Läkare utan tillräckliga språkkunskaper.

Ok. Då kan jag tala om att jag fick vifta, peka och fråga många gånger hur han menade. Först sa han att jag skulle gå vanligt. När jag frågade igen så nej nej jag skulle inte gå vanligt. Jag visade hur jag hade gått. (Stegmarkerat) Fick inget tydligt svar på om det var så jag skulle gå. Trampa ner så mycket du kan. Såhär? Nej var försiktig.
Allt detta var med svenska som var svår att förstå.
Borde jag ha gips? I vanliga fall 6-8 v. Men borde jag ha gips? Axelryckning.
Journalen är ju lite tydligare då det står till smärtgräns.
Även när vi pratade om ny röntgen tog det lång tid att förstå när den skulle ske, var den skulle ske och vem som var ansvarig för att ge mig röntgensvar.
Sen är jag irriterad över att det står att jag grät men det har ju inget med språket att göra.
Men inget av ovanstående verkar ju ha med språket att göra, snarare att han helt enkelt var luddig?
Det jag vill komma till är att a) det är enkelt att skylla på "dålig svenska" när man tycker sig ha blivit dåligt bemött i vården, och b) folk verkar ha en tydlig tendens till att inte VILJA förstå brytningar, inom och utanför vården. är inne på samma linje som @tanten här

Jag var inne med min dotter för hennes mage och efter att ha väntat en hel em så kommer vi in till en läkare som inte kunde ett ord svenska och pratade knagglig engelska, så efter 20 min krävde jag en tolk för det gick ju ingen vart. Då fick vi vänta i ytterligare en timme tills dem hade någon som kunde tolka och resultatet av besöket var rådet att ge dottern plommonpuré. Vad i helvete lixom kan man inte ens på förståelig engelska ge rådet att ge plommonpuré så ska man inte jobba som läkare!
Att jag sen tyckte hans råd var helt åt helvete är en annan femma.

Jag tänker mig att olika språkkunskaper är bra på olika ställen. I områden med många som pratar ett visst språk är det såklart en stor resurs att ha en läkare som också kan det språket, även om det kanske faller lite på svenskan istället, eftersom dom då inte behöver använda sig av tolk. Däremot behöver den som bokar in tiderna sätta patienterna på rätt plats, så man utnyttjar språkkunskaperna på bästa sätt och så många som möjligt blir nöjda i slutändan. Och vid behov kalla in någon typ av tolk, även när vårdsökaren själv är svensk.

Har själv bara goda erfarenheter av utländska läkare. Den gången det var lite svårt i kommunikationen eftersom han bröt ganska kraftigt på danska och något arabliknande språk, så bad jag honom återupprepa långsamt och ställde motfrågor om jag uppfattat det hela rätt. Då gick det bra tack vare att det var en sårskada jag sökte för, dvs behövde inte förklara var det satt eller hur det kändes, eftersom det syntes så tydligt (utöver språkproblemen var det nog mitt bästa läkarbesök någonsin!). Vid andra tillfällen har jag bl.a. haft läkare från Kanada, där det inte gjorde mig någonting om det blev svengelska eftersom jag är bekväm i båda språken. Däremot hade det första exemplet mest troligt inte funkat så bra om det varit något mer diffust jag sökte för, eller i det andra exemplet om jag inte kunnat engelska.
Rätt läkare till rätt patient helt enkelt.

Men inget av ovanstående verkar ju ha med språket att göra, snarare att han helt enkelt var luddig?
Det jag vill komma till är att a) det är enkelt att skylla på "dålig svenska" när man tycker sig ha blivit dåligt bemött i vården, och b) folk verkar ha en tydlig tendens till att inte VILJA förstå brytningar, inom och utanför vården.
Jo det hade mycket med språket att göra.
Och jag blev inte dåligt bemött!
Och det är ett jävla påhopp att utgå ifrån att folk inte gillar brytningar.

Om det är ortopediska råd du vill ha så är det bara jag som kan tillräckligt mycket här. Och jag har inget nytt att tillföra.
Jag ville ha reda på vad till smärtgräns betyder(Det har jag fått)
Och ha diskussion kring svårigheter med icke svensktalande läkare. Och oron det skapar.
Sen även om du är enda med utbildning så har andras erfarenheter hjälpt mig i tidigare trådar.

OK.
Som du möjligen sett av mina tidigare inlägg så är jag också kritisk till för dåliga språkkunskaper.

Men vad är det för diskussion du vill ha om det?
De flesta torde vara överens om att vårdpersonal, oavsett om det gäller läkare, sjuksköterskor eller omvårdnadspersonal med annan yrkesbakgrund, behöver ha tillräckliga kunskaper i svenska om de ska vara verksamma i svensk vård.
Så vad finns det att diskutera?

Eller vill du ha en klagotråd över dålig vård, dåliga läkare, dålig information?

Jag håller med dig. Har upplevt det samma många gångar, jag förklarar vad som är fel och de uppfattar typ tre ord av en fem minuter lång beskrivning. :down:

Men det värsta var när min farmor gick till sin nya läkare (tror han var från Pakistan) och berättade att hon hade svårt att andas och kände sig så trött. 89 år gammal. Han sa att hon har astma och gav henne en inhalator! :banghead:

Men hon hade inte alls astma, det var hjärtat. Hon dog långt tidigare än hon hade behövt göra enligt läkaren på sjukhuset, pga att den där idiotläkaren inte förstod vad hon sa och inte ens fattade att han borde lyssnat på hjärtat. :cry:

Hon är inte det enda offret för utländska läkare och det lär bli flera.
Det borde bli mycket strängare krav på språkkunskaper (och medicinkunskaper...) än vad det är i dag. Flytande svenska borde vara ett krav för att få praktisera medicin!

Flytande svenska borde vara ett krav för att få praktisera medicin!

Att praktisera medicin gör varenda läkarkandidat och det tycker jag att läkare med utländsk härkoms och dåliga språkkunskaper ska få göra, just för att lära sig.

Däremot att jobba självständigt, är en annan historia.
För att få svensk legitimation inom sjukvården (än en gång, oavsett yrke) tycker jag att det ska vara höga krav på språket. Möjligen kan undantag göras för viss narkospersonal.

OK.
Som du möjligen sett av mina tidigare inlägg så är jag också kritisk till för dåliga språkkunskaper.

Men vad är det för diskussion du vill ha om det?
De flesta torde vara överens om att vårdpersonal, oavsett om det gäller läkare, sjuksköterskor eller omvårdnadspersonal med annan yrkesbakgrund, behöver ha tillräckliga kunskaper i svenska om de ska vara verksamma i svensk vård.
Så vad finns det att diskutera?

Eller vill du ha en klagotråd över dålig vård, dåliga läkare, dålig information?
Först och främst ville jag ha svar på vad till smärtgräns betyder. Det har jag fått.
Och sen ville jag ha åsikter om språkbrist vilket jag också fått.
Sen om du vill se det som klagotråd är du inte tvingad att delta.
På buke har jag upplevt att man kan starta trådar om precis vad som helst.

Är det någon som vet varför man inte utökar antalet platser på läkarutbildningen?

Det har ju länge pratats om att det finns för få läkare

ett jävla påhopp mot "folk"? det står jag i så fall för, för folk i allmänhet verkar inte ha nån särskild vilja eller ansträngning att förstå utländska brytningar.
jag drog uppenbarligen en parallell till dig eftersom jag tycker att tråden bultar på den dörren.

ett jävla påhopp mot "folk"? det står jag i så fall för, för folk i allmänhet verkar inte ha nån särskild vilja eller ansträngning att förstå utländska brytningar.
jag drog uppenbarligen en parallell till dig eftersom jag tycker att tråden bultar på den dörren.
Då får det stå för dig!
Mig gör det heligt förbannad!
Det är väl en väldig skillnad på att någon bryter och att inte förstå svenska ord som tex sendrag.

Bristande språkkunskaper tycks vara ett problem även hos folk med svenska som modersmål. Har fått mejl från vårdpersonal där jag fått svara för att fråga hur personen menat. Nu senast var det inte i vården utan min handläggare på fk som skriver helt obegripliga mejl.

Är det någon som vet varför man inte utökar antalet platser på läkarutbildningen?

Det har ju länge pratats om att det finns för få läkare

Ryktet som gick i U-a när jag pluggade var att det var för att hålla läkarlönerna uppe. Officiellt var det för att det inte fanns fysiska resurser för fler studenter (salar osv) vilket förvånade de som studerade till läkare eftersom det oftast inte var fullsatt (jag pratade om det med flera läkarstudenter).

Det är som sagt ryktet som gick då och jag har noll koll på om det finns något korn av sanning i det. Någon av de här som är läkare kanske kan berätta varför det inte finns flera platser på utbildningen?

Då får det stå för dig!
Mig gör det heligt förbannad!
Det är väl en väldig skillnad på att någon bryter och att inte förstå svenska ord som tex sendrag.
det är klart, fast det är ju fortfarande inte detsamma som att inte alls kunna kommunicera på svenska och på det sättet äventyra patientens hälsa.
det låter som att du hänger upp dig detaljer av en eller annan anledning och överdriver vad som hände i mina öron. jag var inte där, jag vet inte vad besöket handlade om specifikt, men utifrån vad jag har läst drar jag paralleller till det jag skrev tidigare.

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 385
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 318
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama