Lämna hunden med tugg och lämna hundar av olika storlekar tillsammans?

Ainon

Trådstartare
Känner mig som en väldigt feg person rörande mina hundar när jag pratar med folk. Har egentligen två funderingar om hur ni gör och vad ni tycker.

Första handlar om att lämna hunden själv med någon sort tuggaktivering. Gör ni det? och isåfall vad för sorts tugg?

Nästa handlar om att lämna hundar av väldigt olika storlekar tillsammans själv hemma. Gör ni det?
Nu har jag stängt in Uno i hallen och Hiiri får vara i stora rummet, är en glasdörr mellan så att de i alla fall kan se varandra. De är ju jätte snälla mot varandra men Hiiri blir ju lite väl hyper ibland och är lite orolig för att en tass ska hamna fel. Många tycker dock jag är skitfjantig...

Känner mig som en väldigt feg person rörande mina hundar när jag pratar med folk. Har egentligen två funderingar om hur ni gör och vad ni tycker.

Första handlar om att lämna hunden själv med någon sort tuggaktivering. Gör ni det? och isåfall vad för sorts tugg?

Nästa handlar om att lämna hundar av väldigt olika storlekar tillsammans själv hemma. Gör ni det?
Nu har jag stängt in Uno i hallen och Hiiri får vara i stora rummet, är en glasdörr mellan så att de i alla fall kan se varandra. De är ju jätte snälla mot varandra men Hiiri blir ju lite väl hyper ibland och är lite orolig för att en tass ska hamna fel. Många tycker dock jag är skitfjantig...

Jag har inte haft problem med det, mest för att båda hundarna mest vilade när vi var borta, busade gjorde de när vi var hemma.
De var dock jämnstora och hade aldrig bråkat eller busat hårdhänt.

Nu är ju mina i samma storleksklass, men jag hade inte velat ha dem obevakade tillsammans med en ny, större hund. Hade jag haft två hundar av olika storlek hade jag infört "lekregler", typ att stora hunden får leka ålandes/liggandes. Vet att några av mina kompisar har gjort så med mycket lyckat resultat. Hade dock strävat efter att ha dem tillsammans.

Angående tugg så får de ha vanliga tuggpinnar, de ligger ändå och dräller överallt. Jag tar bort öron och sånt som de kan bråka om eller sätta i halsen om de ska vara ensamma hemma. Jag ger dem till exempel inte kycklingvingar obevakat heller.

Nej. Aldrig. Kommer aldrig att göra det heller. Ja, för det mesta går det bra - men går det på tok så är det väldigt mycket för sent att ångra sig, och värdet är helt enkelt inte värt risken.

Helst inte. Det har hänt, men jag är inte bekväm med det. Man kan helt enkelt inte veta helt säkert hur det ska gå i alla lägen. Vad händer om någon bankar och skriker på dörren? Vad händer om någon av hundarna blir sjuk? Osv.

Har bara en hund, men om jag lämnar honom med något att tugga på så är det något som är så pass stort att han inte kan svälja det och att det inte kan fastna bak i halsen heller. Det kan gå väldigt illa världigt fort, och jag tänker inte ta risken att hitta honom med någon tugg-sak halvvägs ned i halsen. Om han ska få något mindre tugg så ska det ges när någon är hemma så man kan ingripa om något skulle hända.

Nej, Bruce tuggar alltid övervakad. Han sväljer allt helt så fort det börjar bli "få plats i munnen - storlek".

Lämna ensam med annan större hund vet jag faktiskt inte då jag aldrig behövt ta ställning till det. Men troligtvis hade jag delat upp dem med kompostgaller.

Lämnar aldrig med nåt tugg. Alldeles för rädd för kvävning.

Lämnar 13.5 kg hund ensam med 30 kg. Och även 13.5 kg hund ensam med marsvin. När vi inte är hemma slöas det i soffan.

Jag har ju haft kombon dobbis-fralla, dobbis-mops,dobbis -DP och dobbis-mops-frallor.
Har aldrig kommit på tanken att dela dom när jag lämnar hemmet,den enda gången någon grindas är om en tik har valpar (för alla vill ju hjälpa till ) så hon slipper freda dom utan min hjälp.
Ben dräller det av här hemma,var dom är vet jag oftast inte.
Dock lämnas dom inte tillsammans med något smaskens ,då vill jag gärna vara med och se till att blodvite undviks (mopsar är inte så smarta och min är inte vek heller )

Jag skulle aldrig lämna en hund obevakad med ett tuggben!

Jag kan tänka mig att lämna hundar i olika storlekar ensamma, det beror på individerna. Max är rätt stor men supersnäll så med en mindre hund absolut. Skulle det däremot vara Max som är den mindre hunden så nja..

Nej har inte tuggben framme när de är ensamma. Plockar undan dom när vi ska sova också.

Jag har mina hundar tillsammans alltid (plus 3 katter). Lilla väger 6 kilo och stora 35 kilo

Lämnat min fjant (nakenblandning på 4,8 kg) ensam med mammas eng springer spaniel tik vid typ 2 tillfällen, men då har jag tagit bort alla leksaker.

Vi har sällan tuggben överhuvudtaget, dom brukar försvinna under soffan direkt så har nog inte funderat på det.

Vad räknas som tuggben? :D Jag lämnar våran med kextugg ibland men där bedömer jag kvävningsrisken som obefintlig, större risk att han kväver sig när han tuggar på sin filt... ;)

Men jag lämnar inte min och daghunden ensamma tillsammans (märklig mening... ;) ) Min blir lätt lite påflugen och jag anser inte att daghunden ska behöva försvara sig. Så en får vara i köket och den andra i hallen.

<snip>

Nästa handlar om att lämna hundar av väldigt olika storlekar tillsammans själv hemma. Gör ni det?<snip>

Jag lamnar alltid Diva med nagot att tugga pa. Som regel en storre tugg leksak, Nylabone, eller liknande, men det har hant att hon haft ett gammalt margben eller tva ocksa.
Eftersom Diva har leksak maste Miss Mandy ocksa ha det, henne ar jag dock inte ett dugg orolig for. Hon har 'common sense'.
Jag kan inte lamna Diva nagonstans utan oversikt, eller att hon ar i bur. Hon ater allt! Hon ar ocksa min ADHD tjej och blir mycket latt uttrakad och da gar hon loss pa inredningen. O_o Hon har rivit av en bit golvlist och glatt forsokt kaka upp den.:banghead: I planet pa vagen hit at hon upp storre delen av sin madrass :nailbiting: (Hundar maste ha nagot pa golvet i buren.) Hon alskade sin madrass och har inte atit madrasser eller liknande sedan hon var liten. SUCK. Nu hoppas jag att hon bara hittade en los trad och tog det darifran.
Tjejerna har en dubbel bur i bilen med en trasmatta genom hela bakluckan. I forrgar at Diva upp ett hal i mattan pa sin sida, ungefar som tva middags tallrikar i storlek. I dag kom det ut, atminstone tillrackligt for att jag inte bohover vara orolig. Tror jag.
Jag har kopt en ny fall till henne som jag hoppas att hon vanjer sig vid inte ar atbar innan vi aker hem igen.

Jag lamnar inte ens mina ensamna inne tillsammans nagra langre stunder. Princess Diva ar min ADHD child ... Hon kan inte vara stilla utan skuttar, leker, hittar saker att ata, etc, hela tiden. Miss Mandy ar "stora syster" som alltid vet vad mamma vill och helst vill halla efter allt fran Diva till hastar och ser till att alla gor som hon tror att jag vill.:crazy:

Jag lämnar aldrig mina hundar ensamma med tugg men de har lämnats ensamma med större hundar (som de och jag känner).

Det enda jag vågar lämna hund med i tuggväg är toarullar/kartong med små hundgodisar i. Där strimlas bara kartongen och godisarna är för små för att något dumt ska kunna ske (eller ja, risken är ju verkligen minimal där).

Vad gäller hundar i olika storlek så skulle jag säga att det beror helt på hur hundarna är till sättet. Salukis är visserligen stora till mankhöjden sett, men de är otroligt smidiga, lätta till sättet och mjuka med andra hundar. Att lämna en saluki med en plutthund ser jag inte som något konstigt alls. Då skulle jag tveka betydligt mer inför att lämna en saluki med en rottweiler eller annan "bufflig" hund. Å andra sidan vill jag att hundarna vilar lugnt när jag inte är med dem. Så länge det hålls bra så är nog skaderisken väldigt liten oavsett storlek på hund. Fungerar de tillsammans när jag är med litar jag på att de fungerar även när jag inte är med. Hundarna är ju oftast betydligt duktigare med varandra än vad jag är med dem ;)

Jag lamnar min med tug, dock I storlek kan inte fa in det I munnen helt. Tex nar han fick sitt hela hjort horn. Det var drygt 50cm fran ena andan till andra med fem rejala taggar. Alternativt ett nylabone eller rejal kong som draller omkring har hemma.
Han gillar tug men ar inte ovardsam med dem.
Mindre och smaskigare (tex raa ben) ater han enbart under uppsikt.

Har bara en hund och aldrig varit hundvakt da jag inte varit hemma sa har aldrig behovt fundera pa det.

Heh... När jag lämnat Monster med en mindre hund har jag varit orolig att den mindre hunden ska skada honom... :o

Det där får du gärna förklara mer :D Jag har hittills aldrig hört någon oroa sig för sådant, bara storhundsägare som inte vågar släppa sina hundar med småhundar och småhundsägare som tror att allt större än en katt ska skada deras småhundar :p

Det där får du gärna förklara mer :D Jag har hittills aldrig hört någon oroa sig för sådant, bara storhundsägare som inte vågar släppa sina hundar med småhundar och småhundsägare som tror att allt större än en katt ska skada deras småhundar :p

Haha, nä det är inte en allmän oro utan med en specifik hund. Han har en kompis som är en väldigt intensiv gråhund, och jag är alltid bekymrad att det ska slå runt för henne om hon blir för stressad (tex om någon kommer och knackar på) och hon ska ge sig på Monster i rent överslag. Hans benägenhet att försvara sig är inte så stor vet jag sen tidigare - så egentligen kanske det är en mer allmän oro när jag tänker efter, det är bara att hon är den enda mindre hund jag lämnat honom med! :laugh:

(Men ja, Monster är stor, klumpig och intensiv. Men i ett faktiskt bråk så lägger han sig ner och ber om nåd, så det skulle vara han som åker på stryk om något händer...)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 971
Senast: russinbulle
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar