Lämplig hund för en aktiv familj som älskar hundar?

M

Martin1

Hej!

Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er!

Det här livet skulle vår hund få:
- Flock bestående av mig, min sambo och vid köpet ev katt, ev ett litet barn.
- Vara med på jobbet varje dag (kontor i stad)
- Ca 5-7km promenad/dag
- Bus/promenad/lydnad/aktivitet på luncherna
- Löprundor 3-4ggr/vecka eller mer vid behov. (5-10km/gång)
- Skogspromenader på vardagskvällar och helger
- Aktiva helger med vandring/skidor/löpning/mm
- Kurser, lydnadsträning och spårträning på hobbynivå.
- Vara med nästan alltid
- Vi bor på landet med väldigt stor trädgård
- Mkt lek och bus!
- Mkt kärlek och mys

Dessa egenskaperna är viktiga för oss:
- Storlek 20-30kg på en tik
- Bra av- och på-knapp. Lugn vid behov men ha nära till lek och bus, ingen tråkmåns!
- Funka med barn, vuxna och andra djur.
- Snäll och mjuk. Denna egenskap är viktig, vi har erfarenhet av en rejäl bruksschäfer men vill ha en mjukare hund. Tydlig och konsekvent uppfostran och träning är givet, vi skulle dock önska att den kunde göras på ett mjukare sätt som passar oss bättre.
- Fysik som är lämplig för ovanstående aktiviteter.

(Inga egenskaper kommer såklart gratis, allt kräver givetvis träning)

Supertacksam för alla förslag! Jag håller inne lite med de raser jag kollat på så jag inte påverkar er :)

Sv: Lämplig hund för en aktiv familj som älskar hundar?

Vad sägs om någon vinthund? Fysiskt aktiva hundar men som inte kräver speciellt mycket mental träning bara de får springa lösa (gärna på inhägnat område eftersom de har stark jaktlust och det kan därför vara svårt/omöjligt att få perfekt inkallning på dem). Det går dock att träna allt möjligt med dem. Fler och fler kör viltspår och fler och fler börjar inse att det är roligt att träna lydnad/tricks m.m. med dem. Dock får man vara noga med att leka massor MED dem när de är unga, annars tycker de nog garanterat att det är roligare att leka själva än att göra saker med sin ägare senare, för de är rätt självständiga och kan bli svårmotiverade till mental träning.

Kollar man på tex greyhound, saluki och galgo så är de ca 60-70cm i mankhöjd och väger ca 20-35kg. De är mjuka till sättet och så länge de får vänja sig vid barn och andra djur tidigt i livet så brukar det gå utmärkt. Jag vet tex flera som har vinthundar och katter. Däremot kan nog många bli så att familjens katter fungerar, men inte andras, eller att det fungerar om katten är inomhus men inte ute lös osv. Kanske mest en träningssak, det vet jag inte riktigt, för den enda hund jag haft från valpstadiet (en saluki) fungerar utmärkt med alla katter, oavsett om det är bekantas katter eller helt främmande och oavsett om de är utomhus eller inomhus. Dock vill hon jaga dem ute om de springer, men det märks tydligt att det bara är för att leka. Har dock inte låtit henne testa något sådant, så jag kan ju inte säga säkert vad som skulle hända OM hon fick springa fritt efter katt.

Jag tycker det låter som en perfekt beskrivning av en flatcoated retriver :love: :love:

Tanten - över 20 år med flat

Red Chili: Ska erkänna att jag inte kollat så mycket åt vinthundarna så jag kan inte så mycket om dem. Spontant känner jag att den självständighet du beskriver får mig att bli lite tveksam, jag önskar nog att min hund är lite mer intresserad av mig redan från grunden. Borde bli lite lättare att träna upp dem då?
Och jag älskar att busa och leka så det vore synd om inte hunden gjorde det.

Men tack för tipset, jag ska ändå kolla in dem!

Tanten: Flaten är helt klart på min lista! Om du vill får du väldigt gärna berätta om din erfarenhet och varför du tycker att den passar på min beskrivning. Har läst att det är hög risk för cancer hos dem, hur ser du på det?

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju som om ni kommer erbjuda ett aktivt och bra hundliv, och det finns nog många hundar som passar in!

Spontant tänker jag någon vallhund (kanske inte BC, men finns ju andra som inte är lika krävande) eftersom ni vill ha en mjuk och förig hund. Men det beror nog mycket hur mycket det där med "kurser, lydnad och spår" verkligen kommer bli av.

Andra förslag (med reservation för att jag inte riktigt vet vad de väger) kan vara någon spaniel eller retriever.

line_n: Tack för svaret! Vad gäller kurser och träning tror jag det kommer bli ungefär såhär: Under första året blir det helt klart de "obligatoriska" valpkurs och vardagslydnad. Sen kommer jag vilja gå någon spår/sök-kurs för att få igång en bra grund som jag sedan kan underhålla själv 1-2ggr i veckan ungefär.
Lydnad väver jag nog mest in i vardagen, tex gå fot på promenaderna, sitta, ligga, hoppa, krypa, vänta, tricksa osv. Och 1-2 gånger i veckan säkert lite mer planerat, organiserat lydnadspass. Men troligtvis mest på egen hand, kommer inte prioritera att hänga på bruksklubben förjämt.

Hoppas det besvarar din fundering.

Har du någon speciell vallhund att föreslå förutom BC? Jag ska erkänna att en BC vore intressant men ska nog inte satsa på en så krävande hund.

Senast ändrad av en moderator:

Schnauzer (Mellan) :)

Jösses, nu har jag föreslagit min ras två ggr på en vecka :D

Fast storleken stämmer inte riktigt. En schnauzertik väger runt 15-18.

Tycker också att det låter som en retriever av något slag skulle passa ypperligt till era önskemål. De finns ju i lite olika utföranden och mentalitet, men flat tror jag absolut att ni ska satsa på att kika närmare efter :)

line_n: Tack för svaret! Vad gäller kurser och träning tror jag det kommer bli ungefär såhär: Under första året blir det helt klart de "obligatoriska" valpkurs och vardagslydnad. Sen kommer jag vilja gå någon spår/sök-kurs för att få igång en bra grund som jag sedan kan underhålla själv 1-2ggr i veckan ungefär.
Lydnad väver jag nog mest in i vardagen, tex gå fot på promenaderna, sitta, ligga, hoppa, krypa, vänta, tricksa osv. Och 1-2 gånger i veckan säkert lite mer planerat, organiserat lydnadspass. Men troligtvis mest på egen hand, kommer inte prioritera att hänga på bruksklubben förjämt.

Hoppas det besvarar din fundering.

Har du någon speciell vallhund att föreslå förutom BC? Jag ska erkänna att en BC vore intressant men ska nog inte satsa på en så krävande hund.

Jag skrev kanske inte BC :)

Jag är ingen expert på vallhundarna, men kom och tänka på heelern. Är dock ganska liten (men robust). Kelpie kanske? Då inte den mest aktiva typen, vad jag förstått så finns det lika olika linjer.
Sheltie?
Collie?
Berger des pyrénées?

Men gå in på rasföreningarnas sidor eller SKK och läs mer om raserna i grupp 1.

"ev en katt och ev ett litet barn"
Har ni tänkt skaffa hundvalp, katt och barn i ungefär samma veva?

"ev en katt och ev ett litet barn"
Har ni tänkt skaffa hundvalp, katt och barn i ungefär samma veva?

Katt och barn först. Sen hund. Vi är ute i god tid med rasfunderingarna, precis som man ska vara.

En korthårscollie skulle passa utmärkt för ett sådant liv! Det är en frisk och sund ras, så risken är mycket liten att man måste avstå löprundor och skidåkning för att hunden har t ex dysplasi, däremot måste man vara noggrann när man väljer valp eftersom det förekommer rädslor i rasen. Dock mentalbeskrivs alla djur som går i avel så med lite efterforskning är det lätt att undvika linjer med skotträdsla och mycket kvarstående rädslor.

Den första rasen jag kom och tänka på var welsh springer spaniel :).

I övrigt tror jag flera av spaniel- eller retrieverraserna skulle passa utmärkt!

En korthårscollie skulle passa utmärkt för ett sådant liv! Det är en frisk och sund ras, så risken är mycket liten att man måste avstå löprundor och skidåkning för att hunden har t ex dysplasi, däremot måste man vara noggrann när man väljer valp eftersom det förekommer rädslor i rasen. Dock mentalbeskrivs alla djur som går i avel så med lite efterforskning är det lätt att undvika linjer med skotträdsla och mycket kvarstående rädslor.

Den har jag kikat lite på åt en kompis, men aldrig träffat någon. Den känns intressant, undrar dock om man ska satsa på ett säkrare kort tex nån retriever så att man verkligen får den där mjuka, snälla hunden.
Collie hör man ju inte bara bra om direkt, men det kanske gäller mer den långhåriga? Är de olika mentalt?

Ja, korthåren har överlag mindre problem med rädslor och mer "driv" än långhåren och faktiskt även bättre hälsa om man ser till förekomsten av höftledsdysplasi. Mentalt är nog dock t ex en labbe ett säkrare kort men med alla raser så finns det saker man måste vara uppmärksam på, de olika rasklubbarna brukar ha listat t ex vilka sjukdomar som är vanligast förekommande. Tyvärr är olika rasklubbar olika hårda med reglerna för valphänvisning, vissa godkänner allt så länge SKK:s minimiregler för rasen i fråga följs, andra(t ex Collieklubben) har ställt upp hårdare krav för att uppfödare ska få lägga upp aktuella valpkullar på deras hemsida. Så det är säkrast att leka detektiv själv oavsett ras!

Jag tycker det låter som min hund. Han är korsning lapsk vallhund och beauceron. Lapsk vallhund är kanske lite mindre än ni tänkt, annars är det en ras som jag tycker stämmer in på det mesta du skrivit. Vit herdehund? Kolla linjerna, en del har problem med rädslor. Bearded collie är en annan hund som jag tycker stämmer bra på dina kriterier, om du inte har något emot päls.

Jag tycker det låter som min hund. Han är korsning lapsk vallhund och beauceron. Lapsk vallhund är kanske lite mindre än ni tänkt, annars är det en ras som jag tycker stämmer in på det mesta du skrivit. Vit herdehund? Kolla linjerna, en del har problem med rädslor. Bearded collie är en annan hund som jag tycker stämmer bra på dina kriterier, om du inte har något emot päls.

Lapsk Vallhund är inte helt ointressant. Förvisso som du säger något mindre men det är inte det viktigaste, den ser ändå rejäl ut tycker jag. Hur är de mentalt? Snällheten är som sagt viktig :)

Welsh Corgi Cardigan. Lättsam och förig vallhund med coolt/annorlunda utseende :).

Som jag har uppfattat alla 3 lapphundsraserna skulle de passa perfekt. Har dock ingen direkt egen erfarenhet av dem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag och min sambo har nu bestämt oss för att köpa en till hund, idag har vi 3 barn, två flickor som är enäggstvillingar på 3 år och en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 977
Senast: holymary
·
Hundavel & Ras Min svägerska har precis fått ta bort sin gamla hund. Innan avlivningen var hon och hennes sambo bestämda med att det inte skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama