Lakan och sängkläder

Entourage

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att investera i nya sängkläder men inser att jag inte kan någonting om trådtäthet och olika namn på tyg (bommul, satin, linne osv) så jag behöver lite hjälp.

Just nu har jag sängkläder från typ ellos, men de har hängt med ett tag och börjar kännas lite tunna och urtvättade men det beror kanske också på att jag haft de uppsättningarna i närmare 5 år.

Det jag helst inte vill ha är sängkläder som känns som på hotell, det känns liksom lite för glansigt och halkigt för min smak (vad kan det vara för material så jag vet vad jag ska undvika?).
Så, jag letar sängkläder som inte blir noppiga så enkelt, är det hög trådtäthet som jag behöver då? Och inte så glansiga som på hotell, hellre lite struktur på tyget i så fall.
 
Det är skitsvårt att få tag i bra lakan idag. Allt är i undermålig kvalitet. Det enda stället att få tag i bra kvalitet är loppisar där man kan köpa gamla mycket hårt slagna underlakan. Tyvärr är de inte anpassade till dagens sängstorlekar så man måste lägga till material på dem.
Jag avskyr glansiga lakan och undviker satin som pesten (satin är ett vävsätt inte en kvalitet). Jag är även en envis jäkel som manglar lakan för att få till rätt känsla i dem.
 
Jag har bestämt mig för att investera i nya sängkläder men inser att jag inte kan någonting om trådtäthet och olika namn på tyg (bommul, satin, linne osv) så jag behöver lite hjälp.

Just nu har jag sängkläder från typ ellos, men de har hängt med ett tag och börjar kännas lite tunna och urtvättade men det beror kanske också på att jag haft de uppsättningarna i närmare 5 år.

Det jag helst inte vill ha är sängkläder som känns som på hotell, det känns liksom lite för glansigt och halkigt för min smak (vad kan det vara för material så jag vet vad jag ska undvika?).
Så, jag letar sängkläder som inte blir noppiga så enkelt, är det hög trådtäthet som jag behöver då? Och inte så glansiga som på hotell, hellre lite struktur på tyget i så fall.

Jag avskyr satin, jag tycker inte om den där sladderkänslan man får av dem. Jag kör på bomullspercale och tvåskaftsväv. Några märken att kolla efter är Dirty Linen (Triple X heter deras percale), Himla Drottningholm, Sheridan, Tekla och Hemtex Eco Smooth.
 
När jag köper sängkläder brukar jag köra på satinbomull. Lite mjukare än bara bomull men inte alls så "halkigt"/glansigt som satin.
Brukar köpa på Jysk och då hänger oftast alla deras bäddset framme så man kan känna på dom och se vilket som känns bäst för en själv.
 
Ingen här som har bambulakan eller påslakan? Är sugen på det när jag investerar i nya men det kostar en rejäl slant.
 
Ingen här som har bambulakan eller påslakan? Är sugen på det när jag investerar i nya men det kostar en rejäl slant.
Jag har inte testat men haft bambustrumpor. De är fantastiskt sköna men de slits mycket snabbare än bomullsstrumpor. Nu sliter jag strumpor rätt hårt i jobbet men ett par bambustrumpor håller 3-5 tvättar för mig medan bomullsstrumpor håller mycket längre (och är billigare i inköp). Är lakanen lika sköra så skulle jag akta mig för dem.
 
Jag har inte testat men haft bambustrumpor. De är fantastiskt sköna men de slits mycket snabbare än bomullsstrumpor. Nu sliter jag strumpor rätt hårt i jobbet men ett par bambustrumpor håller 3-5 tvättar för mig medan bomullsstrumpor håller mycket längre (och är billigare i inköp). Är lakanen lika sköra så skulle jag akta mig för dem.
:wtf:
Det är rejält dyra, så då hoppar jag de tills vidare. Har läst att det ska vara miljövänligare.
 
:wtf:
Det är rejält dyra, så då hoppar jag de tills vidare. Har läst att det ska vara miljövänligare.
Jag har också hört det men med tanke på att de slits så fort så blir det ohållbart. Är ju inget billigt material :(
Nu kan det ju funka bättre som sängkläder än strumpor men jag skulle vilja ha ett antal objektiva recensioner på den saken innan jag investerade.
 
Användes allmänt förr i tiden, filt, lakan eller vepa, men det användes att sova på.
Hur långt tillbaka i tiden då? Min mormor vävde lakan och filtar av ull från egna får, men aldrig att de sov på filtarna utan lakan på bolster av dun/fjäder eller renhår. Lycka är att som barn åka hem till morfar och mormor och få sjunka ner i ett mjukt dunbolster en kall vinternatt. :love:
 
100-150 år sedan kanske :)

Renhår, användes det i bolster eller menar du renfäll? Bolster med renhår hade varit spännande att testa.
 

Liknande trådar

Hemmet Snälla hjälp mig. Jag älskar att sova i lakan som är sådär lite stabbiga. De veckar sig inte med täcket och trasslar inte in sig i mig...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 201
Senast: svea
·
Gravid - 1år Vad behöver man egentligen under den första tiden med en liten nyfödd? Så fort vi varit ut i butiker och kikat så känner både jag och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 852
Senast: esprit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp