lågt protein värde

happy lady

Trådstartare
har nu fått analys och det ser inte kul ut.... vad göra.... har en mager dräktgi gammal märr som jag främst är orolig för de andra ser fina ut och får lusern olja och lite soya protein

vad sulle ni göra det är en stor häst ca 170 som är alldeles för mager och som sagt dräktig igen ( har gått med föl vid sidan om fram till s för tre veckor sedan) hon får nu fri tillgång på höt (som har värde 22 smrp per kg foder och energi 7.4 per kilo foder) 2.5 kg. havre 3 kilo krafft groov 125 1.5 kilo betfor 3 dl olja och 1.6 kg lusern

har läst lite inlägg ang krafft och skulle helst vilja ge havre och ev. korn och slippa färdigfoder pga. kostnaderna...

Sv: lågt protein värde

Du har inte möjlighet att köpa in ett mindre parti kraftigare hö också att ge något kg per dag av tillsammans med det svagare höet du har? Hösilaget vi köper av ko-bonde brukar alltid ligga alldeles för högt i proteinvärden så ett sånt som komplement hade ju varit jättebra för dig.

jag har funderat på ngt liknande.....
men just hösilage bör ju ätas ganska fort,,,,
är ngn bevandrad med soya protein och hur mycket jag i så fall skulle behöva fodra upp med?

Jag skulle försöka få tag i ett till grovfoder med bättre värden i, ffa. med högre protein värde i. Kanske inte det lättaste men absolut värt att försöka i alla fall, detta gör att kostnaderna förmodligen jämnar ut sig i längden. Och jag tror att det är det effektivaste du kan göra om du vill försöka få ner kostnaderna på övrigt foder.

Ett bra grovfoder lönar sig alltid i längden. Men hur mycket hö tror du hon får i sig nu när hon står på fri tillgång? Om jag vore du skulle jag också komplettera och få henne att äta mer lusern, sedan finns det proteinfodermedel så som sojamjöl eller krafft protein som du kan använda dig av för att höja proteinet. Såg tyvärr inte vad Groov 125 innehöll eftersom kraffts sida förnudvarande strejkar för mig..

Men ja, jag tror absolut det bästa i ditt fall är att försöka hitta ett grovfoder med högre proteinvärde i och komplettera ditt hö med, det lär även bli det mest kostnadseffektiva. Sedan skulle jag vid behov komplettera t.ex. lusern eller krafft protein och andra kraftfodermedel. Men kom ihåg att ett bra grovfoder är grunden till allt!

Du skriver även att hästen är gammal (tror jag läste det i alla fall :D ) , hur är det med tänderna, har ni sett över de den senaste tiden så hon kan äta och tugga maten ordentligt?

vad sulle ni göra .

Jag skulle ta bort olja, havre och betfor.
Och ge lusern och Krafft Groov 125 i stället.
Eller snarare jag skulle också byta ut Krafft Groov mot Edel Avel för prisets skull och så innehåller det mera protein.

Min foderstat skulle nog bli:
5kg Edel Avel = 675g smbrp
3kg lusern = 366g smbpr
Och så skulle jag hoppas på att hon fick i sig 10kg hö = 220g smbpr

Totalt 1261g smbrp vilket borde räcka och bli över.

Men du kan ju prova med att lägga till soja om du orkar med att pytsa.

edel avel var säljs det?

vi har kollat tänder

hon äter ca 10kg hö bara under natten...
lusernet lämnar hon ofta, jag ger det uppblött i en separat hink och det torra krafft fodret i krubban. får en känsla av att hon äter mer när jag blandar i betfor i....ibland...

soya protein kan jag gärna dutta med...

Jag hade gett henne mycket lucern men i form av hackad strå. Har haft bra effekt på tunna dräktiga ston som jag fått hem. Även när de har varit långt gångna i dräktigheten. När jag har gett dem i det närmnaste fri tillgång inne på natten har de ätit mellan två till tre kilo.
Om jag inte fått tag i Edel hade jag bytt till Krafft Plus grön istället för grov.

Vi har ungefär samma problem. Lågt på protein, högt på energi. Vi har räknat och räknat...

Vi ger lucern, soja och kraft protein. Då får vi ihop kvoterna.

Norrland

Har ungefär samma siffror på mitt hösilage och står med ett dräktigt sto.

Att överhuvudtaget försöka få ihop tillräckligt med protein och en bra kvot med bara spannmål är en omöjlighet.

Visst fullfoder är dyrare per kg men slutsumman blir inte mycket dyrare.
Jag köpte Krafft Protein (håll i hatten, jag som "hatar" Krafft) som innehåller lika mycket protein per kg som 4 kg korn eller havre och kvoten justeras rätt bra direkt.

Fick ihop min foderstat som hästen gick upp i vikt på inom en månad med hjälp av 0.6 kg Krafft Protein och 1 kg korn tillsammans med 10 kg TS av hösilage med smrp/mj kvot på 2.9. Tror jag hamnade på siffror runt 700 g smrp och 90 MJ. Rids inte något särskilt och har UH-behov på 65-70 MJ och 600 g smrp. Kommer öka Krafft givan framöver i dräktigheten.

Är glad om jag slipper stoppa i hästen massor med kraftfoder, bättre att hitta ett med värden som passar för att minimera mängden vilket i slutänden oftast ändå ger samma summa pengar.

Bästa alternativet är ju att försöka få tag på grovfoder av bättre kvalitet - blir oftast billigare i slutändan. Går inte det behöver du "fylla på" med ca 4-500 g protein. Jag skulle ge ett par kg lucern (110g smb prot/kg) och blanda med betfor om hon inte vill äta (eller melass). Dessutom skulle jag ge några hg vetekli som också innehåller 110 g smb prot/kg. (Vet inte varför man inte använder kli nuförtiden, som ju är ett utmärkt komplement- det gäller bara att man håller koll på forforhalten som ju är hög i kli.) Och sedan eventuellt fylla på med några hg soja.
(Ett annat alternativ än betfor för att öka smakligheten är melass som inte heller används längre - kanske för att det är kladdigt?)

tack för tips det börjar kännas lite lättare nu...

ni protein bevandradde, vilket skulle vara bäst att ge soya protein eller krafft protein? vilken mängd ska jag komma upp i? hon äter mer och mer hö nu i alla fall...men lämnar allt oftare min blnadning av lusern/betfor funderar på att ge hackelse istället.

tycker ni ska jag byta ut havren mot korn eller ska jag behålla havren?

tacksam för alla tips:bow:

Skicka hit lasset så byter vi! Jag har det motsatta problemet. Lättfödda hästar och för starkt hö, så de kan inte få tillräcklig grovfodermängd, inte ens om jag blandar med halm, då blir energivärdet för högt istället.

ni protein bevandradde, vilket skulle vara bäst att ge soya protein eller krafft protein?

Soja är billigast, men jag ger hellre Krafft Protein då min unghäst plötsligt fick ett par kolikanfall i samband med att jag introducerade soja i foderstaten för några år sedan. Vet inte om det hade ngt samband, men jag tog bytte ut sojan mot Krafften och koliken kom inte tillbaka. Vissa hästar kan tydligen vara överkänsliga mot soja.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix