Bison

Trådstartare
Är det okej att ge till hund?
Vi har köpt ett halvt lamm styckat och klart och fick med kokben till buljong. Kan vi ge dem som tuggisar?
Det är ganska små hundar, de kan inte bita sönder själva benen.

Sv: Lammben

Absolut, och även om de skulle äta upp benen så är det helt lugnt så länge benen inte är tillagade på något vis :)

Plåtmagar på bägge så det är ingen risk.

Toppen, då blir de glada mina små troll :-)

kl

Jag fortsätter med en fråga här om det är okej.
Vi har egna får och det blir såklart över en del när vi slaktar.
Vilka delar av fåret/lammet kan man ge, är det några delar som man absolut inte ska ge? Nu tänker jag även på inälvor och sånt.
Måste köttet frysas innan man ger det? Är det okej för hunden att äta ett ben som den har tuggat sönder eller blir det vasst då?

Jag har så många frågor. :) Vill så väldigt gärna kunna ge hunden av resterna, men är livrädd för att göra fel.

kl

Jag fortsätter med en fråga här om det är okej.
Vi har egna får och det blir såklart över en del när vi slaktar.
Vilka delar av fåret/lammet kan man ge, är det några delar som man absolut inte ska ge? Nu tänker jag även på inälvor och sånt.
Måste köttet frysas innan man ger det? Är det okej för hunden att äta ett ben som den har tuggat sönder eller blir det vasst då?

Jag har så många frågor. :) Vill så väldigt gärna kunna ge hunden av resterna, men är livrädd för att göra fel.

Jag skulle undvika att ge bärande ben och märgben eftersom de är otroligt hårda och när de går sönder så blir de jättevassa. Däremot nackkotor och revben tex är superbra. Förutom själva köttet kan du ge hjärna, hjärta, mage, njurar och lever. Däremot kan du inte låta hundarna bara äta sådant hela tiden, de behöver variation. Att däremot ge lite då och då är ingen fara. Lever, njurar och hjärta kan man dessutom enkelt torka och göra hundgodisar av om man vill det :)

Hjärna ska de inte äta, iaf inte från vuxna djur, har jag fått lära mig. (Nyfödda lamm däremot ska gå bra?) Jag ger "gåbenen" av lamm, men inte av vuxna djur...

Har man matglada hundar går det ypperligt att fylla ut med lunga också. Det ska enligt en vän bli helt okej godis om man torkar den... Mina är dock för kräsna;)

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 720
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar