Laktosintolerans

M

mizz

Uteslutning av mjölk- och fullkornsprodukter.

Jag blir osäker på fullkorn. Vad är fullkornsprodukter och vad är inte. Jag blir osäker. Vanligt vetemjöl, andra mjölprodukter (bakar själv)?

Mjölk är ju lättare att hålla reda på.

Detta ska testas nu hemma i en vecka till och börja med.

Ge mig råd om produkter man inte tänker på, som innehåller "förbjudna" ämnen.

Sv: Laktosintolerans

Det står oftast fullkorn på förpackningen om det är fullkorn, inte minst i och med att det säljer så bra nu. Det kan också stå att mjölet är grovt. Vitt fint mjöl funkar bra, t ex vanligt vetemjöl. Jag antar att meningen är att kosten inte ska innehålla för mycket fibrer?

Vad gäller mjölk, så tänk på skummjölkspulver kan finnas i både det ena och det andra. Lusläs innehållsförteckningarna. Det kan t ex gömma sig i kryddblandningar, snacks och liknande samt även i kek, kakor och bröd. Kolla även färdigmat och halvfabrikat noga.

Tack för svar.

Innan detta så var det ju inte så svårt med vad både mjölkprodukter och fullkorn var för någonting. Det var ju bara att stoppa i sig. Nu plötsligt känns det som man inte vet någonting, bara för att man måste veta vad saker och ting innehåller. Men jag har lusläst innehållsförteckningar och det börjar så sakteligen klarna.
Ett frågetecken var just skummjölkspulver, men jag tog det säkra före det osäkra och uteslöt. Men iom ditt svar så vet jag nu iaf.

Jag har ingen aning om just varför fullkorn ska uteslutas. Magen på barnet vill inte fungera normalt och det ska provas en vecka nu om det är en tillfällig laktosintolerans (pga magsjuka). Blir det bättre så fortsätter vi ett tag till annars ska vi till VC.

Fullkorn innebär att hela sädeskornet (inkl. skaldelar) från t.ex. vete, råg, havre, korn, ris eller majs ingår i mald form i produkten.

Uteslutning av mjölk- och fullkornsprodukter.

Jag blir osäker på fullkorn. Vad är fullkornsprodukter och vad är inte. Jag blir osäker. Vanligt vetemjöl, andra mjölprodukter (bakar själv)?

Mjölk är ju lättare att hålla reda på.

Detta ska testas nu hemma i en vecka till och börja med.

Ge mig råd om produkter man inte tänker på, som innehåller "förbjudna" ämnen.

Jag undrar varför de vill att du ska uteslua både laktos och fullkorn, det borde vara en sak i taget för att se vad det är som orsakar mag problemet.

-Laktos innebär oftast att man kan äta låglaktos eller iallafall laktos fria
-Mjölkprotein innebär att man inte kan äta laktos fritt utan det måste vara fullständigt fritt från mjölk protein (lite krångligare alltså)
-fullkorn är lite luddigt, menar de gluten?

Som jag skrev lite längre upp har han fått en orolig mage efter magsjuka. Man kan då tydligen få en tillfällig laktosintolerans, därav uteslutning av "allt" på en gång. Och magen har kommit igång som den ska. Ett par veckor till på specialmat och sedan ska mjölk introduceras igen, så får vi se. Annars VC.

Som jag skrev lite längre upp har han fått en orolig mage efter magsjuka. Man kan då tydligen få en tillfällig laktosintolerans, därav uteslutning av "allt" på en gång. Och magen har kommit igång som den ska. Ett par veckor till på specialmat och sedan ska mjölk introduceras igen, så får vi se. Annars VC.

Aha, jag läste lite snabbt och tolkade det som problem med magen, men då förstår jag, hoppas allt blir bra!

Fullkorn kan vara lite för svårsmält för småbarn, så man undviker gärna det till de minsta om magen krånglar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 944
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 435
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 375
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA