Nixehen

Trådstartare
Jag vet att det finns en hel del lajvare här på Buke - själv har jag inte lajvat på några år av olika anledningar - så vänder mig till er!

Vart tusan hittar man lajv numera? Spelkalender.se är halvdött tycker jag, hittar inget när jag googlar och än mindre på facebook.

Vad jag söker är klassiskt high-fantasy, med svartblod och troll och alver och lönnkrogar och ja.. you name it!
Gärna i norra sverige, men mellersta funkar det också.

Vart finns ni?!
 
Sv: Lajv?

Det mesta lajvsnacket verkar vara på FB numera. Det finns en hel del olika FB forum och många lajvkampanjer har sina egna forum på FB.

En lajvkampanj som många verkar engagera sig i är den som heter "Krigshjärta".

Har inte själv varit på den för jag lajvar inte så ofta heller nuförtiden och håller mer på med historisk reenactment.

De få lajv jag varit på de senaste åren har varit ganskla så "smala" och med speciella teman.

Jag var på Kärlek & Fördel förra året ( Jane Austenlajv i Stockholm) och så på Utumno i våras (också nära Stockholm). Utumno var ett Tolkienlajv som gav väldigt mycket för mig. Jane Austenlajvet var också kul.

Men för mig som bor i Skåne vart det en LÅÅÅNGA resor bara för två endagarslajv....

Det ryktas om ett verkligt storlajv 2015 det heter Arvsfienden. Men jag tror inte riktigt på det för dels vill de ha 400-600 deltagare och dels kommer anmälingsavgiften vara skyhög. 3000-5000:-/ person. Men då säger de att all utrustning man behöver ska ingå samt all mat. Men vi får se vad som blir av det... lajvare generellt sett faller i två kategorier. dels de väldigt unga som har mycket tid att åka på långa lajv som varar en vecka och mera. Men de har nästan alltid ont om pengar och så finns de äldre lajvarna som har jobb och lite mer pengar. Men de tenderar också att ha familj, barn mm och mindre fritid att spendera. Dvs de har råd att betala för dyrare lajv, men de har inte tid att åka på lajv som är längre än ungefär över en helg.
 
Sv: Lajv?

Är lajvare sedan några år tillbaka.

Åker främst på Ödesväv samt Malcontenta som är ett hovlajv i feodal miljömmed begränsat antal platser. Jag jobbar heltid och har varit tvungen att välja vilka lajv jag vill fokusera på då jag inte har tiden att åka på alla de lajv jag vill. Jag har i huvudsak valt att åka på de lajv dit de av mina lajvänner och dem jag helst lajvar med åker. jag verkligen älskar mina nyfunna vänner! vilken fantastisk välrd det här med lajv är! <3

Som Kung Tulle sa så tror jag nog det mesta sköts via facebook. Vet att det finns en kampanj som heter Elaria som håller till i norra delen av sverige. Sök på facebook så får du nog upp något om dem. Finns grupper på facebook som diskuterar lajv och även tipsar om kommande lajv.
 
Sv: Lajv?

I norrland finns föreningar som Trollpack och SLI. http://www.lajvnorr.se/

Nedåt finns det lite mera. Projekt Lazarus var stort nu sommaren som var, men det är så längt söderut som Berghems området i närheten av Jönköping.De har en uppföljare nästa år. http://www.projektlazarus.se/

Eleria kampanjen finns i Västerås, om det är bra eller dåligt låter jag vara upp till var och en, finns många åsikter om det. Jag har roligt där i alla fall.

Katrineholm har I skuggan av Pelarbergen och lite mer medelkrav i aug Mörkvatten. http://www.fantasylajv.se/Start.aspx

Och ja mycket finns på facebook, Vi som lajvar är en tämligen stor grupp där med mycket informationsutbyte och lätt att få tips om lajv.

Hoppas det hjälper nått :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tänkte på tråden om billigast mobilabonnemang. Jag har mobilt internet via Tele2 nu och är så trött på att det är så gräsligt...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 721
Senast: Uttern
·
Äldre Jag får väl börja med att säga att detta är mitt första inlägg i "Vuxen" här på buke :D Jag får ju inse att efter jag varit mer eller...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 891
Senast: Seabaz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 059
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 868
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp