Lambourghini

Sv: Lambourghini

Dem har jag tittat på många gånger! Men jag uppskattar faktiskt mer en uppställd bild, den säger mig lite mer ;). Undrar om han ska med i hingsttåget i vår..
Ulrika

Jag är väldigt nöjd med alla mina, så Lambo har varit min favorit sedan det första fölet föddes. Ett plus har ju varit att fölen är lätta att sälja också.
När det gäller vitt så verkar han lämna mycket vitt efter sig. Jämför med den svarte på min avatar och den som du förälskat dig i. De har samma mamma, men den svarte är efter Black Coffee. Fuxen i min avatar är också en Lambo avkomma. Hennes mamma hade knappt något vitt alls.
Halsar har han hos mig gett mycket bra överlag. Fuxen på avataren är av gammal svensk härstamning, men har fått en väldigt internationell och modern trav. Med höga knälyft och mycket sträck i steget. Ser ut som hon flyger fram.

Ett av stona som ska föla 2007 med honom är ca 75% fullblod.

Jag såg du har Black coffee föl, är jättenyfiken, är du nöjd, hur verkar din bli? Jag har själv också en coffee -06:a!

har han lite kort rygg?

Mitt sto är rätt kompakt. Vill iofs ha ett kompakt föl med tryck i baken men frågan är om sadelytan blir lite väl liten?

Jag tycker han ser fin ut, mycket högställd. Kanske lite pinniga ben och grovt ansatt hals. Men jag vet ju inte hur ditt sto ser ut. ;)
Hur som helst blev jag glad över att se en bild på honom uppställd, ger en helt annan bild av honom :)
Ulrika

Från utlåtandet på burksprovet fick han noterat att han har lite små ledgångar.

Är detta något som kan påverka hållbarhet el liknande eller varför anmärker man på detta?

Jag vet faktiskt inte, men stora ledgångar lär ju vara bra och ska borga för bra hållbarhet.. Lämnar över frågan :)
Ulrika

Vad kul att det kom upp en sådan här tråd. Har knappt hört någon alls som har avkommor efter honom. Själv har jag ett Sto efter Robin Z-Baffin xx som e betäckt med Lambo.

Mannen min har ju ridit o visat honom en del förra året så ska bli spännande o se vad det blir för sjärna av detta =) En riktigt snygging e han ju med jättebra temperament.

"kl"
Jag har en Lambourgihi avkomma och hon är född-03. Väldigt trevlig i psyket. Det vi har ridit på henne så känns hon väldigt balanserad för att vara så ung. Hon tycker om att jobba.
Men just nu så vilar hon pga en hovböld.

God jul
/molle

Jag såg du har Black coffee föl, är jättenyfiken, är du nöjd, hur verkar din bli? Jag har själv också en coffee -06:a!
Jag har två stycken Coffee ungar födda -05, ett sto och en hingst.
Hingsten är då den svarte i min avatar och han verkar bli väldigt fullblodslik i exteriören. Vilket var lite av min tanke för här har jag blandat National Zenith och Carnoustie blod. Mot alla odds med de blodslinjerna så är lugn som en filbunke, verkat betydligt äldre i sitt sätt än 1,5 år. Tror att det kommer att det kommer från pappa för stoet är likadan. Mot alla odds igen så hoppar bägge både bra och gärna. Deras motto tycks vara "Varför gå vid sidan när man kan hoppa över".
Stoet är min största -06:a och visad med klass I på Starby som föl. Är en av mina bästa uppfödningar. Hingsten är inte visad och har ända sedan födsel varit lite sen i sin utveckling. Men han verkar komma starkt nu i höst och han är bokad även om han ännu inte är såld. Att han inte är såld beror nog mest på mig som tycker att han ska få komma igång med sin utveckling här "hemma" lugn och ro.
Hade själv ett sto till Coffee i år men hon har tyvärr resorberat.

Här är en bild på stoet. Observera att jag är ingen fotograf och stoet har aldrig haft någon önskan om att bli fotomodell heller. Så jag har ingen bättre bild på henne. Bilden är tagen på långt håll med zoom.
061210055.jpg
[/IMG]

Kan tillägga att hennes mamma är dräktig med Lambo, väntar med spänning på hur mycket vitt det ska bli på det fölet.

Senast ändrad:

Va roligt! Det verkar som (ursäkta detta är ju en Lambo tråd) men att coffe präglar sina avkommor mycket, både med sitt trevliga yttre och med kanonpsyke vad jag har sett! O med de linjerna bakom, bådar det ju även gott för stark gång! Det var intressant att dina hoppar bra! Dock är det ju nästan förvånadsvärt att han inte fick bättre hopp poäng på bruks (han har visst haft bättre på kvalités) Jag har ett sto bakom mitt föl som hoppar bra, så det ska bli intressant även om mitt stoföl är tänkt som dressyrhäst! :) Lycka till med din fortsatta avel!

Tack för det!

Enligt ägaren så blev det en miss vid bruksprovet för Coffee. Man visade honom som dressyrhingst och hade därför inte direkt tränat honom i hoppning. Än mindre var man medveten om att han skulle hoppa samma bana som de som visades som hopphingstar. Så han hade aldrig hoppa en hel bana på den höjden innan som han fick göra på provet. Om jag kommer ihåg rätt så sa även testryttarna att han nog inte var tränad för det.

Tänk på att Bonaparte var helbror med Lambourghinis morfarsfar Falstaff.

Oj, så långt hade jag inte tänkt:angel:

Hade säkert upptäckt det om jag planerade betäckning till våren, men nu var det helt borta... Dumt med svenska hingstar... Får väl bli Irco Mena då.:D

//E

Tack för det!

Enligt ägaren så blev det en miss vid bruksprovet för Coffee. Man visade honom som dressyrhingst och hade därför inte direkt tränat honom i hoppning. Än mindre var man medveten om att han skulle hoppa samma bana som de som visades som hopphingstar. Så han hade aldrig hoppa en hel bana på den höjden innan som han fick göra på provet. Om jag kommer ihåg rätt så sa även testryttarna att han nog inte var tränad för det.

Precis! Jag tror jag har hört det tidigare! Det var väl i samband med att reglerna gjordes om, att kan mer kan focusera på träningen av dressyrhingsten på det han är tänkt att användas för, vilket jag tycker är bra! Men det kanske borde upplysas mer, eftersom man hört så mkt "att han hoppar dåligt" vilket är en missuppfattning!

Måste bara få berätta om tempramentet på hans avkommor.
Sitter just nu tyvärr med två unghästar som har sårskada på ett ben vars.
Nummer ett en hingst på 1,5 som inte är släkt med Lambo, men väldigt mycket hanterad.
Nummer två ett föl på 7 månader efter Lambo och väldigt hispigt sto. Hon är inte så väldigt mycket hanterad ännu.
Ettan var väldigt snäll de första två dagarna så vi fick rensat uppsåret och lagt om det. Man fick visserligen vara två stycken men ändå det gick bra. Sedan upptäckte han att det kunde göra ont och då brakade helvetet lös bokstavligen. Så nu är det näst intill omöjligt tt göra något med hans sår om man inte kan göra det på avstånd. Kvittar hur många man är som hjälps åt för han är fullt kapabel att sparka fast man lyft ett annat ben på honom. Utan att tappa blansen. Så det mest att spola med slang just nu.
Tvåan Lambodottern, som dessutom haft ont för hon fick en vrickning ihop med såret. Var vi lite oroliga för hur det skulle gå med tanke på att hon dels inte är så gammal och dels inte alls så mycket hanterad. Men vilken dröm den hästen är precis som mina andra Lambo-ungar. Fast det gör ont när jag gör vid hennes ben två gånger om dagen, så står hon still alldeles lös. Tittar nyfiket på vad jag gör. Kan rycka till när det gör ont men flyttar sig inte. Bara står still och väntar på att jag ska bli färdig. Känns hur härligt som helst att hålla på med en sådan häst. Jag har svårt att tro att hon inte är en gammal van häst när jag ligger på knä och lindar benet. Men jag vet ju när hon är född och jag har haft henne i hela hennes liv.

Så om man har ett sto som kräver en hingst med bra temprament så kan verkligen rekommendera Lambo.
Jag har ju en som jag fött upp på välling och trodde i min enfald att hon var så snäll och lätthanterligt bara för det. Men hennes halvsyster är precis lika snäll och har ju ändå gått med sin hispiga mor och har en tokig syster efter Sir Schölling att jämföra med.

Senast ändrad:

**KL**
Jag vill gärna veta mer om Lambos avkommor, tycker han verkar vara en mycket intressant hingst. Har ni i första hand använt honom i hopp eller dressyravel?
Ulrika

Den första som jag köpte i stoet, var nog gjort för hoppning kanske fälttävlan. Det stoet är efter en fullblodshingst så hon står högt i blod själv. Sedan som jag skrev innan så tänkte jag fel när jag betäckte nästa sto med honom, men fick en högvinst. Det stoet ett "rent" halvblod av lite grövre modell (enligt mig som är fullblodstokig men troligen väldigt normal i halvblods mått mätt) och fick en storhoppande gångarts häst som dessutom kommer att få en mycket bra storlek och typ. Stoet som är efter Kaliber borde härstamningsmässigt vara åt dressyrhållet men hoppade betydligt bättre än hom rörde sig. Provade den kombinatioen en gång till och fick en högvinst till som trots sin härstamning med svenska hingstar har gång och utseende som om hon var efter de moderna importhingstarna. Trodde faktiskt att det var något fel på henne först för när hon travade hade hon både höga benlyft och ett väldigt sträck (långt) steg. Jag har aldrig tidigare sett ett föl röra sig på det sättet. Pratade med Lambos ägare som undrade om jag var nöjd med fölet och beskrev hennes märkliga sätt att ta sig fram på. Fick då svaret "var glad för det du är den till salu".
Efter detta så har jag tagit honom som en gångartssäker hopphingst när jag har planerat betäckningar. Tror säkert att han kan göra sig mycket bra, nästan för bra, som fälttävlanshingst. Med nästan för bra menar jag att fölen verkar få så stor kapasitet att de kan gå långt som renodlade dressyr eller hopphästar. Då brukar det vara svårt att få ryttarna till att satsa på fälttävlan med en sådan häst.
De föl jag väntar i år efter honom där är det ena stoet själv en f d fälttävlanshäst och det andra ett välhoppande dressyrsto. Förra årets Lambo föl (-06) fick vad man se ännu så länge inte så mycket efter honom utan här verkar morfar Stanford ha slagit igenom. Men med undantag av storlek och grovlek så har ju Lambo och Stanford väldigt lika kvalitéer med både gångarter och hoppförmåga. Så tiden får väl avgöra vad hon fått fär anlag det enda som är säkert i dagsläget är att hon har färg och tecken efter morfar.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Jate Volim
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 161
Senast: viltmilla
·
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 751
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka