lämna bort hund under längre tid..

Ämelie

Trådstartare
Jag och en kompis funderar på att fara ut och resa ett par månader, allt mellan 1-4månader har vi pratat om. Det känns verkligen som att det skulle vara en fantastisk upplevelse och något som jag länge velat göra men aldrig tidigare kunnat då jag varit fast med häst och jobb. Men nu så är det bara en sak som håller mig kvar, hunden . Han är mitt allt, mitt hjärta. Skulle sakna honom så otrolig mycket. Tror inte att hunden skulle ta skada rent generellt då han har en bra psyke och är väluppfostrad. Han bryr sig inte nämnvärt att matte lämnar honom, han finner sig till ro vart han än är och älskar alla människor.

Det jag tycker känns jobbigast är ifall något skulle hända medan jag är borta, att han blir sjuk eller är med om någon olycka, hemska tanke! :(

Någon som lämnat bort sin hund under en längre tid? Hur har det gått? Hur har hunden tagit det? Vart har ni lämnat hunden? Hos familj/vänner/pensionat?

Jag kanske låter nojjig, men han är mitt ansvar och jag vill att han ska må bra.

Sv: lämna bort hund under längre tid..

Jag har inte lämnat bort mina (har hemsk separationsångerst när det kommer till dem :o ), men haft min systers hund under 4 månader när hon var i Spanien.

Hunden låg i hallen första dagen, åt lite dåligt de första dagarna, kunde lyssna efter steg i korridoren/trapphuset, men återgick sedan till att vara som vanligt. Jag tror inte att han funderade så mycket på sin matte, han var hos någon han kände, med en annan hund han kände, men på ett nytt ställe. Glad sålänge han fick mat, aktivering och gos :)

Visst blev han glad när hon kom hem, men inte mkt värre än han blir när hon kommer hem från jobbet. Detta är endå en "mattegris" som ligger i hallen och surar om hans matte lämnar bort honom över dagen, men de inser snabbt att livet förändrats och anpassar sig, är min erfarenhet :)

Jag lämnade min hos en kompis i två månader när jag var utomlands och volontärarbetade.
Kompisen och hennes familj har själva hund och absolut kunskapen att inse vad som behövs om han hade blivit sjuk/skadad. De fick även försäkringsnumret och jag kollade av om de hade att lägga ut vid ev. veterinärvård.

Hunden hade det jättebra där med både hundsällskap, långa promenader, sov i sängen på nätterna och var knappt ensam.

När han kom hem igen var kompisarna här på besök ett par dagar men det blev direkt min hund igen, dvs han tydde sig till mig och betedde sig precis som han alltid gjort om jag har besök. Hade lite svårare att vara hemma ensam precis i början men det gick fort över.

Tänk så här: Om en vän skulle be dig att ta hand om en hund (som är precis som din) vad skulle du ha sagt då? Skulle du ha tänkt att hunden skulle ha det dåligt hos dig och lida av att vara från sin ägare?

Jag gissar att svaret är att du skulle tycka att hunden förmodligen skulle ha det mycket bra hos dig ... :)

Jag skulle lämna hunden hos någon person som jag litar på. Genom olika forum, som buke, så har jag träffat en hel del hundmänniskor som jag känner att jag kan lite på och som jag skulle våga lämna hunden till. Så jag skulle nog gå den vägen - lämna till någon som jag vet kan hund (i mitt fall vinthund).

För ett par år sedan så valde jag dock bort en månadslång arbetsresa till Stellenbosch i Sydafrika. Men då var min hund så gammal att jag faktiskt inte vågade lämna henne. Hon hade dessutom börjat bli lite senil. Men hade hon varit yngre så hade jag inte tvekat.

Jag tror ju knappast min hund skulle sakna mig och gå runt och tänka på mig :p Han gillar att vara hos andra, det är nog min egen seperationsångest som är värst :crazy:

Jenka: Skönt att höra att din hund inte hade "förändras", inte för att jag tror att dom gör det speciellt lätt. Men det känns som det är så länge att vara borta från sin älskling i flera månader..

Philosophia: sant, så kan man ju tänka också :) självklart kommer jag lämna vovve hos någon jag litar på. Har ett par stycken som jag funderar på att fråga :)

Nu är visserligen tråden ganska gammal, men jag svarar iaf :)

Jag har lämnat bort min hund, lämnade Sverige i oktober för ett års Work and Travel här i australien.

Det var lite rörigt i början, de som hade henne först insåg nog inte hur mycket det krävdes av dem (Rottis/goldentik som är ganska dominant). Jag var noga och tydlig, men det räckte inte. Så efter 2 månader var jag på väg hem, oroade mig konstant för henne. Tänk om hon var olycklig? Ledsen? Eller om ingen annan klarade av henne? (Man måste vara väldigt tydlig med henne)

Iaf så var det en av mina kompisar som erbjöd sig att ta henne. Jag är henne evigt tacksam för det. Med tanke på att de redan har en "damp-hund" 2 katter och inte mindre än 5 barn under 14 år...de har liksom fullt upp redan...
Men det har gått super, min grisprinsessa mår strålande...

Däremot har Jag fått nog. Har varit borta i sex månader nu och det räcker! Klart att jag längtar efter familj och vänner, men det är ingenting i jämförelse med hur mycket jag saknar Grisen! Vaknar varje natt, oavsett var jag är, och undrar varför hon inte ligger i min säng.

Jag är jätteglad över att ha gjort denhär resan! Har utvecklats, lärt mig nya saker, upplevelser, människor - ja, allt har varit underbart!
Men nu vill jag bara hem till min älskling!
Nästa gång jag ger mig ut på en långresa blir det till ett land som inte har hundkarantän, så hon kan följa med.

Så mitt råd: Gör det! :) Hunden kommer ha det jättebra - det är du som kommer sakna mest!;)

Idag när det onsdag, nästa lördag får jag träffa min älskling ingen :love: :love:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 730
Senast: Ava22
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka