), finns både med och utan jakt. Aktiv ute, gosig inne - våran älskar att ligga i soffan, sängen, framför brasan.. Så nära som möjligt, och är grymt lik en katt i många anseenden ;) Väldigt lättlärd, vi tränar lydnad, aglity, spår..

Prick1.jpg
Prick2.jpg

Prick3.jpg
Prick4.jpg

Fast dom foxterrier jag träffat har varit bra mycket skarpare än min gårdis. Gårdshunden är ingen terrier.

Till TS :
Partisk som jag är så föreslår jag också Dansk/Svensk Gårdshund ;)
En hund som har mycket humor och väldigt lättlärda. En myshund i soffan och barnens bästa lekkompis. De jag träffat har haft bra temperament. Har nog aldrig träffat en "feg" gårdshund.

Min kille! :love:

21673441.jpg

16386699.jpg

8387568.jpg

Jag tror att det beror lite mer på individen, vi skaffade ju Nikki som första hund utan någon tidigare vana och det har funkat jättebra. En bekant till mig har en dsg som är mycket "skarpare" än Nikki, men visst är terrier alltid en terrier ;) Så länge man är villig att lägga ner tid på uppfostran och träning tror jag inte att det skulle vara något hinder.

Senast ändrad:

Tvivlar inte alls på att en foxterrier kan vara en lämplig första hund, men som du sa en terrier är alltid en terrier. ;)

Ingen dvärgschnauzer om man inte gillar pälsvård ;) Det är MINST en timme i veckan att bara kamma och borsta. Sen tillkommer själva trimningen (antingen man gör det själv eller lämnar bort så ska ull kammas osv).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 834
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V