Lämna igen foderhäst

M

mimmimilou

Vi är en familj som har en häst på foder .( Livslångt foder värdskontrakt) . Vi vill nu lämna tillbaka hästen till ägaren pg av att vi inte kommer överens med ägarna och kan inte tänka oss att år ut och in hålla på och tjafsa mer med dem. Inte pg av hästen som har blivit en riktigt bra häst ,vi fick hem henne pg av att hon anses vara opålitlig och att de i annat fall skulle avliva henne. Vi hart lärt känna hästen och idag fungerar hon som hon ska . Då vi kontaktade ägaren hänvisar de till att vi har henne på livstids foder och att vi får skicka henne på slakt ,de vill inte ha hem henne och de vill inte skriva över hästen på oss . Då vi varken känslomässigt eller vill slakta en fullt frisk hästen och absolut inte skicka hästen på slakt direkt från oss föreslog vi att vi kör hem henne till dem igen. Detta pg av att hon idag fungerar bra och inte alls är aggressiv eller hotande mot någon så att de skulle kunna lämna henne till någon annan eller ta henne själva. Nu är frågan den hur ska jag göra ??? Vill inte ha kvar hästen pg av ägarna och vill inte att hon ska slaktas hos oss,men ägaren säger att vi inte får köra hem henne till dem . tacksam för svar

Sv: Lämna igen foderhäst

Vad är det ägarna gör som gör att ni inte vill ha kvar hästen? Det framgår ju inte här mer än att de inte vill ta tillbaka den.
Utan att veta mer än det som står i tråden och i ert avtal så låter det som om att er enda chans att bli av med hästen är slakt. Ägaren säger ju så och vill inte ha den tillbaka, ni har tagit hästen på livstidsfoder. Då blir det ju livstid för hästen och ni får välja mellan att låta hästen leva hos er eller sätta ett datum för när "livstiden" är slut d v s slakt.

Slaktandet får väl i så fall bli ägarens problem, ni kan ju inte gärna slakta en häst som inte är eran egen. Kan ni inte få köpa hästen för en symbolisk summa ?

Eller så får ni väl göra er oanträffbara så slipper ni ha kontakt med ägaren.

Vad är det som gör att ägaren inte vill skriva över hästen på er? Om de inte vill ha tillbaka hästen utan menar att ni får slakta den om ni inte vill ha den, så borde det ju bara vara en fördel för dem att skriva över hästen, så slipper de den?
Vad är det för typ av problem ni har med ägarna? Lägger de sig i hur ni ska behandla hästen och försöker ha ett finger med i allt eller är det nått annat?

Slaktandet får väl i så fall bli ägarens problem, ni kan ju inte gärna slakta en häst som inte är eran egen.
Det är ju inte alls säkert att ägaren ska stå för det. En fodervärd tar ju oftast på sig allt ansvar för foderhästen i alla avseenden. Om nu en häst lämnas iväg för livstid, fodervärden vill avsluta det hela och ägaren säger att det är OK att slakta. Ja då får nog fodervärden stå för den biten.
Men som jag har skrivit innan allt beror på hur deras avtal ser ut. TS lämnar för lite information för att man säkert ska kunna säga något alls.

Eller så får ni väl göra er oanträffbara så slipper ni ha kontakt med ägaren.

Håller med! De verkar inte vara intresserade av hästen så prata med ägarna så lite det bara går.

Jag har haft hästar på foder och vi pratade nästan aldrig med ägarna. Nyfiket kanske...men vad pratar ni om?

Börja skicka fakturor till ägaren på full stallhyra för hästen. Som om det ej betalas skickas till inkasso... Då blir det nog fart på ägarna att fatta beslut.

Men såklart, beror på vad som står i kontraktet. Har ni frågat om ni får köpa hästen för en symbolisk summa?

Börja skicka fakturor till ägaren på full stallhyra för hästen. Som om det ej betalas skickas till inkasso... Då blir det nog fart på ägarna att fatta beslut.

Men såklart, beror på vad som står i kontraktet. Har ni frågat om ni får köpa hästen för en symbolisk summa?
Fast enligt TS så har ju ägarna redan fattat sitt beslut. Vill inte TS ha kvar hästen ska den slaktas. Problemet är som jag ser det att TS inte vill att hästen ska slaktas.

*kl*

ägaren tar iaf sitt ansvar för att hästen inte riskerar att bli en vandringspokal. du har åtagit dig hästen på livstid, så följ avtalet o ta bort hästen

Fast jag hade aldrig vågat slakta en häst som jag inte äger. Då är det väl bättre att ägarna bokar slakttransport som kommer ut till TS stall och slaktar?

.Jag kan inte skicka en häst som inte står skriven på mig till slakt enligt de slakterier jag frågat och jag har då bett dem anmäla hästen själva till slakt vilket de inte gör.Hästen är fullt frisk rid och körbar och har inga olater för sig i den hanteringen och enligt mig tar man inte bort en sådan häst för den kan ge glädje åt någon annan. Att vi inte kommer överens med ägarna anser inte jag ska gå ut över hästen ,de känner knappt hästen.Ägarna lägger sig i allt från vad vi ska göre med hästen till hur vi gör med våra andra hästar.De har inte hälsat på hästen någon gång då de hävdar att det är för långt ca 40 mil. Vi har bett dem skriva över hästen på oss men det vill de inte ,då de vill ha full kontroll över vad som händer med den. Då vi hämtade hästen lät det bra då de annars skulle slakta henne ,då vi senare fick rådet av andra att ta ett föl på den så blev det ett himla liv. Hästen är vaktig mot de människor hon inte känner och vaktar i hagen släpper inte in vem som helst i hage eller box , de anser då att en sådan häst tar man inte föl på. Anmäler en av oss för olovlig körning på banan med en av våra egna hästar ,trots att de vet att vi håller på att ta körlicens och de vet även att en av oss går i skolan inriktning häst/ trav osv osv ja listan kan fortsätta .

Det enda du lär behöva för att ta bort hästen är passet och en fullmakt från ägaren. Det känns mer som ett praktiskt bekymmer + att du inte vill. Ska hästen avlivas så är det skonsammare om det görs utan att först transportera hästen 40 mil till ägaren.

Det är tråkigt att du känner en så stor press från ägaren att du inte vill ha hästen kvar men jag kan också förstå ägaren, att man inte vill att hästen ska få flytta omkring gång på gång och är ägarna verkligen så besvärliga att ha och göra med så lär ju nästa fodervärd få samma problem, man löser ju ingenting utan flyttar det endast.

Jag undrar också varför ni inte lägger ett bud på hästen på en rimlig summa, kanske 5-10 tusen, gillar ni hästen och vill ha den så borde de lösa problemet.

Jag tycker dom där ägarna verkar vara riktigt knäppa!
Man kan inte slakta någon annans häst dessutom och de har du regan skrivit.
Jag tycker du ska prata med en advokat om detta och se vad han tipsar dig om. Du har INTE fel utan dom har fel. Och att alla här lägger skuld på dig är ju helt jävla absurt!
Lycka till!

Nu vet jag inte var du bor, men slakteriet närmast mig har aldrig nekat när jag kört dit andras hästar.
Har med passet, (som ska vara undertecknat av ägaren i rutan för livsmedelsprod), samt en lapp med ägare, adress, personnr och kontonummer.
Jag är där rätt ofta, eftersom ägare själva inte vill åka, och jag inte har några problem med att göra det.

Men snälla, du har fel. Läs mitt andra svar.

Och min åsikt är, att tar man åt sig en häst på livstid, så är det på livstid. Och vill man inte längre ha hästen, så avlivar man den. Om man nu inte är överens med ägare om andra alternativ, vilket de inte är i detta fallet.

Jag förstår ägaren. Ni har fått hästen på livstidsfoder, vilket innebär att ni ansvarar för den under dess liv. Att ägaren inte vill sälja vidare (särskilt om det är en travare) tycker jag är ansvarsfullt, många hästar lider av att flytta från hem till annat som vandringspokaler.

Jag delar också deras uppfattning att man inte avlar på en häst som beter sig som du beskriver, detta lär sig fölet oerhört snabbt. Att ni anmäls om att ni bryter mot regler är väl inte mer än rätt?

Erbjud er att köpa hästen om ni vill ha den, eller ta ert ansvar (som jag antar att ni skrivit in i kontrakt) och ta bort hästen. Behövs det handlingar från ägaren för att göra så, verkar det ju inte vara några problem att ordna.

Se till så att ägarna undertecknar ett OK för avlivning, antar att ni redan har passet . Sen avvaktar ni ett tag för att se vad som händer . Hör inte ägaren av sig mer, så kan ni ju bara ha kvar Hästen . Vet inte om det är lagligt dock att göra så !?:crazy:

Hej från Hambo

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 380
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka