Sv: Måste jag ha kvar hästen på foder?
P.ga en köpare så hade den ringt ägaren och sagt att jag sa 20 000:- för hästen och det var nog därför ägaren inte var så lycklig men... Nu är vi överens!
Sen förstår jag självklart att ägaren inte vill ha hem han igen om jag står som fodervärd eftersom att det kostar henne. Det står " fodervärden har hästen på prov för senare köp" men även att " för den händelse hästägaren under avtalstiden säljer hästen tillannan förbehåller sig fodervärden ej rätt att behålla hästen under avtalsperioden " alltså får jag inte säga att hästen ska stå kvar till 1/4-2011. Det står alltså inte att jag har hästen på försäljning och måste inte enligt lag visa upp honom, men samtidgt så kommer ägaren hit för varje som ska kolla på honom, men att jag rider honom då ägaren är skadad och kan inte gå. Detta har jag sagt ja muntligt till före och efter för att jag inte ska stå kvar med hästen.
Ber åter igen som vanligt om ursäkt angående ålder då jag blandar ihop 07 med att han är 7 år. Hästen är 7 år.
Inget fel på hästen, men kände dels att jag kunde hjälpa ägaren att komma igång med han , se hur han är, vill jag ha honom så köper jag honom själv annars har jag ju liksom hjälpt ägaren att få honom riden, inte sant?
När jag vet hur han är , VÄRLDENS MYSIGASTE men samtidigt så kände jag att " detta är inte min grej längre " ..
Jag har tröttnat på hästar helt och hållet och känner att jag ska sluta rida över huvud taget.
Det är inte bara för hingstens fel, för han har inte gjort något. Bara att det är såååå himla tidskrävande att ha 4 hästar, och även 1 häst. Jag går till stallet (1,5km dit och 1,5 tillbaka = 3km) morgon , middag, eftermifddag och kväll.. Vakna 05.30 varje morgon även helger och alla dagar gör ju att man inte kan gå ut för länge en fredag eller lördag.. Det är inte roligt längre...
Hästarna ska ju inte få lida av att jag vill kommma 6-7 på kvällen och ge de extra mat 2 dagar i veckan för att de ska vara inne till halv 6 på morgonen.. Sen kanske inte många ser det som ett problem, men det tar ju tid att rida , rykta (alltid minst 30-45 min) och så mockning, foder och tiden de äter på innan ridning sen att man ska vänta en bra lång stund.. JAG HINNER INTE..
Min foderhäst och denna hingsten (2araber) är helmysiga, märks att de är glada tillsammans och de verkar glada i mig med då de galopperar mot mig i full fart när man ropar deras namn och visslar en vissel... Då blir man så himla fundersam och vet inte vart man ska ta vägen. Men det är ju bättre att jag gör det jag vill istället för att jag ska köpa en häst för 23 000 + alla kostnader som tillkommer bara för att göra ägaren och hästen glad när jag själv inte vill och dessutom behöver mina pengar !
Det är ju nu när jag ska fylla 18 (mamma skrev under kontraktet också) som man vill ha sin bil och körkortet ska vara klart.. Min mamma och pappa är inte stenrika och betalar detta åt mig. Jag har 7 syskon, det hade ju blivit svindyrt för dem!
Så jag jobbar, jobbar och jobbar under hela sommaren och får in mina pengar till körkort. Brukar alltid lägga undan 6-8 000 till hästarna sen använder jag 1050 (studiebidrag ) i månaden till det som ska köpas till när dessa 6-8000 är slut..
Hästar kostar pengar. Man ska ha jobb och körkort och bil innan man vill göra något, om man inte har hästintresserade föräldrar....
Jag har helt enkelt insett detta. Och jag var glad i att köpa häst men .. att ha häst känns inte som min sak längre.
Jag vill ju börja jobba efter 3an, sen efter några år söka in på polisögskolan och då hinner jag absolut inte med några hästar..