Lämna hunden utanför affären?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 824
Sv: Lämna hunden utanför affären?

De borde väl kunna ta egen båt?

Någon skrev att de lämnar hunden utanför affären för där finns inga risker, men en knapp km bort är det fullt av skumma typer. De typerna kan nog gå den knappa kilometern de också...

Om man vill se det som träning så tja, ta med er någon som kan handla och vänta själva utanför med hunden.

Det var jag som skrev om affärerna med knappt en km mellan sig. Folket som hänger runt konsum skulle aldrig gå upp till ica där jag 3-4 ggr/år lämnar hunden.
De personerna hänger i sitt område samt tar sig vid enstaka tillfällen in till centrum. Jag har haft kontakt med flera av dem, festar ihop med några av dem(inte medvetet val men vi hamnar på samma ställe ibland och jag tänker inte avbryta min kväll för det) och har umgåtts på fritiden med ett fåtal. Två av dem har kommit till mig när de varit höga och sökt stöd då de mår dåligt. De säger själva att deras "gäng" skulle aldrig visa sig nån annanstans än i sitt område.

Ja det är väl en diskussion? Det tenderar att bli en del ältande i sådana, särskilt när jag är inblandad för jag vill så gärna att folk ska förstå vad jag menar.
Och jag vill inte bli sedd som en dålig hundägare för att jag några gånger per år lämnar min hund utanför en affär i 5 min. Därför ältar jag.

Ja jag kanske är lite naiv trots allt jag fått se och uppleva. Men under de 25 år min familj haft hund varav jag varit med i 21 år har det aldrig hänt något. Trots att vi är hemska och lämnar våra stackars djur på allmän plats ibland...Kanske är det vår tur snart..?:crazy:

Vad tror du andra hundägare som blivit drabbade har tänkt då? De tänker ju samma sak. "Det drabbar inte mig", "här känner alla alla", "ingen som kommer till den här lilla byn" osv osv. Ändå sker det, runt om i landet.

Antagligen precis som jag. Jag har tyvärr ett starkt "det händer bara andra" tänk. Men ja...Jag är väl inte lämplig att ha djur då, ändå har jag det och hon är väl den som får lida för det. En vacker dag kanske jag blir anmäld och hundstackaren får komma till nån som inte utsätter henne för några onödiga risker. Hoppas kan man ju.

Lägger till:

Rottweiler misshandlas svårt utanför lilla lokala ICA här

Dvärghund stjäls utanför samma ICA, hittas senare dödad..

EXakt samma hände på ett ica i närheten av där vi bor. En påverkad man högg en rottis upprepade gånger med en kniv helt oprovocerat. Den överlevde min fick allvarliga skador.

På ett stall mitt ute i ingenstans häromkring blev stallägarens hund stulen när den var ute på gårdsplan, den återfanns aldrig mer. I samma veva gjorde det sig känt att kriminella gäng stal hundar att ha som övningsobjekt till sina kamphundar.:(

ja då är det ju bevisat att det är helt vansinnigt att ha hunden lös på gården eller för att inte tala om hur idiotiskt det är att sätta hunden i hundgård.. rätt vad det är så har någon varit där och tagit hunden för dig...

ja då är det ju bevisat att det är helt vansinnigt att ha hunden lös på gården eller för att inte tala om hur idiotiskt det är att sätta hunden i hundgård.. rätt vad det är så har någon varit där och tagit hunden för dig...

Det är skillnad att lämna hunden på privat mark och på allmän plats. På allmän plats är risken självklart betydligt större. Man behöver inte dra allt till sin spets eller ta onödiga risker för det.

Antagligen precis som jag. Jag har tyvärr ett starkt "det händer bara andra" tänk. Men ja...Jag är väl inte lämplig att ha djur då, ändå har jag det och hon är väl den som får lida för det. En vacker dag kanske jag blir anmäld och hundstackaren får komma till nån som inte utsätter henne för några onödiga risker. Hoppas kan man ju.

Självutnämd martyrskap klär inte någon.... Vem är det du försöker förlöjliga, dig själv eller de som anser att det är helt oförsvarbart att binda fast hunden utanför en affär? Det är ju ingen som attackerat dig på något sätt, så varför detta barnsliga utspel?

/MosterMia, som tillhör de som aldrig skulle binda hunden utanför affären.

Senast ändrad:

EXakt samma hände på ett ica i närheten av där vi bor. En påverkad man högg en rottis upprepade gånger med en kniv helt oprovocerat. Den överlevde min fick allvarliga skador.

På ett stall mitt ute i ingenstans häromkring blev stallägarens hund stulen när den var ute på gårdsplan, den återfanns aldrig mer. I samma veva gjorde det sig känt att kriminella gäng stal hundar att ha som övningsobjekt till sina kamphundar.:(

Fy, man blir bara så otroligt ledsen och besviken på världen när man läser något sådant här :cry:

Kl

Jag lämnar inte min hund utanför affären,men detta främst för att hon mår dåligt/blir stressad över det.Jag kan tycka det är oansvarigt att lämna hunden för ren handling utanför en affär,men ska man bara snabbt in(köpa cigaretter/mjölk) i en "snabbaffär"/tobakshandel/kiosk)och det tar ca 1-2 minuter med uppsikt,så tycker jag det är helt ok.
Jag har en affär ca 200 m bort ,och ibland känns det rätt trist att först gå ut med hunden och sen lämna in henne hemma,för att gå och handla något liter mjölk på samma väg precis vi gått förbi två minuter senare.....Lat?nej. Bekväm? ja;)

Du har fått många bra förklaringar av olika användare som försöker få dig att förstå riskerna, men du verkar inte ta in det/bry dig? Att påstå att din hund ska omhändertas och omplaceras för att du lämnar den utanför en affär var onödigt. Tro mig, det är inte det värsta som kan hända dig/din hund...

Du gör som du vill, självklart, men hur kommer du att reagera en dag när du står där vid stolpen och hunden är borta? Eller kommer ut och hon sitter tryckt mot väggen med svansen mellan benen och kanske aldrig mera vill vara i närheten av ungdomar/fyllehundar eller dylikt för att de har kastat saker på henne, slagit henne eller dylikt? Eller om en förtvivlad mamma säger att din hund högg hennes barn i ansiktet så att det måste in och sys?

Jag tycker inte att det är värt det....

Ja det är en diskussion, men vi kommer ju ingenstans?!

Jag tror inte du rent generellt är en dålig hundägare, men du kommer inte kunna övertala mig till att det inte är en onödig risk ( så som jag ser det )..

Tyvärr, men jag har sett/läst alldeles för mycket för att vika mig i denna fråga :)

Tror du att dessa människor hade någon annan tanke bakom sitt agerande än "vi ska ju bara in på macken fram och tillbaka!"?

http://allehanda.se/start/harnosand/1.1546936

Sluta vara en martyr och stå för dina handlingar!
Om du väljer att lämna din hund utanför affären, så gör du det VÄL medveten om att många otäcka saker kan hända din hund!

/Swat

Senast ändrad:

Nej. Jag lämnar inga hundar utanför affären. Jag ser ingen anledning till varför jag skulle göra det. Dels har jag ingen koll på vad hundarna gör, dels har jag ingen koll på vad människor runt omkring dom gör. Jag litar inte tillräckligt mycket på mänskligheten för att känna mig bekväm i att lämna dom vid affärer där många cirkulerar.

Min hoffe-tik skulle jag inte lämna själv i hundgården heller, även om jag är inne och hemma eftersom hon är så dumsnäll att vem som helst skulle kunna göra något dumt. Nu har hon turen att ha en hundkompis som inte släpper någon nära tomten och hundgården, så dom är ofta ute tillsammans. Dock inte i hela trädgården om inte jag är ute.

jag som också lämnar min hund utanför affären talar för mig själv...
denna hunden försvann från härnösand med kanske 18000 invånare i tätorten, en lördagkväll...
jag handlar i vinninga med strax över 1000 invånare en vardagförmiddag..
fadern och pojken va inne på macken i 10 min.. jag hämtar mjölk på 15 sekunder..
tycker inte riktigt att det är samma sak...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 307
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 197
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka