Lämna hunden med tugg och lämna hundar av olika storlekar tillsammans?

Känner mig som en väldigt feg person rörande mina hundar när jag pratar med folk. Har egentligen två funderingar om hur ni gör och vad ni tycker.

Första handlar om att lämna hunden själv med någon sort tuggaktivering. Gör ni det? och isåfall vad för sorts tugg?

Nästa handlar om att lämna hundar av väldigt olika storlekar tillsammans själv hemma. Gör ni det?
Nu har jag stängt in Uno i hallen och Hiiri får vara i stora rummet, är en glasdörr mellan så att de i alla fall kan se varandra. De är ju jätte snälla mot varandra men Hiiri blir ju lite väl hyper ibland och är lite orolig för att en tass ska hamna fel. Många tycker dock jag är skitfjantig...
Angående första frågan. Mina har ett älghorn som de får tugga på obevakat. Det kan de inte bryta av bitar från som sedan kan fastna i halsen. Skulle aldrig lämna dem ensamma med exv ett råhudsben eller dyl. Det har hänt tillräckligt många gånger att jag fått sticka in fingrarna och pilla loss en bit som de tuggat i sig. Nuförtiden har jag i princip inga sådana ben alls hemma.

Ang andra frågan... Det skulle isåfall ske efter att jag sett hur de leker med varandra och kunnat lära in vissa regler, som att den större lärt sig att inte använda t ex tassarna och visat att de kan vara försiktiga.

Jag skulle aldrig lämna mina med något att tugga på. Tänker på att allt kan ta slut och då sättas i halsen, speciellt om nån annan försöker sno det när bara en liten bit är kvar.

Jag hade inte haft problem att lämna hundar av olika storlek tillsammans ensamma hemma om de normalt bor eller vistas tillsammans. Men sen kanske man får tänka lite på ålder där en gammal minihund ska kanske inte lämnas ensam tillsammans med t ex en busig/yster unghund som är jättestor. Skador kan ju bero på bus också, inte enbart p g a elakhet.

Mina brukar få varsin kong som sysselsättning när dom lämnas ensamma, fylld med någon god sörja. Tuggben/köttben får dom bara äta under uppsikt, men kongarna känns safe åtminstone hos mina hundar, dom är inte intresserade av att äta gummi. ;)

Våra får bara ha tuggben och leksaker när vi är hemma och har dom under uppsikt.
Har däremot inga funderingar kring att lämna dem ensamma trots storleksskillnad (8-10-35 kg) eftersom flocken är väl fungerande och det i princip aldrig är några bråk. De busar/leker heller inte när de är ensamma utan går bara och lägger sig och sover.

Första handlar om att lämna hunden själv med någon sort tuggaktivering. Gör ni det? och isåfall vad för sorts tugg?

Nästa handlar om att lämna hundar av väldigt olika storlekar tillsammans själv hemma. Gör ni det?

1) Ja, märgben, grisöron, pressade råhudsben utan knular
2) Ja

Mina tuggar inte när de är själva så nej det finns ingen mening med att ge dem något. Hade de tuggat hade de inte fått något ändå med tanke på risken att de skulle bråka om det. Det ligger vanliga tuggpinnar här och var men de ligger alltid framme.

Jag hade inte lämnat dem själva med en större hund. Jag är med superförsiktig och det tog nästan ett år innan jag slutade dela på dem när de skulle vara själva trots att de är lika stora. Inte för att de brukar bråka men man vet ju aldrig. Nu verkar det som om tiken är lugnare om de är tillsammans så nu har jag alltid dem tillsammans då de är själva.

Mina har alltid en drös benbitar (fårben) liggandes hemma, och när vi åker på kurser så de får sitta i bilen länge får de ofta sin middag i form av en lammnacke var att knapra på i bilen. De är så vana att ha goda ben att de äter lugnt och försiktigt utan att konkurrera med varandra så jag är inte orolig. Ger inte processade tuggsaker.

Mina är ju iofs jämnstora, men så länge de är harmoniska i flocken och språksäkra lämnar jag dem utan oro.

Mina brukar få torkad frukt med kycklingfilé när jag klär på mig för att bli lite mer positiva. Är alltid slut innan jag går.

Lämnade Ruben 6 kg själv med Figge 50 kg. Var mer orolig för Figge än för Ruben :p

Jag undviker att ge dem något tuggbart när jag lämnar dem själva. Mest för risken att sätta i halsen. Min stora hund sväljer gärna hela bitar när det han tuggar på börjar bli mindre. Däremot hade jag kunnat tänka mig att lämna riktigt stora ben som inte är någon risk att de sätter i halsen.

Litar på mina hundar att de inte bråkar om maten, eftersom att de brukar respektera varandra väldigt bra. Det har hänt en enda gång att min stora har sagt ifrån till den lilla att hon kommit för nära hans mat, och det var andra dagen han varit hemma hos oss. Så efter det har de kommit sjukt bra överens. Min lilla kan väl förvisso smyga omkring runt den stora ibland för att hon ÄR sugen på hans ben, men hon försöker aldrig ta något om han är där.

Jag har inte heller några problem att lämna dem själva ihop. Den lilla är en dvärgpudel på 5 kg och den stora en saluki på 25 kg. De ligger mest och sover och brukar inte bry sig om varandra speciellt mycket inomhus.

Men det är klart att hade hundarna inte känt varandra tillräckligt eller att någon varit irriterande på den andre, då hade jag nog särat dem. Brukar bara sära på mina när tiken löper.

Min hund har råhudsben, utan knutar, liggandes framme för det mesta men jag tror det är sällan hon tuggar när hon är ensam.
För att jag ska tycka mindre synd om henne när jag lämnar henne ensam så brukar jag slänga åt henne någon näve torrfoder när jag går med tanken att hon ska ha något annat att fokusera på än att jag går. Hon har i princip fri tillgång på torrfoder men just det jag slänger på golvet är ofta borta när jag kommer hem igen.

Jag har aldrig haft behövt lämna henne ensam med en mindre hund men om jag har sett att dom fungerar bra ihop så skulle jag inte ha något problem med det, hon skulle antagligen lägga sig och sova och ignorera den andra hunden.
Jag har lämnat henne ensam med en katt som hon kände halvbra ett par gånger och det var lite läskigt men hade så klart gått bra.

Nu har jag stängt in Uno i hallen och Hiiri får vara i stora rummet, är en glasdörr mellan så att de i alla fall kan se varandra. De är ju jätte snälla mot varandra men Hiiri blir ju lite väl hyper ibland och är lite orolig för att en tass ska hamna fel. Många tycker dock jag är skitfjantig...

Min mor har en chihuahuakorsning, en pudel och en golden retriever som är ganska stor.

Dom har alltid kunnat vara hemma ensamma utan problem, de leker finfint tillsammans.

_DSC2580.jpg

Mina bor ju ute i hundgårdar, och där har de alltid ben av olika former men ger aldrig nytt innan jag åker ifall det skulle bli bråk.

Storlekarna varierar mellan 6-strax över 20 kg. Och de lämnas själva.

I dagsläget: Ja, jag lämnar med tugg. Men jag lämnar honom med leksaker i detta material fast i däckform.
TransformedImage.ashx

När valpen kommer så kommer jag hålla mig till den här typ utav leksak. Under uppsyn så kommer det naturligtvis finnas andra alternativ men eftersom att iallafall en utav dem är tugg glad så riskerar jag inte att någon sätter i halsen ensam. Vad gäller storleken så kommer jag inte lämna dom tillsammans för en början. Dom är ju utav samma ras men så länge valpen är soppas liten så kommer dom få ligga på varsin ände utav utrymmet. ;)

Nu är ju mina hyfsat jämnstora och jag har aldrig behövt fundera på den biten, och även om russeln då och då spenderat en ensam stund med tyngre kompisar har de alltid varit vettiga... dessutom är hon en robust liten krake. =)

Tugg och leksaker (och skräp shiban Tycker är leksaker) dräller alltid här och där i lägenheten. Det är gamla märgben - något annat märkligt tugg folk gett i present, knotor, horn, etc etc. Alltsammans har tappat värde och jag har aldrig märkt att de varit särskilt aktiva överhuvudtaget när jag inte är hemma, oftast kommer de från olika rum när jag öppnar dörren.

Däremot skulle jag aldrig ge något extra gott till dem båda två utan översyn, och det skulle nog ta en stund att lära känna båda individerna tillsammans innan jag lämnade två hundar med väldig storleksskillnad (eller något likvärdigt) ensamma ihop.

Aldrig hela flocken ihop ensamma hemma, och dom får heller aldrig ha någon form av resurs ihop heller.

Dom två äldsta tikarna kan ha resurser ihop, och lämnas också ensamma ihop. Mor och dotter, där morsan alltid viker sig och inte har ett uns av försvar i sig alls.

Dom två yngsta lämnas också ihop, dock inte med resurser - för den yngsta blir riktigt förbannad ifall någon annan vill ha och även om den äldsta alltid backat än så länge för hon tar vad som helst från sin "lillasyster", så är hennes 25 kg mer en garanti för att den lilla skulle slaktas totalt OM något hände.

Hanen får vara med dom två äldsta tikarna korta stunder och utan resurser, med något att vakta så är han alltid helt utan sällskap oavsett om jag är hemma eller ej. Han tar mkt allvarligt på överträdelser i gränserna.. Längre stunder så är han helt ensam, han vill inte ha någon annan hos sig när han sover helst.

Så ja, det är noga regler med att vara ihop i vårt hem.. Alla utom äldsta tiken är hårda i huvudet och reagerar snabbt på en blick som är fel eller annat liknande, och eftersom dom är Amstaffar så blir ett slagsmål till på någon sekund och dom slutar inte förrän den som gjort fel är död eller någon särar på dom.

Jag har inga problem att lämna hundar med tugg just för skaderisk osv. Har lämnat många gånger med vanliga tuggben eller märgben. Däremot undviker jag det oftast eftersom jag inte vill att det ska uppstå någon konkurrenssituation mellan hundarna. Om jag lämnar med tugg så får de extra många så att det finns fler ben än antal hundar.
Men så har inte vi varken tugg eller leksaker liggandes framme överlag heller..

Jag har ingen väldigt liten hund men sålänge de kommer överens skulle jag nog inte vara så orolig. Finns en hund jag inte vill lämna Camaro med men det är för att den hunden är extremt jobbig mot henne och jag är helt ärligt rädd att hon tröttnar och typ dödar honom..

Är min hund ensam har han tuggprylar. Aldrig några saker som det kan bli tjafs om när de är fler.

Olika storlekar på hundarna....japp. Funkar de ihop som individer så absolut. Två hundar av samma storlek kan också göra en jäkla skada om de inte trivs ihop så här går vi på kemi. Det är fler hundar än rum i nuläget så vi kan inte ha alla separerade ändå. Vi har två grupper :)

Nu är mina snart lika stora men jag lämnar dem ensamma både tillsammans och var och en med tuggbara saker, allt från råhudsben till köttben och annat riktigt gott. Visst kan det hända något men jag är inte särskilt orolig den vuxna äter med sunt förnuft och den yngre är inte så stark i käkarna än. Får se om jag tänker om när han är äldre. Att de skulle slåss om mat eller annat är in så länge inte sannolikt men kan ju ändras så det gäller att vara uppmärksam.

Jag lämnar aldrig hundarna med tugg, däremot brukar jag ge dem lite godisar eller torrfoderkulor precis när jag går eftersom det får Skroffan att hålla klaffen när jag är borta. Om hon är upptagen precis de där första sekunderna när jag stänger dörren och går så är hon ofta tyst sedan också.

Lämnar dem tillsammans trots två stora och en mindre, de har aldrig någonsin tjafsat eller varit för "fysiska" med varandra. Däremot höll jag dem separerade i början när Nikka var ny och jag inte riktigt kände henne.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 971
Senast: russinbulle
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar