Läkare utan tillräckliga språkkunskaper.

Att inte kunna kommunicera med läkaren är ju inte acceptabelt (oavsett vad det beror på)... samtidigt som det är bättre med en socialt inkompetent eller icke-svenskspråkig läkare än ingen läkare alls. Man kunde kanske hitta på en annan strategi: kanske kunde man ha en extra resurs som vid behov hoppade in och tolkade/medlade/stöttade?

Det spelar ingen roll hur duktig läkaren är om den inte kan göra sig förstådd. Och jag som patient är inte ett endaste dugg intresserad av att behöva vara den som försöker få läkaren att förstå vad jag säger/menar. Det är läkaren som får betalt för att jobba som läkare. Då ska den personen behärska svenska språket så bra att jag känner mig trygg som patient.
Det låter bra att man vill kräva bättre språkkunskaper. Är man intresserad av att jobba som läkare i Sverige så ser man till så man fixar kraven.

Ortopeden jag går hos är norrman .Har hört från många andra som går där att dom förstår inte vad han säger men då jag bor nära gränsen och har många norska vänner så tänker jag inte ens på att han blandar in norska ord .Sa till hans kollega efter jag varit på mr om han inte kunde ta över mig då norrmannen gått på semester .Då sa han nej du är den enda som förstår vad han säger så du får fortsätta hos honom så skrattade han .På vc här hade vi en dansk läkare han jobbade på vc i 25-30 år och vägrade prata svenska på hela tiden men han förstod då vi pratade på mål Dom gammla förstod inte ett smack av vad han sa !

Det spelar ingen roll hur duktig läkaren är om den inte kan göra sig förstådd. Och jag som patient är inte ett endaste dugg intresserad av att behöva vara den som försöker få läkaren att förstå vad jag säger/menar. Det är läkaren som får betalt för att jobba som läkare. Då ska den personen behärska svenska språket så bra att jag känner mig trygg som patient.
Det låter bra att man vill kräva bättre språkkunskaper. Är man intresserad av att jobba som läkare i Sverige så ser man till så man fixar kraven.
Precis så känner jag! Skönt att inte vara ensam.

Inte till dig speciellt utan mer som allmän reflektion.
Jag blir lite förvånad över att man attackerar just språket på det här sättet. Kan i mitt stilla sinne undra hur mycket som är hörsägen och hur mycket som är verkligt självupplevt....

Det finns gott om människor som trots perfekta språkkunskaper har svårt att begripa vad folk säger. Speciellt läkare är ju ett känsligt ämne. Hur många trådar har vi inte haft på buke där användare klagat över konstigt/udda/oförstående/felaktigt bemötande i vården?

Med viss insikt i hur utländska läkare får svensk läkarlegitimation så vet jag att det inte är några låga krav man ställer. Kraven behöver inte bli högre. De ÄR höga.

Jag tror personligen att problemet är mindre än fördomarna är....

Jag hör vad ni säger och nästa fundering som då dyker upp är varför platserna på läkarutbildningarna här i Sverige är så otroligt begränsade när vi uppenbarligen har ett större behov av läkare än vad vi själv får fram.
Jag har själv bekanta som, rots toppbetyg, inte kommit in på läkarutb. i Sverige och det är ju helt vansinnigt med facit i hand.
Fast det är inget svenskt fenomen. Det är lika stor läkarbrist här i Tyskland och många läkare pratar väldigt dålig tyska.

Skulle tro att platserna är begränsade för att det inte finns tillräckligt med lärare och praktikplatser. Någonstans måste man ju göra av eleverna också. Och när det redan är läkarbrist så finns det ännu mindre med läkare som kan och har tid att handleda läkarstudenter.

Jag blir lite förvånad över att man attackerar just språket på det här sättet. Kan i mitt stilla sinne undra hur mycket som är hörsägen och hur mycket som är verkligt självupplevt....

Det finns gott om människor som trots perfekta språkkunskaper har svårt att begripa vad folk säger. Speciellt läkare är ju ett känsligt ämne. Hur många trådar har vi inte haft på buke där användare klagat över konstigt/udda/oförstående/felaktigt bemötande i vården?

Med viss insikt i hur utländska läkare får svensk läkarlegitimation så vet jag att det inte är några låga krav man ställer. Kraven behöver inte bli högre. De ÄR höga.

Då tycker vi olika.
Danskan förstod jag såpass att jag tog mig vidare till röntgen vilket var huvudsaken men resten förstod jag inte ett skvatt av och det kändes inte bra.
Denna läkare matchade jag väldigt bra med som person så det var inte fördomar.

Den mörkhyade läkaren i tisdags (vet inte ursprung) var ingen favorit men heller ingen som störde mig och kändes hyfsat kunnig. Men när man som jag är hypernervös så blir jag faktiskt irriterad över att behöva visa med tecken och prata engelska och sen ändå inte veta om han förstod.
Sen fick jag hela besöket fråga om och om igen för att han skulle anstränga sig för att få mig att förstå.
Sen att han skrev osanning i journalen gör inte att jag har mer överseende.

Hm, jag tänker mer på att man som patient är i ett utsatt läge. Att läkaren ändå sitter på en hel del makt med sin kunskap o att då inte kunna kommunicera med patienten gör att maktskillnaden/skevheten blir större. Besöket hos läkaren har ju som avsikt att resultera i hjälp och på något sätt förväntar sig människor att läkaren har kompetens. Att inte bli förstådd eller kunna förstå läkaren skapar, enligt mig, en känsla av att det skaver o att något känns fel. Situationen blir osäker o obekväm. Når jag som människa inte når ut med min kunskap så blir jag ifrågasatt, oavsett. Buke är ju ett strålande exempel. Hur många är det inte som saknar skrivteknik o blir idiotförklarade? Fast kunskapen ändå finns där (med tanke på helgens diskussion om klubban som slår igen).

@tanten: Fast jag har som sagt upplevt det själv och min pappa som hörde illa vägrade till slut uppsöka VC med katastrofalt resultat (han dog av medicinförgiftning som förstört hans lever).

Jag ser en skillnad på att inte förstå läkaren pga språket och att man inte har kunskap nog att förstå vad denne säger.

Jag är inte insatt i språkkraven för att få praktisera som läkare i Sverige men den jag mött här på vårdcentralen var för mig som språkkunnig extremt svår att förstå.

Jag är både på din linje och på de "andras" linje... Jag ogillar skarpt mina fördomar, trots att jag anser att alla är lika värda osv så blir jag direkt tveksam när jag får en utländsk läkare... Och varje gång jag träffat en utländsk läkare skäms jag för mina fördomar!!! Hittills har jag inte träffat en enda okompetent läkare där jag inte kan göra mig förstådd. Jag kanske har haft tur förstås :) men skäms, det gör jag...

Det är ju ett utbrett vårdproblem. Här försökte man verkligen med kurs innan men läget blev så illa så sjuksköterskorna från Spanien fick utföra andra arbetsuppgifter. http://www.skovdenyheter.se/article/spanska-sjukskoterskor-klarar-inte-spraket/
Språket ÄR viktigt i vården. Min sämsta läkarupplevelse är en isländsk läkare som dessutom var sur för att jag inte fattade. Han insisterade på att göra en gynundersökning fast jag hade ont i övre delen av magen. Jag var 17 år och kände verkligen att vi inte begrep varandra. Nu har jag förstått att jag antagligen hade magkatarr...snacka om att något verkligen gick honom förbi när jag förklarade var smärtan satt.

Det kan du ju tro, men jag har träffat flera läkare som pga språkförbistringar inte fattar vad man gör där och att sitta och förklara vad som felas med hjälp av peka på det onda/sjuka och göra grimaser/miner för att förklara känslan är inte vad jag tycker är ett effektivt sätt att ge en läkare rätt uppgifter om mitt hälsotillstånd så att korrekt diagnos kan ställas.
Har även fått hjälpa dottern att förklara sig för en läkare som trodde att hon hade stoppat in nånting i örat när hon hade en rejäl öroninflammation..

Jag tror tvärtemot dig att det är tämligen vanligt förekommande faktiskt och de är säkert jätteduktiga läkare. Det tvivlar jag inte ett dugg på, men när de inte förstår språket mer än rudimentärt och alltså inte alls förstår vad man säger eller ens kan förmedla vad de vill veta om symptomen, så blir det en omöjlig situation.

Jag tror problemet är stort och att det bara blir större och mer utbrett. Just hälsan är ju så sårbar om man inte kan göra sig förstådd eller inte förstår läkarens frågor eller vad den ordinerar. Jag är definitivt för att man utökar antalet antagna på läkarprogrammen.
Jag tänker mig dessutom att för flera invandrare och flyktingar kan det vara en högvinst att få en läkare som pratar deras eget språk så att de verkligen kan göra sig förstådda och även fullt ut förstå vad läkaren ordinerar.

