Lämna tillbaka hästen?

V

Vivalaeva

Jag har ett dilemma, och hoppas på att ni kan ge goda råd. Jag köpte för 5 veckor sedan en ponny till mig och min 12-åriga dotter. I första hand är det min dotters häst som hon ska rida och kunna sköta om någorlunda själv, med viss hjälp från mig och de andra i stallet.

Nu till problemet.
Hästen visade sig inte vara alls vad vi förväntat oss. Min dotter och jag klarar inte av den. Ponnyn är född 90 och tävlad lokalt. Vi har ridit i 4 år och ponnyn skulle fungera som läromästare. Säljaren (privatperson) sade att ponnyn var en utmärkt förstahäst, lugn och trevlig och lätt att hantera. Vi provred 3 gånger och det gick jättebra. Ponnyn var lättriden och lätt att hantera. Det blev alltså köp.

Väl hemma hos oss gick det bra de första veckorna, sedan gick det plötsligt inte alls! Hon slänger av, bockar och stegrar och rusar. I hanteringen är hon bra. Först blev vi oroliga att hon kanske hade ont, trots att vi gjorde en nogrann vet.besiktning. Jag ringde säljaren och berättade att hästen stod på bakbenen etc. Och hon var inte det minsta förvånad, då den tydligen hade gjort det hos henne med när den blev "busig" som hon sade. Detta har hon INTE nämnt till mig!
Hästen fungerar fint så fort en duktig ryttare sitter på, alltså är det vår osäkerhet som gör ponnyn så här. Varken jag eller min dotter vill eller vågar rida ponnyn nu.

Jag bad om att få lämna tillbaka hästen och få mina pengar. Fick svaret att säljaren kan tänka sig att köpa tillbaka hästen, för 24.000 kr. Vi gav 32.000 kr för den. Ska jag gå med på detta?
Jag vill inte ha kvar denna häst, som uppenbarligen inte är en nybörjarhäst utan kräver en lugn och säker ryttare som inte blir rädd när den "busar". Jag vet inte om jag orkar annonsera ut den själv heller, det kan ju ta lång tid innan den blir såld.

Sv: Lämna tillbaka hästen?

jag tycker inte du ska godta ett såpass mkt. lägre pris, då hon uppenbarligen inte informerat om "allt". pröva att annosera ut hästen själv och om du har möjlighet låt någon som kan (och vill) rida hästen under tiden/visa den för ev. köpare. eller lämna den till försäljningsstall.

jag vet inte hur konsumentköpslagen funkar, men annars kan du ju ta kontakt med konsumentombudsmannen i din kommun för rådgivning.

Kan ni inte utbilda er tillsammans med hästen då? Det kan ju ta lite tid att lära känna en ny häst. Jag sålde min treåring, som var som en gud att hantera, och när han kom till sin nya ägare blev han ett monster. hon blev rädd för honom och det förstår jag. Han är stenhård i psyket och man måste vara konsekvent och ganska hård tillbaka. Han testar alla nya som hanterar honom, men när man väl visat honom att man står kvar där så blir han mycket trevlig att ha att göra med.

Ni behöver ju inte gå igenom detta själva, ni kan ta hjälp utifrån, men jag förstår att ni känner er besvikna.

Skrev ni riktigt köpekontrakt? kontakta isåfall juristen som gjort kontrakte och kolla med honom vad han säger, men enligt mig så har hon brutit mot det redan ifall ni skrivit riktigt avtal., då hon har unadhållit viktig info om ponnyn.

Ni har inte någon duktigare som kan hjälpa er ibland? Det kan ju bara vara så att ponnyn behöver ridas av någon duktigare kanske 1 gång i veckan? Denna person kan ju hjälpa er att utvecklas med hästen så det blir ett bra "förhållande" mellan er och ponnyn.

hej! Tycker ni kan be någon mer rutinerad ryttare rida hästen 1-2 gånger i veckan och så får ni ta tid och lära känna ponnyn mera. Min ponny var lite så i början första halvåret när jag red dressyr och gjorde lite jobbigare saker. jag skulle fortsatt och försökt litet tag till, det känns hopplöst nu men när ni prov red gick ju hästen bra så ni kanske hittar tillbaka till det. Min ponny är också en läromästare men man måste vara bestämd annars bestämmer min ponny och det gjorde hon i början. Ta hjälp av en duktig tränare med för det kan hjälpa!

Hoppas att det löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar