Uppsala läns bland annat
Låter märkligt iom lagstiftningen som @Sagohöst la in urklipp av. Trist isf.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Uppsala läns bland annat
Uppsala läns bland annat
Ingen länsstyrelse borde kunna göra tolkningen att en häst på klinik och en hemma innebär ett normalt läge.
Före eller efter den nya föreskriften?
Ingen skillnad före och efter i sak. Skillnaden efter var att de då på fråga tyckte det blir en fråga om hur lång tid men ansåg "flera veckor" inte var okej.
Nu prövades det ju så att säga aldrig skarpt. Men de var förbluffande oförstående till fenomenet i sak, och noll hänsyn till om hästen var helt okej med gå själv eller ej.
Ok, intressant. Före nya kan jag förstå att tolkningen gick att göra. Med nya är det svårare att hårddra så i min mening. En häst på klinik kan svårligen anses som normalt läge (om en inte har en häst som åker in och ut på klinik regelbundet då).
Möjligen att en månad på klinik kan börja anses som att normalläget har ändrats
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.
Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.
Var inget problem för en fd kund. Personen bliv anmäld efter att behövt avliva ena hästen och hade den som var kvar själv fram tills den blev såld, länstyrelsen gjorde inget mer än hälsade på, fick se annonsen och hälsade att ägaren skulle höra av sig när hästen var såld (hästen blev såld 2 veckor efter besöket så vet inte hur det gått om det dröjt längre).Tyvärr inte korrekt enligt länsstyrelsens tolkning. Däremot kommer de ju inte leta upp sådana men kommer det in en anmälan så...
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.
Det här är väl en sådan fråga som får olika svar beroende på häst. Gäller det en cool häst är det knappast ett problem.
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.
Det är tråkigt att hästar som inte säger nånting eller visar nånting per automatik tas för att vara nöjda, även dom hästarna är flockdjur.
Säg att man har en häst på klinik och en hemma. Man tar sin friska häst till grannen och låter den gå i hage med hens två hästar några timmar om dagen. Grannens hästar står på box nattetid och stallet är fullt. Kan man då ta hem sin häst till kvällen?
Nej, hästar får inte gå ensamma enligt lag. Dom ska ha sällskap. Sen om man absolut inte har något alternativ för stunden så är det en annan sak.Fortfarande är det helt i sin ordning enligt lag .
Nej, hästar får inte gå ensamma enligt lag. Dom ska ha sällskap. Sen om man absolut inte har något alternativ för stunden så är det en annan sak.
Nej, hästar får inte gå ensamma enligt lag. Dom ska ha sällskap. Sen om man absolut inte har något alternativ för stunden så är det en annan sak.
Jag vet det. Inte skrivit nåt om det.Hästar får utmärkt väl gå ensamma så länge de har andra hästar I hagarna bredvid, vilket var det som beskrevs.
Min häst stod själv i sin hage en månad när de andra tre lyckades med konststycket att bli halta samtidigt. Hon är sorten obrydd går själv. Förvisso fanns det hästar i angränsande hagar. Inga problem tyckte varken hon eller jag.
Fast det handlar inte om huruvida hästen är lugn eller inte eller inte verkar bry sig, även om en självständig lugn variant av häst är ett flockdjur, dom tycker fortfarande om sällskap i någon form även om dom inte gör så mycket ljud av sig om dom inte har det.
Det är tråkigt att hästar som inte säger nånting eller visar nånting per automatik tas för att vara nöjda, även dom hästarna är flockdjur.
Fortfarande är det helt i sin ordning enligt lag .
Vad jag menade när jag svarade och hur jag tolkade det som skrevs är väl upp till mig, jag vet väldigt väl att det är okej att ha hästar i angränsande hagar.Ovan @Grazing har du uttalat dig om krus situation. Mackan har svarat att den är laglig, du har svarat med ett nej, hästar...
Menar du att det du svarade inte hade ett dugg med situationen krus beskrev att göra?
Du får nog läsa det även som den som jag svarade hade svarat på. Jag vet väldigt väl att det är okej att ha hästar i angränsande hagar.
Nej jag pratar inte om något annat, bara om att det är inte okej att lämna hästar ensamma långa perioder oavsett situation och att bara för att hästen är lugn betyder det inte att det är okej.Jag läste alltihop men fick inte ihop det. Därav frågan. Men du pratar alltså om något annat än det du citerat. Då förstår jag!