För egen del är det självupplevt. Jag har spenderat säkert 2-3 år av mitt liv på sjukhus och på olika läkarmottagningar. Överlag är språkkunskaperna hyfsade, men det finns läkare som inte borde få jobba som läkare då de inte ens förstår det mest grundläggande...

Jag tror inte att en utländsk läkare behöver vara sämre än en svensk. MEN jag tycker helt ärligt att jag som patient ska förstå vad läkaren säger/menar. Helt ärligt tycker jag inte att det är ok.
I går hade jag en som inte förstod allt jag sa. Fick tex förklara sendrag med gester och engelska ord.
Jag förstod inte heller allt han sa angående belastning.
Sen har det kanske inte med språket att göra men han skrev att jag grät under besöket. Eftersom jag har lätt till tårar men var lugn och sansad i går förstår jag inte hur han kunde skriva så? Kanske inte är ngt att haka upp sig på men för mig är det det.
Dessutom står det att han rekommenderade gips två veckor till då det fanns en synlig frakturspalt och med tanke på belastningen men att jag inte ville det. Vad betyder med tanke på belastningen?
I verkligen frågade han hur jag skulle reagera om han sa två veckor till.
Jag svarade att jag skulle få panik men att jag inte är dum och om han verkligen tycker gips så får det bli så.
Men då frågade han bara om jag kunde vara försiktig. Jag frågade ytterligare en gång utan att få ngt tydligt svar.
Jag gick därifrån utan gips och ska vara försiktig och belasta till smärtgräns. Vad innebär det?
Har jag gjort ett dumt val?
Det stramar vid vristen där gipsen fixerade men i övrigt gör det inte ont att stegmarkera. Dock är balansen ett problem.

Jag ber att bara dom som kan svara utan att vara taskiga gör det. Jag är en orolig själ och vet redan det.

ärligt talat låter det som att du är missnöjd med ditt läkarbesök - knappast en unik erfarenhet - och vill ha nåt att hugga efter? grattis, din syndabock ligger helt rätt i tiden.

klart det finns en gräns för när språkbarriären blir för stor, men av vad som framgår av TS inlägg verkar det inte som att det var formuleringen det var fel på.

ärligt talat låter det som att du är missnöjd med ditt läkarbesök - knappast en unik erfarenhet - och vill ha nåt att hugga efter? grattis, din syndabock ligger helt rätt i tiden.

klart det finns en gräns för när språkbarriären blir för stor, men av vad som framgår av TS inlägg verkar det inte som att det var formuleringen det var fel på.

Det var inte ett dåligt påhopp du kommer med.
Som jag har skrivit i tråden så verkade han hyfsat kunnig.
Och ja jag blir missnöjd med ett läkarbesök som blir otydligt.
Jag är inte alls ute efter syndabockar, jag är ute efter trygga och tydliga läkarbesök!

Här jobbade det förra sommaren och i höstas en dansk.
Jag som arbetskamrat förstod inte vad han sade - men lyckades tydligen humma på rätt ställen - och patienterna förstod inte vad han sade.
Han pratade danska med lite tysk brytning.

Hans språk var inte tillräckligt bra för att det skulle bli begripligt.

Om jag sedan möjligen är rasist som inte förstår danska, är en helt annan fråga.

utifrån det du skrivit tycker jag att hans råd och kommentarer är väldigt tydliga?
Ok. Då kan jag tala om att jag fick vifta, peka och fråga många gånger hur han menade. Först sa han att jag skulle gå vanligt. När jag frågade igen så nej nej jag skulle inte gå vanligt. Jag visade hur jag hade gått. (Stegmarkerat) Fick inget tydligt svar på om det var så jag skulle gå. Trampa ner så mycket du kan. Såhär? Nej var försiktig.
Allt detta var med svenska som var svår att förstå.
Borde jag ha gips? I vanliga fall 6-8 v. Men borde jag ha gips? Axelryckning.
Journalen är ju lite tydligare då det står till smärtgräns.
Även när vi pratade om ny röntgen tog det lång tid att förstå när den skulle ske, var den skulle ske och vem som var ansvarig för att ge mig röntgensvar.
Sen är jag irriterad över att det står att jag grät men det har ju inget med språket att göra.

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 385
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 318
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama