Lämna barn i badkar

Sv: Lämna barn i badkar

Men om man säger som så, kan en 5-åring med dålig vattenvana drukna i badkaret?

Har du en gummimatta i för att förhindra halkning så skulle jag vilja säga att risken är extremt liten.

Halka och slå i huvudet kan man ju göra oavsett ålder så ska man resonera så så kan ju ingen någonsin bada utan övervakning.

:confused:

Fast ändå med små barn, är inte risken att de halkar större? och som jag skrev man behöver inte slå i huvudet, det räcker de kommer under vattenytan och inte själva finner på råd att vända sig, komma upp- det har faktiskt drunknat barn ute i grunda vattensamlingar, som 25 cm.

Jag har medvetet "tränat"mina barn på det, att själva klara ut situationen om de hamnar under vattnet. jag har helt enkelt gett dem ett par sekunder extra att ta sig upp. så ungefär när de har varit 18 månader har de klarat att vända sig själva och resa på sig. jag är alltid lugn och glad när de kommer upp. Jätteviktig kunskap för barnen.

*kl*
Är det ingen mer än jag som är rädd för att någon lek ska spåra ur om man vänder ryggen till? Tex "hur länge kan du vara under vatten, jag håller i dig". Eller nåt sånt. Jag brukar verkligen inte se mig själv som en hönsmamma men när det gäller bad är jag tydligen det. Jag lämnar inte mina som är 5 och 3 ensamma i badet eller ute i vattnet på sommaren.

Min barn har badat ihop obevakade när de varit från 5 och 1 och uppåt.
Har varit tydlig med hur farligt det är att hålla fast någon under vatten, så jag har svårt att tro att de skulle göra så på varandra. Dessutom har jag alltid varit så nära att jag hört dem.

Ungefar samma har, och nar de badar tillsammans hor jag dem hela tiden och kollar dem valdigt ofta. Allra oftast sitter jag i badrummet med dem, otroligt bra tid att tandtrada och fila naglar, eller sa tar jag med datorn in och bukar :)

Min yngsta brukar bada forst, sen kommer den aldsta och hoppar i och sa badar de tillsammans en stund innan den yngsta hoppar ur. Sa det ar mest nar den ena ar i och den andra ur som jag lamnar dem en liten stund.

:confused:

Fast ändå med små barn, är inte risken att de halkar större? och som jag skrev man behöver inte slå i huvudet, det räcker de kommer under vattenytan och inte själva finner på råd att vända sig, komma upp- det har faktiskt drunknat barn ute i grunda vattensamlingar, som 25 cm.

Jag har faktiskt ingen uppfattning om barn halkar lättare än vuxna.

Jag har ingen erfarenhet utan jag tycker bara det låter väldigt främmande att de 5-åringar jag känner skulle kunna drunkna i ett badkar. De är ju lixom inte bebisar längre men det beror ju självklart på vattenvanan som många skriver. Kanske skall sägas att jag pratar om vanliga badkar, gigantiska jacuzzis är givetvis en annan sak.

Jag har ingen erfarenhet utan jag tycker bara det låter väldigt främmande att de 5-åringar jag känner skulle kunna drunkna i ett badkar. De är ju lixom inte bebisar längre men det beror ju självklart på vattenvanan som många skriver. Kanske skall sägas att jag pratar om vanliga badkar, gigantiska jacuzzis är givetvis en annan sak.

Barn hoppar omkring och leker i badet och då blir risken större att de halkar. Enda gången vuxna skulle kunna halka är ju när man sätter sig ned och ställer sig upp eller så står man ju upp och duschar och då relativt still. Alltså blir det fler tillfällen då risken finns och det faktum att barn har sämre kroppskontroll än vuxna gör också att risken ökar.

*kl

Jag har hört att barn under 10 inte tänker logiskt när det händer något. Att det på något vis blir baklänges. En väns son höll på att drunkna i en sjö. Det blev tvärt djupt och pojken kunde inte simma. Han hade ansiktet mot stranden när det hände och hade kunnat ta två-tre steg frammåt så hade han varit över ytan.
Men istället så backade han ut på djupare vatten.
Han svalde mkt vatten och fick åka in på akuten. Mamman frågade om vad som hänt när sonen började backa och läkaren förklarade att under 10 år så kopplar barn saker baklänges. Så sonen tänkte frammåt och gick bakåt.

Jag har själv inte kollat upp/läst och kan inte på något hänvisa till hur sant detta är. Men det va mamman själv som berättade vad läkaren sa till henne.

Kan vara värt att tänka på när barn badar.......

Min son är 3 år och får vara i badkaret obevakad korta stunder. Vi bor så pass litet att jag hör honom vart jag än är i lägenheten.

*kl*
Vi funderar en del kring det där hemma hos oss också. 4åringen är inte så himla "vattenvan". Än så länge lämnar vi honom INTE ensam i badrummet när han badar. Möjligen för att gå och hämta något och sen direkt gå tillbaka. Jag har liksom någon ovan hört någon berättelse om barn som varit 4-5 år (simkunnig)och setts sjunka under ytan i en pool. Mamman såg barnet ligga med öppna ögon, alltså vid medvetande, tittande upp mot vattenytan, men till synes helt förstelnad av skräck. Barnet förstod inte i sitt chocktillstånd att hon måste ta sig UPP till ytan.

Jag hittar en artikel i Läkartidningen där det bland annat står:
När det gäller barn under 4 år
föreslår man bland annat att:
– Föräldrar skall uppmanas att aldrig,
inte ens för en sekund, lämna småbarn
ensamma i vatten eller under uppsikt av
ett ungt barn.
– Övervakning vid bad skall vara
inom gripavstånd (»touch supervision«).
– Simbassänger skall vara inhägnade,
även vid den sida som vetter mot huset
(där de flesta drunkningarna sker).
– Småbarn är vanligtvis inte mogna
att lära sig simma förrän i fyraårsåldern.
– Föräldrar bör ha tränat återupplivningsåtgärder.
Detta gäller mun mot
mun-metoden och bröstkompression vid
hjärtstillestånd. Däremot är man tveksam
till »Heimlichs manöver« för att
klämma ut vatten från luftvägarna, då
det försenar hjärt–lungräddning och i
värsta fall kan orsaka kräkning
och aspiration.
– Barn skall inte ha luftfyllda
flythjälpmedel, som kan punkteras.
När det gäller barn mellan 5
och 12 års ålder är amerikanska
barnläkarföreningens rekommendation
att de skall lära sig
simma, men att de aldrig skall
simma ensamma. De skall bära
typgodkänd flytväst vid båtfärder
och när de fiskar. De skall
undervisas om farorna av att
dyka i okända vatten och att
drunkningsrisken är större i
kallt vatten.
Dessa är råd hämtade från amerikanska läkarföreningen, men skribenten anser att de går att använda sig av även i Sverige.

Min tolkning är att vi i vår familj kommer fortsätta övervaka i badkarssituationen ett tag till.

kl

Det finns ju fler saker som man inte vill att barnen ska gora nar man inte ar dar. Till exempel

- borja hiva ut vatten pa golvet med sin leksakshink
- klattra upp pa badkarskanten och hoppa i
- klattra upp pa badkarskanten och hamta pumptvalen som de sedan anvander upp...
- Satta igang duschen och spruta over hela golvet
- satta igang kranen och trycka upp handen under sa det sprutar overallt
- gora vagor sa det stanker over hela badrummet

/ vindvissla med tva vilda barn och som egentligen skulle behova en pool hemma...

TinyWiny svarade bra, och fortfarande så finns det barn som drunknar i grunda vattensamlingar ute.

kl

Det finns ju fler saker som man inte vill att barnen ska gora nar man inte ar dar. Till exempel

- borja hiva ut vatten pa golvet med sin leksakshink
- klattra upp pa badkarskanten och hoppa i
- klattra upp pa badkarskanten och hamta pumptvalen som de sedan anvander upp...
- Satta igang duschen och spruta over hela golvet
- satta igang kranen och trycka upp handen under sa det sprutar overallt
- gora vagor sa det stanker over hela badrummet

/ vindvissla med tva vilda barn och som egentligen skulle behova en pool hemma...

...eller som mina gjorde haromdagen, hamta toapappersrullen och finfordela den i vattnet = papier mache i hela badet :crazy:
Det tog ungefar 2 minuter att utfora men over en halvtimme att stada upp, och behover jag namna hur elandet kletade sig fast i langa trassliga har...

Har aldrig lämnat våran 4 åring själv en sekund ens i badkaret. Badkar är så hala så jag anser att halkrisken är mycket stor...TROTS halkskydd.

Liknande trådar

Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 102
Övr. Barn Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
23 914
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 054
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd