Lämna bort häst för försäljning?

M

monchestre

Efter tre tunga år tillsammans är det nu nästan bestämt att jag och min kära häst måste gå skilda vägar:cry:

Funderar starkt på att lämna bort honom för försäljning, har ordnat en plats till honom i sommar. Min far tyckte dock att detta var fel taktik, och att jag själv borde försöka sälja honom. Han menade att jag hade en fördel av att kunna visa honom själv, samt att det inte fanns ngn garanti för att jag fick det priset jag ville även om han åkte till förs.stall.

Vad tycker ni o vad har ni för erfarenheter?

Jag resonerar som så, att det finns så himla många hästar till salu, och det ser ut som om försäljningsstallen säljer allt mer, folk vänder sig dit. HAr dessutom haft annons på honom tididgare, o upplevde att rätt köpare inte hörde av sig (även om jag blev helt nerringd) plus att jag mitt i alltihopa ändrade mig och behöll honom, vilket ju är löjligt o ej får hända igen.

Ni som lämnat bort för försäljning, blev ni nöjda, fick ni vad ni begärde, togs hästen bra om hand, skrev ni kontrakt med försäljaren etc?

Känner mig lite kluven just nu o känner att jag behöver lite tips.

Sv: Lämna bort häst för försäljning?

Tror nog att du själv gör ett bättre jobb själv när det gäller och sälja din häst. Försäljnings stall struntar i vad det är för människa de säljer till bara de får pengarna.

Ok, är inte så orolig för att han skulle hamna hos dåligt folk, och dessutom är mitt önskade pris gott och väl över slit o slängpriset tycker jag.

Däremot så tänker jag att det kanske ändå blir "fel" köpare, och jag tvingas ta tillbaka hästen eller ngt sådant. Jag vill ju inte heller att han ska vandra från hem till hem resten av sitt liv. Är mkt mån om honom, samtidigt som jag vill gå vidare med mitt hästliv.

Eftersom det är starka känslor inblandade om man bara har en eller ett fåtal hästar så känns salustall som ett alternativ. Det finns ett alternativ som många förbiser när det gäller att sälja häst:

Du kan låta en person som känner både dig och hästen väl fungera som "mäklare". Kanske stallägaren där hästen är uppstallad eller en tränare. Fördelen är att hästen kommer bättre till sin rätt i en bekant miljö. Den som är mäklare ska självklart ha betalt för att den tid i samband med provridning mm som går åt. Om du litar på och har fullt förtroende för personen så kan du eventuellt även skriva en fullmakt som låter "mäklaren" sälja hästen åt dig. Tänk dock på att göra den tidsbegränsad!

Har funderat i de banorna o tycker eg. att det är en bra idé, tex fungerade jag som "mäklare" åt min syster när hon sålde sin häst. Tyvärr känner jag dock att ngn sådan person inte finns för mig. I situationer som denna häst känner jag mig ärligt talat lite kräsen, grining och besvärlig. Därför tänker jag att det bästa är att skicka iväg honom o sedan liksom två mina händer från affären...:crazy:

Fast å andra sidan, tänk om du när du säljer honom själv hittar precis perfekt köpare. Just den människa som du känner att du tryggt kan lämna din häst till, där du somnar med ett leende på läpparna kvällen efter försäljningen. Lugn i hjärtat.

Så tänker du att samma människa fastnar för honom hos försäljningsstallet, men saknar några tusen och försäljaren tycker inte att det är lönt att framföra till dig. Ingen försäljning och istället köper lea Lisa hästen för hon har pengarna...

Bara en tanke... Man har mer påverkan om man säljer själv, och ser hästen tillsammans med sin eventuellt nya ägare...

Prova att sätt ut en annons först själv, du kanske säljer honom utan problem. Fungerar det inte kan du ju lämna till ett försäljningsstall sen. Risken med försäljningsstall är ju att han inte blir såld och de ska ha sin betalning ändå. Du kan förlora mer på det tror jag.

Helt klart är det så!
Jag har en ganska tydlig bild av hos vem jag vill att han ska hamna hos. Problemet är naturligtvis pengarna. Jag är gneden jag vet, men när man har kämpat i tre år o lånat pengar för att köpa hästen, fått hjälp av föräldrar och levt på existensminimum trots hög utbildning pga hästen så vräker man inte bara bort den. Jag vill ju ha en ny häst också. Det handlar alltså mest om pengarna, dessa funderingar på föräljningsstall.

Tror ni inte att de har större möjlighet att hitta den köpare som passar, och har pengarna?

Det handlar alltså om en tävlingshäst som inte trivs med att vara just det...Därför tänker jag ridskola eller allroundryttare/fritid. Då vill man inte betala en förmögenhet. Tänker att jag kanske ska sälja honom som tävlingshäst ändå, kanske har jag varit problemet hela tiden och med rätt ryttare kommer resultaten? MEN tänk om han fortsätter att visa att han helst bara vill vara hemma o sniffa kompisarna i häcken.. Då får jag ju ta tillbaka honom:cry:

Samtidigt så är han min allra sötaste vän... Vill att han får ett bra liv.

Tror ni jag tänker rätt när jag känner att jag lättare, OCH snabbare får ut de pengar jag hoppats på?

Det stall jag gjort förfrågan hos är billiga, och jag säger upp stallplatsen här hemma o går i princip +/- 0.

MEn, som du säger så blir han kanske inte såld, och kommer kanske hem ur kondition, stel o jävlig, har fått stanna mkt på hinder och satts i jobbiga situationer. Det skulle kännas mkt försmädligt minsann.

Därför tänker jag ridskola eller allroundryttare/fritid.

Ridskola????? Tycker du att det är det bästa ställe för en häst som du kallar din bästa vän. Förstår inte hur du tänker.

Vad är det för fel på ridskola:confused:

Hästkompisar, kunniga människor runt omkring och kärlek från massa elever.

Sedan är klart jobbet inte det roligaste, men det är inte värre än att dra runt en häst på tävlingar o träningar som inte vill.

Ridskola????? Tycker du att det är det bästa ställe för en häst som du kallar din bästa vän. Förstår inte hur du tänker.

Hästar har ofta ett väldigt bra liv på en ridskola, även om det finns många olika sorter.

Min ridhäst jobbade på ridskola ett år och hade det utmärkt där. Visst, de red inte exakt som jag ville att han skulle ridas, men han for absolut inte illa.

"Lotta i skogen" har betydligt mindre insyn i sin hästhållning än vad en ridskola har.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vad är era erfarenheter av att lämna bort hästen till ett proffs inför försäljning vs. att sälja själv? Kan man göra någon vinst på det...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·
Ekonomi & Juridik Storyn går så här.. En ponnyhingst springer lös på vägen, en kompis fångar in den efter mycket om och men. Ägaren kommer och ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 586
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?