lämna kisse ensam..

pellemojj

Trådstartare
Hur länge kan man lämna en katt ensam egentligen? har en bekant som kan lämna sin innekatt i en vecka utan tillsyn...! (överfull kattlåda, uppäten mat osv.. )

Hur tänker man då?

jag lämnar min katt MAX en dag ensam, sen ska jag ha någon som tittar till katten. hon är otroligt " mammig " med mig.

så, hur länge är rimligt?

har gått runt o funderat länge nog nu :P
 
Sv: lämna kisse ensam..

Det är inte ens lagligt att lämna dom en vecka!:devil:Stackars kisse! :mad:

Står nånstanns om att dom ska ha mänslig kontakt 1 eller 2 gånger per dag enligt lag.....max ett dygn har jag lämnat mina utan tillsyn. Annars kattvakt.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Jag skulle medvetet aldrig lämna katterna mer än en arbetsdag.

Man blir låst antar jag, men det är något som ingår i att vara djurägare. Och sen känner jag mig inte så låst, vi har många i vår närhet som ställer upp och tar katterna om det behövs, även om det blir lite bökigt. Sen finns ju pensionat.

Och om någon jag känner lämnar sin katt ensam en vecka!!! Skulle jag polisanmäla. Inte för att det leder nån vart, men för att markera. Gör man så ska man fan inte ha djur :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: lämna kisse ensam..

Jag hade anmält direkt. En katt ska ha tillsyn 2ggr om dan. Fy vad förbannad jag blir på folk som gör så.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Enligt lag ska katter få tillsyn MINST två gånger om dagen.
Om du vet om att katten kommer bli ensam en längre tid kan du ringa länsstyrelsen så fort ägaren lämnat katten.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Vanvård på hög nivå. Jag bröt vänskapen med en väldigt nära vän pga hur h*n skötte sina katter. Hade jag kunnat anmäla hade jag gjort det men just där och då så fanns inte den möjligheten.

Lämnar någon sin katt i en vecka ska det anmälas:mad:
 
Sv: lämna kisse ensam..

När vi höll på att flytta och inte hade varmvatten i nya huset åkte vi ibland in till stan för att duscha och sov då över där. Kisse fick då vara kvar i huset, ensam från ena kvällen till eftermiddag/kväll dagen efter. Men längre än så skulle jag aldrig lämna och inte heller om det inte är absolut nödvändigt.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Inte ens det är lagligt längre. Jag kunde också göra så enstaka dygn när jag sov hos mina föräldrar, men nu blir det kattvakt. Och egentligen förstår jag, det är ju i fall katten gör sig illa, då ska den inte behöva vänta upp till 24 h på hjälp.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Jag har också 'sagt upp' bekantskap med ett par vi känner som skaffade en kattunge och sedan började den kissa inne och skrika runt halvåret, ganska typiskt löpbeteende. Då nackade dom den. :mad:
 
Sv: lämna kisse ensam..

Liknande historia hos min vän. Men det handlade inte bara om löpbeteende utan även att dom lämnat katten något för länge ensam så kattlådan vart full. Då blev det å golvet ist (vilket är fullt förståligt). Det accepterades inte.
Jag hade en jättejobbig tid pga det eftersom det var en nära vän. Men jag kan inte se på när djur behandlas illa.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Inte ens det är lagligt längre. Jag kunde också göra så enstaka dygn när jag sov hos mina föräldrar, men nu blir det kattvakt. Och egentligen förstår jag, det är ju i fall katten gör sig illa, då ska den inte behöva vänta upp till 24 h på hjälp.

Jag vet, men i det här läget hade jag ingen kattvakt i närheten och det kändes dumt att ta med kisse till lägenhet när han kom från katthem och hade boat in sig så bra i huset (nån som anmäler nu :o?).

Ska inflika att det är väldigt bra att lagen finns.
Numera brukar han få följa med om vi ska nånstans eller så har svärmor erbjudit sig att komma och vara djurvakt :).
 
Sv: lämna kisse ensam..

Enligt lag ska katter få tillsyn MINST två gånger om dagen.
Om du vet om att katten kommer bli ensam en längre tid kan du ringa länsstyrelsen så fort ägaren lämnat katten.

När jag var kattvakt åt denna person så bodde jag i huset under tiden hon var borta, för då har man full kontroll liksom OM det händer nåt. Hon bröt kontakten i somras då jag inte hade möjlighet att passa kissen. Och då skulle hon iväg nånstans, hon sket i att skaffa en annan som kunde vara kattvakt och åkte ändå! :O

Jag tycker jättesynd om katten, hon är ju gammal o skröplig..
 
Sv: lämna kisse ensam..

Vad kommer länsstyrelsen att göra? Ta hand om kisse? Eller vad händer egentligen?
 
Sv: lämna kisse ensam..

Nej precis, man slits ju åt två håll. För min del var det bara ett par bekanta, så jag har inte ens behövt fundera över det utan jag tackar bara nej till allt som involverar dom nu för tiden och skulle de börja undra varför så berättar jag gärna varför.

Hade det varit en nära vän hade det varit mycket svårare, samtidigt så har jag nog ingen jag känner som skulle göra så heller, tack och lov.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Det är alltid svårt att säga tack för mej när det gäller någon man älskar och umgåtts nära med. Men samtidigt, vill man ha en sådan vän? I mitt fall var beslutet enkellt även om jag var ledsen och besviken under en låååång tid.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Lämnar min max 1 arbetsdag, typ 8 timmar, om han är inomhus alltså. Då ska han vara "rastad" innan, annars släpper jag ut honom innan jag åker hemifrån, han blir tokig och klättrar på väggarna om han är inne mer än 12 h ;)
Utomhus kan han vara ensam mycket längre, där har han både "husrum", mat (jagar själv) och kattsällskap. Bor långt ut på landet med en granne som har två katter. Våra bryr sig inte om varandra.

I vanliga fall är han ute halva dygnet och inne halva, han väljer själv.
 
Sv: lämna kisse ensam..

En vecka är absolut inte okej för mig.
Det längsta mina är ensamma är om jag är borta över natten, lagligt eller ej så klarar de sig faktiskt.

Nu har mina tllgång till egen rastgård med lucka och maty placerat på tre olika ställen. Dricker de det färska vattnet? Nix, minst 10 timmar gammalt ska det vara för att duga som kattvatten.:o

Hundar ska väl ha kontroll var 6:e timme vilket för mig är hål i huvudet eftersom vi har 8:a timmars arbetsdag och mig veterligen sover de flesta människor 8 timmar per natt.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Jag litar på SVERAK, Sveriges Kattklubbars Riksförbund - de har massor av bra info på sin hemsida om denna typ av frågor :)
En katt ska ha tillsyn minst två gånger per dygn. (och den ska givetvis ha tillgång till mat, vatten och kattlåda)
Reser du bort, utan möjlighet att ta med dig katten, måste du ordna kattvakt eller plats på kattpensionat.
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm
 
Sv: lämna kisse ensam..

Hundar ska inte lämnas ensamma en hel arbetsdag. Kan man inte ta med hunden, så är det hundvakt eller dagis som gäller. Enda undantaget är två eller flera hundar i hundgård.

Att sova åtta timmar är inte likställt med att vara borta åtta timmar.
 
Sv: lämna kisse ensam..

Skillnaden mellan hundar och katter är att katter kan man få att gå på låda. Hundar måste man ta ut och rasta, och vi har tränat dom att bli rumsrena, alltså gör många hundar allt i sin makt för att inte kissa/bajsa inomhus, så länge dom nu lyckas hålla sig.
Därför ska man inte lämna en hund ensam en 8h arbetsdag.

Och ska man dessutom sova 8h och sen jobba 8h, då blir hunden ensam Minst 16h/dag (många har ju restid till och från jobbet också).

Så ja, dagmatte, hunddagis eller om man har flera hundar så hundgård...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp