Lämna tillbaks häst

• Ekonomi & Juridik
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Gullefjun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 996
L

Lilla Gullefjun

Om man har en häst som man köpit av en uppfödare (som har ett företag och som betalar moms) så undrar jag om man kan lämna tillbaka den efter ett tag. Så här är det alltså:
Hästen veterinärbesiktades utan anmärkning hos uppfödaren men det var för långt att åka dit så vi var inte med då och sen så nu när den är här i mitt stall så säger både hovslagare och veterinär att den är typ helt sned i ena benet och det kan jag också se när dom visar mig. Alltså, den har fel vinkel i benet och kotan men jag vet inte vad det kallas. När vi tittade på den hos uppfödaren så var den oskodd och lite ojämn i hovarna och nu när den fått skor så syns det massor mer.
Vi har haft hästen 5 månader och ridit superförsiktigt men den har blivit svullen i ena kotan och det tror dom beror på benvinkeln.
Kan man begära att lämna tillbaka hästen till uppfödaren om typ min veterinär på kliniken hävdar att benställningen är helt fel och det är medfött fastän vi själva kollade igenom den innan vi köpte den? Vi är inte så vana vid att besiktiga hästar och den veterinär som köpbesiktiga hästen tyckte tydligen det var helt ok med benet. Men vi är ju inga experter heller som kan se allt. Man litar ju på en veterinär, eller hur?
Vad är det som gäller?

Sv: Lämna tillbaks häst

Om ni har köpt hästen av en näringsidgare kan ni det! säg som det är o bråkar dom så ta kontakt med advokat, vilket jag gjort.

Reklamera omgånde till säljaren! Fel som visar sig inom 6 månader från köpet anses ha förelegat vid riskens övergång (konsumentköplagen), så vänta inte med reklamation. Väntar ni ytterligare kan det också innebära att ni förlorar rätten till reklamation då denna ska göras utan dröjsmål.

Fast hur är det egentligen om man ändå använt varan efter att man uppdagat felet?
De såg ju tydligen ganska tidigt att hästen såg sned ut, vid skoningen. Ändå har de ridit hästen och orsakat en ytterligare skada...
Jag fick för mig att man måste anmäla felet inom rimlig tid efter att man upptäckt det, och man borde ju inte använda den då heller...

Visst får man använda "varan", soffan upptäcker man ju inte felet med förrän man börjar använda den, om det nu är en fjäder som inte är som den ska.

Det är ju mycket som är lite si och så med just den här historien, är det t ex köparens besiktning? Å andra sidan är undersökningsplikten inte så långtgående när det gäller konsumentköp, det är ju säljaren som intygar att varan är i skick för sitt användningsområde.

Fast får man använda den EFTER man upptäckt felet, om man riskerar att förvärra skadan?
Pratade med konsumentverket angående något liknande fast med en sadel, och då får köparen inte fortsätta att använda den skadade sadeln om man riskerar att den går sönder mer då, utan man ska direkt reklamera skadan.

Men om hästen är född skev kan väl inte det vara en överraskning? Om köparen inte hade kompetent hjälp när dom köpte hästen kan knappast säljaren rå för det?

Nu vet vi inte vad det var för stam och så på hästen men det är möjligt att hästen såldes billigare tack vare att den inte var korrekt. Det är inte lätt att sälja hästar.....

Håller med om detta.

Köparen har ju själv "godkänt" hästen, det borde väl vara till säljarens fördel eller?

Till TS:
Om du nu ska reklamera den tror jag det är lämpligast att göra detta i form av ett rekomenderat brev så du har bevis på att säljaren mottagit din information.

Det är väl snarare veterinären som godkänt hästen som gjort "fel". Samtidigt beror det på vad hästen godkändes för. Om veterinären kollade att den var frisk och sund gjorde han inte heller fel för en skev benställning är inte ett sjukdomstillstånd.

Jag är ledsen att jag inte kan hålla med TS men om man inte kan något om hästar får man skaffa sig en erfaren rådgivare. Med den informationen vi har fått här tycker jag verkligen inte att säljaren har någon anledning att ta tillbaka hästen.

Reklamera omgånde till säljaren! Fel som visar sig inom 6 månader från köpet anses ha förelegat vid riskens övergång (konsumentköplagen), så vänta inte med reklamation. Väntar ni ytterligare kan det också innebära att ni förlorar rätten till reklamation då denna ska göras utan dröjsmål.

Men detta felet borde man ju sett när man bestämde sig för hästen..

Jag kan inte på något sett se att detta "felet" skulle kunna föranleda en reklamation faktiskt.

Det var ungefär det jag höll med dig om.

Det jag skrev till TS var bara något hon skulle tänka på om det kom på fråga.

*KL*
Nu är det så att i det här fallet så är det inte komplicerat och man måste skilja på vad lagen säger och vad man själv tycker. För har TS köpt hästen enligt Konsumentköplagen och tydligt angett att den skall användas som ridhäst och den sedan inte fungerar till det. Då har också TS rätten att reklamera och säljaren har följden alternativ att välja på:
1 Häva köpet och ta tillbaka hästen.
2 Bota/laga hästen så att den fungerar.
3 Byta ut den mot en fungerande häst.
Den här lagen är till just för att skydda köpare som TS som inte själv har så stor vana och kunskap. Den ger också säljaren skyldigheter mot köparen på helt annat sätt än om det varit två privatpersoner som gjort en affär. Med andra ord så får man vara lite dum och okunnig som köpare och ska kunna lita på säljaren inte säljer en vara som inte passar. De enda som undantar säljarens skyldighet är om säljaren klart sagt att den här hästen sned i benen och det finns risk för att den inte håller för ritning därför är priset nedsatt X antal kronor. Men det verkar inte ha skett i det här fallet.

Jämför med att man köper någon annan vara passar den inte för det som den ska användas till så kan köpare reklamera och säljaren ska åtgärda.

Mmm, det är väl ungefär min tankebana också. Även om jag personligen tycker att man som köpare bör vara mer om sig och kring sig än att köpa en häst som verkar ha så pass dålig benställning.

Fast köparen har ju godkänt att hästen ser ut på detta viset, det är ju knappast någon som man kan ha missat.

Den är dessutom bes UA vid köpetillfället och jag förstod det som att hästen inte var halt nu utan att den hade en svullnad som beror på vad! Att den skulle bli svullen för att den är skev i benen tror jag inte ett jota på faktiskt utan då är det något annat som ligger bakom

Konsumentköplagen har betydligt mildare syn på köparens förkunskaper. Säljaren har en långtgående plikt att meddela sådant som kan ha betydelse för köpet, t ex påtala att hästen har någon felaktighet.

Det kan ju vara en överbelastning p g a skevheten, men om inte säljaren godtar reklamationen så får ju köparen fundera över om det är lönsamt att gå in och låta tingsrätten avgöra vad som är rätt och fel. Något som troligen kommer att kosta mer än hästen.

Precis som Lovisaleonora skriver så när det handlar om Konsumentköplagen ligger den största biten på säljare. En besiktning om att hästen är frisk och UA vid försäljningen talar inte heller om för köparen att den kanske inte håller för ridning utan hur den är vid besiktningstillfället.

Men om hästen har haft felet sedan den föddes ska ju säljaren upplysa köparen om det felet. För all del att sälja hästen billigare om den har ett "fel" men då ska köparen få veta om detta fel.

Om du ska köpa en soffa, ska du då "skylla dig själv" om du inte var nog kunnig för att se att en fjäder var dålig innuti soffan??? Givetvis inte!

Men om hästen är född skev kan väl inte det vara en överraskning? Om köparen inte hade kompetent hjälp när dom köpte hästen kan knappast säljaren rå för det?

Nu vet vi inte vad det var för stam och så på hästen men det är möjligt att hästen såldes billigare tack vare att den inte var korrekt. Det är inte lätt att sälja hästar.....

stall så säger både hovslagare och veterinär att den är typ helt sned i ena benet och det kan jag också se när dom visar mig. Alltså, den har fel vinkel i benet och kotan men jag vet inte vad det kallas.
Vi har haft hästen 5 månader och ridit superförsiktigt men den har blivit svullen i ena kotan och det tror dom beror på benvinkeln.
Om ni upptäckt skevheten, varför ringde ni inte uppfödaren DIREKT?

Ni har ju ridit hästen i 5 månader efter att ni upptäckt skevheten, då har ju ni gjort så hästen blivit svullen i kotan, hade ni lämnat tillbaka den direkt hade den inte varit svullen för det var den ju inte från början.

Jag är inte så insatt i lagar och sånt, men tycker det verkar lite konstigt?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 690
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 065
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka