lämnar multitalanger...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Behati
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 8 447

Behati

Trådstartare
Satt här och fundreade lite på multitalanger...

Enligt mig så är ju en häst som hoppar och rör sig bra den optimala hästen. Själv hör jag till dem som gärna tränar och tävlar innom båda grenarna och vill ju självklart att hästen ska ha kapacitet för att nå högre klasser innom båda.
Jag förstår ju självklart att det inte är helt lätt att kanske få till båda delarna, och speciellt nu när man kan hitta hingstar med så lågt som 5-6 på någon gångart och sen någon ner mot 3:eek: på hoppningen

Men iallafall satt jag och funderade på vad det är för hingstar som faktiskt har avkommor som placerat sig i både hoppning och dressyr i högre än lätt klass. finns det några? Eller vilka hingstar har dubbeldiplom på 3-års?

QE är väl en av dem som bevisat att han ger mycket av båda delarna, men vilka finns det mer?

Jag förstår ju förstås att det vanligaste är att man inriktar sig mer på en gren då man satsar, men vore ändå lite roligt att få fram mer bevisligen att vissa hingstar lämnar dubbeltalanger.

Sv: lämnar multitalanger...

Bayron och Bernstein har lämnat multitalanger med dubbeldiplom på 3-års etc.

Jag är inte så insatt i Nobels avkommor men han själv är multitalang så det borde ju finnas hos avkommor med. Jag hoppas på att min e. Nobel - Bayron blir multi iaf. :)

Briar, Nobel, Camaro M, Iowa, Cuper, Cortez, Casir Ask, Quite Easy, Come Back II, Beach Boy, Prestige VDL, Magini, Qualle, For Feeling, Highligt, Corlando är några exempel.

Briar, Nobel, Camaro M, Iowa, Cuper, Cortez, Casir Ask, Quite Easy, Come Back II, Beach Boy, Prestige VDL, Magini, Qualle, For Feeling, Highligt, Corlando är några exempel.

oj:D här kom en hel lista

men tex Nobel han är själv vad jag kallar multi, men har vad har han lämant annat än hopp?

och halvt knapp..
kan man räkna New balance till de som lämant multi? hörde att han lämant avkommor som gått bra i båda grenarna

Bayron och Bernstein har lämnat multitalanger med dubbeldiplom på 3-års etc.

Jag är inte så insatt i Nobels avkommor men han själv är multitalang så det borde ju finnas hos avkommor med. Jag hoppas på att min e. Nobel - Bayron blir multi iaf. :)

Ja, men det låter ju lovande när du har både nobel som jag nu hört lämnar multi och bayron (som jag inte vet mycket om).;)

Jag förstår ju självklart att det inte är helt lätt att kanske få till båda delarna, och speciellt nu när man kan hitta hingstar med så lågt som 5-6 på någon gångart och sen någon ner mot 3:eek: på hoppningen
Något man ska ha i åtanke är att gångartspoängen inte spelar så stor roll för hopphingstarna idag, för deras godkännande, så det är nog mer regel än undantag att man inte lägger ner så stor möda på att få dem att visa upp ens de gångarter de har.
Det är väldigt stor skillnad mellan ryttare, hur bra de är på att "rida fram" gångarter. Och då menar jag inte bara det som tränas och byggs upp under lång tid, utan framförallt det ryttaren kan få hästen att visa upp redan första gången ryttaren sitter på hästen.

Jag har själv sett detta fenomen rätt så tydligt på en egen häst, där första ryttaren som red honom fick honom att röra sig riktigt bra i trav (nåja, men 7-mässigt i alla fall, minst...) och den andra ryttaren som red honom i bästa fall hade kunnat skramla ihop en 6a, om ens det... Det var båda hoppryttare på högre nivå och båda har visat fram hingstar på bruksprov med goda resultat, så det var inga skitryttare på något sätt. Bara olika ridstilar.

En hingst som själv rör sig väldigt bra, men främst är hopphäst, är Niveau. Jag skulle bli förvånad om han inte visar sig kunna lämna dubbeltalanger.

Cortez var min första tanke, men han har ju Masse redan nämnt ;)

Senast ändrad:

Stakkato? Fast jag ska väl inte påstå mig ha nån viadre koll... ;)

Nobel har gett avkommor med dubbeldiplom. Ludwigs Champion, Briar och ev Okeanos borde ge dubbeltalanger.
Niveau fick själv dubbeldiplom som treåring och verkar nedärva ett behagligt temperament.

Stakkato var nog det sämsta du kunde föreslå! ;)

:crazy: ja, det var nog så långt bort från multi man kommer....

Men en som ger riktigt fina multitalanger är Cornet Obolensky. Han är ju svår att få själv men finns ju tex i importen Conte-Bellini ;):angel:

Ja, sen som fryst hos allas vår Corlensky G så klart, men den diskussionen tror jag vi inte tar. (dvs hans multitalang)

Hur är det med Calido ? Och hans son Crelido ?

Lambourgini och hans far Bellini är i allafall multitalanger själva. Acacio har också både gångarts och hoppdiplom avkommor.

Crelido bör vara/ge multi (åtminstone i DK)
Laptop har bevisligen gett båda

En multitalang är ju Alcatraz som har lämnat avkommor i svår klass i både dressyr och hoppning.

*KL*

Ok, för att göra det lite mer lätt läsligt gör jag en lista.... fyll på om ni tycker det fattas någon:laugh:

Nobel
Bayron
Bernstein
Briar
Camaro M
Iowa
Cuper
Cortez
Casir Ask
Quite Easy
Come Back II
Beach Boy
Prestige VDL
Magini
Qualle
For Feeling
Highligt
Corlando
Niveau (hade han inte föl med dubbeldiplom?)
Cortez
Laptop
Crelido
Corlendsky G

Ludwig är väl lite tidigt att söga bu eller bä.... eller hur såg hans första årgång ut?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 948
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Ceta
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 596
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!