Lämmen åkte av i farten!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maglizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 466
M

maglizz

Eftersom händelsen sitter som en film i huvudet och varje minut spelas av så måste jag bli av med dethär.

Jag skulle hämta en kompis häst(hon var på jobb och kunde inte ha med hästen, så jag skulle ha henne hemma ca 9 dagar). Vi fick låna en transport som såg fräsch och superfin ut. Vi lastade på och åkte iväg.
Jag pratade med ägaren och sa att allting stod fint till och att allting gått superbra. Halvvägs hem(våran resa var ENDAST(!) en mil) så hör vi ett skrapande ljud och när vi kom ut och gick bak så låg lämm+luckan i backen.

Detta skrämde ju naturligsvis hästen som slet sig loss och sprang mot trafiken på denna mycket trafikerade väg(landsväg). Otroligt nog kom en hästvän familj som körde förbi(lugnt och försiktigt) och vi fick tillslut stop och tag på hästen som var helt utan skador men väldigt stressad.

Väl hemma kollade vi transporten där vi till VÅRAN FASA upptäckte att vi kunde med två händer dra ur lämmen ur sin låsanordning - med andra ord inte en match för en häst på 500kg :cry:

Nu vill jag veta: Har detta hänt någon mer än mig? :confused:

Sv: Lämmen åkte av i farten!

En vän till mig tappade baklämmen på en boj (av den gamla modellen) på motorvägen hästen sparkade en enda gång i släpet och det ena fästet gav vika och då hoppade den ur det andra och ramlade ner med ett jäkla brak snacka om att hon var glad att hon hade bom bakom hästen som iom det fortfarande stod instängd.

En gång stoppade vi en som varit här och löshoppat från att köra hem med sitt släp vi såg när de hade lastat och hästen tryckte bak på landgången (bara kedjor bakom hästen) att landgången bågnade ut så mkt att det bara återstod några mm i stängningen faktiskt även den gången var det en boj. De fick låna vårt släp och köra hem sin häst de hade ingen aning om att det såg ut så där bak.

Vet två ume släp en som landgången rasade i backen när de lastade men även en där landgången lossnade nertill av en spark när de körde där satt ju dock landgången kvar för övrigt även om den glipade och slog nertill och hästen skulle kunnat fastna otäckt med benet.

Tror att väldigt många "glömmer" bort att hålla koll på skicket på landgången det är ju plyfa i dem också och de behöver bytas med jämna mellanrum precis som golven annars blir de mjuka och kan bågna och då håller ju även låsen ofta mindre beroende på vilken typ det är.

En vän till mig tappade baklämmen på en boj (av den gamla modellen) på motorvägen hästen sparkade en enda gång i släpet och det ena fästet gav vika och då hoppade den ur det andra och ramlade ner med ett jäkla brak snacka om att hon var glad att hon hade bom bakom hästen som iom det fortfarande stod instängd.

En gång stoppade vi en som varit här och löshoppat från att köra hem med sitt släp vi såg när de hade lastat och hästen tryckte bak på landgången (bara kedjor bakom hästen) att landgången bågnade ut så mkt att det bara återstod några mm i stängningen faktiskt även den gången var det en boj. De fick låna vårt släp och köra hem sin häst de hade ingen aning om att det såg ut så där bak.

Vet två ume släp en som landgången rasade i backen när de lastade men även en där landgången lossnade nertill av en spark när de körde där satt ju dock landgången kvar för övrigt även om den glipade och slog nertill och hästen skulle kunnat fastna otäckt med benet.

Tror att väldigt många "glömmer" bort att hålla koll på skicket på landgången det är ju plyfa i dem också och de behöver bytas med jämna mellanrum precis som golven annars blir de mjuka och kan bågna och då håller ju även låsen ofta mindre beroende på vilken typ det är.

Glömde tillägga att vi var jätteosäkra på bakbommen, då den bara är en sån man bara hackar på, utan säkring. Familjen som hjälpte till frågade också hur man kunde ha en sådan ordning på bakbommen utan säkring så att inte bakbommen löser ut UTAN anledning. Våran teori är att hästen skrubbat sig mot bakbommen och så hoppade den av och sedan tog hon lämmen som.... ja, you get the point :cry:

har aldrig varit med om det i släp, men när jag jobbade i stall så fick jag köra efter en hästlastbil i illfart då en tillfälligt inackorderad körde iväg med lastbils luckan halvt nere. hade tydligen varit lite klurig att stänga ett bra tag. är väldigt glad över att de inte hade några hästar med sig. fick stopp på dem efter 2 km(fick först dumpa en häst i hagen och hämta bilen).

Glömde tillägga att vi var jätteosäkra på bakbommen, då den bara är en sån man bara hackar på, utan säkring. Familjen som hjälpte till frågade också hur man kunde ha en sådan ordning på bakbommen utan säkring så att inte bakbommen löser ut UTAN anledning. Våran teori är att hästen skrubbat sig mot bakbommen och så hoppade den av och sedan tog hon lämmen som.... ja, you get the point :cry:

Fanns det verkligen inget hål i änden på piggen du stoppade ner på bommen ? Brukar alltid finnas och meningen är ju att man skall ha en sprint igenom det hålet när den är stängd vet dock en del som helt vansinnigt kör runt utan denna sprint för att de har slarvat bort dem. Finns dock att köpa i vilken bygghandel som helst för några kronor har alltid reservsprintar liggande i sadelkammaren på transporten för de har en förmåga att försvinna med jämna mellanrum.

Fanns det verkligen inget hål i änden på piggen du stoppade ner på bommen ? Brukar alltid finnas och meningen är ju att man skall ha en sprint igenom det hålet när den är stängd vet dock en del som helt vansinnigt kör runt utan denna sprint för att de har slarvat bort dem. Finns dock att köpa i vilken bygghandel som helst för några kronor har alltid reservsprintar liggande i sadelkammaren på transporten för de har en förmåga att försvinna med jämna mellanrum.

Nej, om du tänker dig en säkerhetsskålla till hoppningen - ungefär så var det i transporten. Bara att man hackar på den - världens sämsta anordning...

Vad är det för märke på släpet? som har så konstiga bommar så hästen kan klia upp dem..

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan... 2
Svar
36
· Visningar
6 370
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 874
Senast: Karminnie
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag... 2 3
Svar
59
· Visningar
8 520
Senast: Beritas
·
Hästhantering Hur trafiktränar man en unghäst ensam ??........ja det är min fråga. Har två hästar på gården, det äldre stoet kan inte ridas...
Svar
17
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka