Lakan och sängkläder

100-150 år sedan kanske :)

Renhår, användes det i bolster eller menar du renfäll? Bolster med renhår hade varit spännande att testa.
Bolster, ingen bäddade med renfällar. Min mormor var född 1906, alla sov på hemvävda lakan för 100 år sedan, även i hennes föräldrahem. Jag har en hemvävd gammal filt, hård och stickig, inget jag skulle sova på.
 
Flera av er skriver om gamla sängkläder i linne och att det inte finns att få tag på idag. Har ni testat exempelvis HM:s sängkläder i linne och hur tycker ni dom är i jämförelse med dom gamla?

Jag hänger på tråden med en till fråga också.

Jag behöver fler örngott och efter att ha köpt ett påslakanset från Ikea med dragkedja på örngotten vill jag helst ha det på alla mina örngott.

Är det någon som har sett lösa örngott med dragkedja i butik? Jag har tyvärr inte hittat några.
 
När jag köper sängkläder brukar jag köra på satinbomull. Lite mjukare än bara bomull men inte alls så "halkigt"/glansigt som satin.
Brukar köpa på Jysk och då hänger oftast alla deras bäddset framme så man kan känna på dom och se vilket som känns bäst för en själv.

Samma här. Köper på Hemtex och älskar dem. Håller bra i tvätten och de är mjuka men inte halkiga. Älskar dessutom att de har hål i hörnen så att en kan bädda ordentligt, gjorde misstaget några ggr att köpa på IKEA - utan hål så blir en stor oformlig påse där täcket korvar sig...
 
Samma här. Köper på Hemtex och älskar dem. Håller bra i tvätten och de är mjuka men inte halkiga. Älskar dessutom att de har hål i hörnen så att en kan bädda ordentligt, gjorde misstaget några ggr att köpa på IKEA - utan hål så blir en stor oformlig påse där täcket korvar sig...

Fast det var bomullssatin jag menade... den är vidrigt sladdrig. Generellt menar man bomullssatin när man säger satin när det gäller sängkläder.

I Sverige är det inte så vanligt att man har sängkläder i något annat än bomull och lin men handlar man utomlands får man se upp lite. Jag har hittat percale med 30% polyester... :yuck:
 
Ingen här som har bambulakan eller påslakan? Är sugen på det när jag investerar i nya men det kostar en rejäl slant.
Jag har både underlakan, påslakan och örngott och kommer aldrig vilja ha eller köpa något annat. Bambulakan slits inte mer än bomullslakan. Nu har jag bara haft mina i några år men de ser fortfarande ut som nya. Det är alltså inte alls som bambusockar (vilket jag också har och en tio-pack slits lätt ut på en sommar) utan verkar mycket mer hållbara.

Det enda negativa med bambulakan är att har man väl sovit i dem så kan man inte tänka sig att sova i några andra lakan. Komforten är oslagbar.
 
Jag har inte testat men haft bambustrumpor. De är fantastiskt sköna men de slits mycket snabbare än bomullsstrumpor. Nu sliter jag strumpor rätt hårt i jobbet men ett par bambustrumpor håller 3-5 tvättar för mig medan bomullsstrumpor håller mycket längre (och är billigare i inköp).

Bambu varierar nog i kvalitet precis som bomullskläder. Jag har bambusockar som hängt med i många år, och sådana som knappt klarar en sommar. Framförallt när de börjat bli riktigt populära har det kommit mycket "skräp". T-shirts av bambu har jag några som ser fräscha ut efter flera hundra tvättar.

Lakansmässigt föredrar jag percale. Känns riktigt slätt och mjukt mot huden, men är matt i ytan till skillnad från satin. Tyvärr envisas de bättre lakanstillverkarna med att satin är vad folk vill ha när de letar toppkvalitet. (Percale av sämre kvalitet blir väldigt lätt skrynkligt, hopplöst att tvätta.) Grand design i Kinna har dock ett par favoriter! 😍 Percale har dessutom fördelen att det inte samlar lika mycket päls som många andra lakan.

Linne må vara snyggt och det mest hållbara (åtminstone förr, råvarukvalitet är ett problem även där numera), men det torkar ut min hud fullständigt så det går bort.
 
Fast det var bomullssatin jag menade... den är vidrigt sladdrig. Generellt menar man bomullssatin när man säger satin när det gäller sängkläder.

I Sverige är det inte så vanligt att man har sängkläder i något annat än bomull och lin men handlar man utomlands får man se upp lite. Jag har hittat percale med 30% polyester... :yuck:

Aha. Jag tänkte på satin som i de där ashäftiga glansiga superhala, statiska och svettframkallande sängkläderna som var så jäkla inne för 20 år sen. De var så hala så de låg mest kring golvet och jag vaknade frusen på nätterna :angel:
 
Lakansmässigt föredrar jag percale. Känns riktigt slätt och mjukt mot huden, men är matt i ytan till skillnad från satin. Tyvärr envisas de bättre lakanstillverkarna med att satin är vad folk vill ha när de letar toppkvalitet. (Percale av sämre kvalitet blir väldigt lätt skrynkligt, hopplöst att tvätta.) Grand design i Kinna har dock ett par favoriter! 😍 Percale har dessutom fördelen att det inte samlar lika mycket päls som många andra lakan.

Ska spana in percale, är det alltså nån speciell sort en ska hålla utkik efter? Det lät mkt lovande att de ej samlar så mkt päls, nu när min hund blivit bortskämd att sova i sängen efter en vistelse hos mommo. Och nu när jag jobbar natt orkar jag inte med hennes gnäll när jag ska sova dagtid så nu får hon sova i sängen med mig med...:angel::cautious:
 
Ska spana in percale, är det alltså nån speciell sort en ska hålla utkik efter? Det lät mkt lovande att de ej samlar så mkt päls, nu när min hund blivit bortskämd att sova i sängen efter en vistelse hos mommo. Och nu när jag jobbar natt orkar jag inte med hennes gnäll när jag ska sova dagtid så nu får hon sova i sängen med mig med...:angel::cautious:

Kolla mitt inlägg ovan, där har du mina favoritmärken :)
 
vi köper alla lakan på gekås i Ullared då vi tycker de är bäst, bara bomull och tjockare
Hemtex hade bra förut men numer väldigt tunna
har underlakan från IKEA
Manglar alla lakan så knappar och dragkedjor går bort direkt
 
Ingen har nämt flanell! Det är inget för sommarmånaderna men under vinterhalvåret är de mjuka och varma. Älskar!

Jag köpte f.ö. jättesköna sängkläder på Rusta. Linne eller fejklinne vet jag inte men jättehärliga.
 
HUR kunde jag missa det?
Flanell ❤😍🥰
Jag älskar också flanell, men jag har faktiskt ägt ett set som INTE var bra. Något i tyget gjorde att det kändes sticksigt, och inte riktigt lika sammetsmjukt som flanell ska vara. Men IKEAs är verkligen precis som jag vill ha dem, så jag har faktiskt köpt på mig en andra omgång i vinter..... För att aldrig behöva vara utan flanellkänslan när man byter lakan :) !
 
Jag älskar också flanell, men jag har faktiskt ägt ett set som INTE var bra. Något i tyget gjorde att det kändes sticksigt, och inte riktigt lika sammetsmjukt som flanell ska vara. Men IKEAs är verkligen precis som jag vill ha dem, så jag har faktiskt köpt på mig en andra omgång i vinter..... För att aldrig behöva vara utan flanellkänslan när man byter lakan :) !

Kan inte köpa på Ikea längre, blir galen på att de tagit bort hålen upptill på påslakanet. Men jag har köpt flera bra mjuka set på Jysk.
 
Samma här. Köper på Hemtex och älskar dem. Håller bra i tvätten och de är mjuka men inte halkiga. Älskar dessutom att de har hål i hörnen så att en kan bädda ordentligt, gjorde misstaget några ggr att köpa på IKEA - utan hål så blir en stor oformlig påse där täcket korvar sig...
Åh, då ska jag köpa på Hemtex i fortsättningen. Blir galen på påslakan utan hål i hörnen. Vet inte hur många gånger jag funderat på att sprätta lite :p.
 

Liknande trådar

Hemmet Snälla hjälp mig. Jag älskar att sova i lakan som är sådär lite stabbiga. De veckar sig inte med täcket och trasslar inte in sig i mig...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 201
Senast: svea
·
Gravid - 1år Vad behöver man egentligen under den första tiden med en liten nyfödd? Så fort vi varit ut i butiker och kikat så känner både jag och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 852
Senast: esprit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp