lämnar multitalanger...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Behati
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 8 447
Sv: lämnar multitalanger...

**KL**
Vilka hoppstammade multitalanghingstar hade ni tyckt var multi nog att lägga på ett dressyrstammat sto utan att man skulle reagera på byte av inriktning? Hollänska hästar är vad jag kan se ganska lika i stammen om de ska dressyra eller hoppa och holsteiners dressyrar ju ganska bra de med.. Hur tänker ni?
/u

**KL**
Vilka hoppstammade multitalanghingstar hade ni tyckt var multi nog att lägga på ett dressyrstammat sto utan att man skulle reagera på byte av inriktning? Hollänska hästar är vad jag kan se ganska lika i stammen om de ska dressyra eller hoppa och holsteiners dressyrar ju ganska bra de med.. Hur tänker ni?
/u

Laptop :love:

Å jag håller helt med.

Sen att han verkar lämna trevligt temperament är inte heller något att spotta åt.

Vi har en trevlig sak efter honom hemma.:D

Både Acacio och Cuper har visat att de nedärver både och.

Orlandos första svensk 3åringar har visats i år och han har lämnat avkommor med både hopp och dressyr diplom.

Var inte hästen som vann treårstesten för gångartshästar efter Cuper? Jag syftar på testet som hölls i Tingsryd.

så tror jag det var, det var nog en av Hästaks egna uppfödningar Monopol Hästak som blev både bästa hopphäst och bästa dressyrhäst. I senaste 3-årsteststatistiken ligger Cuper 12 som gångartsförvärvare och 1 på hoppsidan.

Jag har ett sto efter honom, och har hela tiden sett honom som en dressyrhingst. Så jag var mest nyfiken när någon föreslår honom som multitalang medan andra anser att han inte är det. Vårt sto är inte oäven att hoppa, men har å andra sidan lite hoppare i släkten längre bak. Vår 3-åring efter henne och Richfield, hoppade 1.20 på 3-årstestet och fick 7-7 med goda vistsord från domaren. Så man vet aldrig vilka gener som slår igenom.

så tror jag det var, det var nog en av Hästaks egna uppfödningar Monopol Hästak som blev både bästa hopphäst och bästa dressyrhäst. I senaste 3-årsteststatistiken ligger Cuper 12 som gångartsförvärvare och 1 på hoppsidan.

Ja jag har också sett att Cuper ligger bra till det både inom hopp och gång, även exteriört. Det där med exteriören förstår jag inte helt, har bara sett en enda avkomma som jag tyckt sett riktigt trevlig ut, resten har präglats väldigt mycket av honom exteriört. Känns som jag missat alla avkommor som visats ;).(utom en då)
Cuper själv ser dock trevligare ut nu än när han var ny.. Troligen är det jag som jag fel smak helt enkelt..
/U

Ja men honom har jag hört mycket gott om, synd att är död bara, finns ju på FAI, men jag vet inte hur mycket folk försökt eftersom han har dospris (tror det var 33% dräktigt).
Grattis till er som har en avkomma :).
Fler bud?
/U

Ja men honom har jag hört mycket gott om, synd att är död bara, finns ju på FAI, men jag vet inte hur mycket folk försökt eftersom han har dospris (tror det var 33% dräktigt).
Grattis till er som har en avkomma :).
Fler bud?
/U

Han har högre dräktighet än så,men det stora problemet med honom är att flyinges sperma på honom är sämre än den som finns på Celle,och där kostar den bara ca 2500:-.

Kan jag bara få min "kamel" dräktig i år har jag sperma till att göra 2 försök med honom nästa år.
Köpte 8strån förra året,tänkt till det stoet som fick avlivas pga felläge på fölis.Hittills har den sperman haft 100% dräktigt (vi var flera som köpte ihop)

Han har högre dräktighet än så,men det stora problemet med honom är att flyinges sperma på honom är sämre än den som finns på Celle,och där kostar den bara ca 2500:-.

Kan jag bara få min "kamel" dräktig i år har jag sperma till att göra 2 försök med honom nästa år.
Köpte 8strån förra året,tänkt till det stoet som fick avlivas pga felläge på fölis.Hittills har den sperman haft 100% dräktigt (vi var flera som köpte ihop)

Sorgligt med förlorat sto och föl, riktigt trist!
Tänkte inte ens på att man kan beställa själv, det var ju ett annat pris och är dräktigheten bättre så är det absolut mer intressant. Vilka fler intressanta hingstar har de mer på FAI? Försökte leta runt men jag kan inte tyska ;)
/U

Vad skulle ni säga om någon valt att läggat tillexempel Fetcher N eller Lucky Point på ett typiskt dressyrsto? Andra hopphingstar ni hellre sett, förrutom Laptop då ;).
/U

Lucky Point skulle jag inte säga något om alls, han är ju en dubbeltalang själv.

Prestige faktiskt.Sj funderat på honom.Även Rambo lämnar gånartshästar me hopp!Båda två är dessutom exteriört fina!

**KL**
/u

Det där har du nog missuppfattat-Holsteiner är världens bästa hopphästar men dom är faktiskt riktigt usla dressyrhästar;) I min avelsvärld finns inget som kallas multitalanger-hästar som är dåliga på det mesta får man ändå utan att behöva avla fram dom.Har alltid undrat hur folk tänker som tex betäcker ett Robin Z sto med Rubinrot eller någon annan dressyrhingst:eek: Har alltid undrat vad målet är -en trevlig promenadhäst som kan hoppa över diken eller en hopphäst som går 110 och kan göra ett galoppombyte????För avel är ju inte så enkelt att om man betäcker ett hoppsto som går svår med en dressyrhingst som går svår får man en avkomma som går svårklass i både dressyr och hoppning:angel: Hörde en rolig historia ang detta-Vet ni hur man skiljer hoppföl från dressyrföl? jo man släpper ut dom på en dressyrbana och dom som kan ta sig ut därifrån på egen hand är hopphästar och de som blir kvar är dressyrhästar:D

Det där har du nog missuppfattat-Holsteiner är världens bästa hopphästar men dom är faktiskt riktigt usla dressyrhästar;) I min avelsvärld finns inget som kallas multitalanger-hästar som är dåliga på det mesta får man ändå utan att behöva avla fram dom.Har alltid undrat hur folk tänker som tex betäcker ett Robin Z sto med Rubinrot eller någon annan dressyrhingst:eek: Har alltid undrat vad målet är -en trevlig promenadhäst som kan hoppa över diken eller en hopphäst som går 110 och kan göra ett galoppombyte????För avel är ju inte så enkelt att om man betäcker ett hoppsto som går svår med en dressyrhingst som går svår får man en avkomma som går svårklass i både dressyr och hoppning:angel: Hörde en rolig historia ang detta-Vet ni hur man skiljer hoppföl från dressyrföl? jo man släpper ut dom på en dressyrbana och dom som kan ta sig ut därifrån på egen hand är hopphästar och de som blir kvar är dressyrhästar:D

Nja nu ska du inte ta i så, jag vet att det finns holsteiner som kan gå vettig dressyr, jag vet avkommor till bland annat Alcatraz kunnat både dressyra och hoppa. Nu blir det fel att bara ta ett fattigt exempel, men det snabbaste jag kunde komma på efter ännu en en lång pch spännande dag (hjärnan har nästan lagt sig nu).
Jag kan ju också tycka att en Rubinrot-Robin Z avkomma skulle vara, inte något jag skulle tycka känns som en självklar hingst att välja, men jag undrar om du läst något av mina inlägg överhuvudtaget?
Jag är ganska säker på att man kan avla multitalanger med framgång, jag gillar inte riktigt den nischningen som är nu och jag är lite osäker på om gångarterna blir bättre av att släppa genom så många dressyrhingstar som sprattlar vackert med frambenen medan bakbenen släpar efter hästen. Vissa hopphästar rör sig i mitt tycke mycket bättre genom kroppen och har mer aktiva bakben som är bättre placerade. Långt från alla dock.
Det finns mycket plus hos en del av hopphästarna kan jag tycka, framförallt temperamentet.
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 948
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Ceta
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 596
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!