Lämna tillsvidaretjänst för vikariat?

detordnarsig

Trådstartare
Är det dumt att säga upp sig från en tillsvidaretjänat för att tacka ja till ett vikariat eller tidsbegränsad anställning? När vikariatet eller den tidsbegränsade tjänsten tar slut, har man rätt till a-kassa direkt då?

Är det rimligt att lämna högre löneanspråk på ett vikariat än på en tillsvidaretjänst? Med tanke på ökad risk på en tidsbegränsad anställning.

Nej, jag byter inte jobb så ofta...

Generellt är det väl dumt att göra sig av med en tillsvidareanställning, men mycket beror ju på ens egen situation. Hur man trivs, om man vill ha/behöver nya erfarenheter för att ta sig vidare i karriären och vad man har för möjligheter till nytt jobb om det inte blir fortsättning på vikariatet man har. Det går ju inte att säga om ett beslut är dumt när man inte har förutsättningarna klara för sig.

Är det dumt att säga upp sig från en tillsvidaretjänat för att tacka ja till ett vikariat eller tidsbegränsad anställning? När vikariatet eller den tidsbegränsade tjänsten tar slut, har man rätt till a-kassa direkt då?

Är det rimligt att lämna högre löneanspråk på ett vikariat än på en tillsvidaretjänst? Med tanke på ökad risk på en tidsbegränsad anställning.

För min del skulle det handla om hur lätt jag kan få nytt jobb. Har jag erfarenhet och utbildning som är eftertraktad hade jag inte tvekat. Jag gillar förändring.

Nej karensen räknas från den dag du anmäler dig arbetslös, så kolla med ditt fack vilka regler de har

Jag sökte ett föräldravik. då jag hade fast tjänst. Jag ville helt enkelt flytta. Fick tjänsten och förhandlade helt enkelt till mig en fast tjänst... arb.givaren ville gärna ha mig och jag sa att jag säljer inte hus, flyttar halva landet samt säger upp en fast tjänst för ett vik. Det köpte dom.

Jag flyttade 70 mil från en fast tjänst (som jag också så upp) till vikariat. Jag vet fortfarande inte om jag får fortsätta när mitt vik går ur. Men jag avskydde min gamla arbetsplats även om jag verkligen älskar mitt jobb i sig, plus att jag jobbar i en bransch där det finns mycket jobb. Jag gillar också att byta jobb.

Jag har gjort det, flera gånger till och med. Men så sitter jag i sitsen att jag jobbar i en bransch som saknar folk och jag är duktig på det jag gör, har ett par frilansgrejer så jag är sällan helt utan jobb en längre tid och har dessutom ekonomi att sitta hemma ett tag. Så beroende på din egna situation på nuvarande jobb och dina framtidsutsikter kan det vara ett bra drag.

Jag valde att tacka nej till en fast tjänst och tog istället ett vikariat. Jag trivdes inte på min dåvarande arbetsplats där jag blev erbjuden fast, så trots att det tog emot så valde jag att tacka nej. Jag sa ja till ett vikariat på 1,5 år. Vikariatet blev dock ett fast jobb efter knappt ett år. Bästa beslutet jag gjort!

Så jag säger att du ska våga följa magkänslan! 👍🏻

Man måste chansa ibland för att ta sig vidare.

Jag gjorde en liknande grej (talade om för min arbetsgivare att jag skulle söka mig vidare, varvid jag blev uppsagd 4 månader senare eftersom arbetsgivaren inte ville driva vidare om jag inte var kvar) så jag blev arbetslös och hankade mig fram som vikarie. Vikariaten gav mig den nya arbetslivserfarenhet inom nya områden jag sedan behövde för att kunna ta mig vidare till annat yrke. Hade jag inte talat om för min dåvarande arbetsgivare att jag hade planer på att ta mig vidare så hade jag säkerligen varit kvar som djurskötare ännu. Det var en chansning, och jag var lite orolig över det, men funkade.

Jag håller på med att lämna min tillsvidareanställning för ett tidsbegränsat arbete som återkommer (säsongsjobb). Organisation, chef, arbetstidsavtal, arbetsgivarens personalpolitik är skäl till att jag inte vill eller kan vara kvar. Inte värt det. Jag mår mycket bättre av mitt säsongsjobb och jag blir mycket bättre bemött här.

Finns det möjlighet att ta tjänstledigt så är det en bra trygghet.

Jag har gjort det 2 gånger i min karriär. Inte ångrat mig nån av gångerna. Nu senast bytte jag jobb vid årsskiftet, jag vantrivdes på min arbetsplats nåt fruktansvärt så det hade inte varit värt en sekund längre där.

Finns det möjlighet att ta tjänstledigt så är det en bra trygghet.
Jag har tagit tjänstledigt från min tillsvidareanställning för att hoppa på en tidsbegränsad. Fråga din arbetsgivare om det är möjligt!

Det är tyvärr helt uteslutet att ens fråga min chef. Det beror till stor del på min chefs inkompetens att jag vill byta jobb. Så tack vare trådens svar så kommer jag även söka andra tjänster än tillsvidare:up:

Jag sa upp mig från mitt fasta jobb som chef för 1.5 år sen, för att hoppa på ett nytt jobb på visstid. Numera har jag fast jobb och ska inom kort byta jobb inom organisationen :)

Jag håller med resten. Förmodligen är det ju inte för samma bransch eller villkor du funderar på att säga upp dig?

Jag sa upp mig från fast till tidsbegränsad, för att komma in i branschen jag vill arbeta med. Efter den anställningen var jag (deltids)arbetslös några månader, inga problem med a-kassan (anställningen var ca 7mån). Ska tillbaka till samma jobb (dvs det nya) nu efter föräldraledighet så för mig har det lönat sig både ekonomiskt och karriärsmässigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka