Lagom ålder att börja dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

När ungefär är ett barn lagom gammal att börja på dagis? Vet ju att det kan vara individuellt, men ungefär. Min sambo ska börja ett nytt jobb och det är tvåskift, vilket jag också har, men vi kommer att jobba motsatt skift och eftersom jag/vi har rätt till att jobba 75% så kan vi köra med det ett tag, så att sonen slipper dagis ibörjan, men så småningom vill jag återgå till heltid, när spelar inte så roll. Det kommer ju inte att bli många timmar för sonen på dagis heller utan bara ett par timmar om dagen.

Sv: Lagom ålder att börja dagis

Den perfekta tiden är två år, hellre yngre än äldre.
Då är det lätt att roa dem så att det glömmer ledsamheter, de sover och äter och tultar på och det mesta är spännande.
När de kommit upp i tre-årsåldern är de däremot inte roliga att ha att göra med ... då vet de att de själva kan påverka saker och ting, och "kommer om en stund" vet de hur lång den är!

jag skulle nog, som dagisfröken, säga att 3-4 års ålder är en bra tid att börja, innan dess behöver barnet inte så mycket mer än närmaste familjen och lite lagom lek sådär.:)

men det är vad jag tycker och har erfarenhet av!:bump:

Vi kommer att börja jobba heltid då barnet är ca 14 månader så då är det dags för dagis för vårt barn :)

Vår stora flicka började när hon var ca 1,5 år. Hon var innan dess ganska blyg, speciellt mot barn. Jag var därför lite orolig innan inskolingen, men efter 10 minuter slängde hon sig rätt in i ungskocken, och sedan var det inte mer med det.

Större problem har det varit senare. Hon är rätt försigkommen och lillgammal, och dessutom duktig på att läsa och räkna och så. Dagis blir lätt tråkigt för henne. Ett tag, innan det var dags att byta från mellangruppen, till storbarnsgruppen, ville hon inte alls vara på dagis.
Nu när hon går som 15 timmarsbarn, har vi samma "problem" igen. Alltså, hon får gärna vara hemma, men jag vet ju att hon även behöver utbytet med andra barn. Hon är nu 4,5 år.

Så roligt att alla vill "slippa dagis", vilken tur att vi har förskolor då... ;)

Jag som förskollärare tycket att det är en bra ålder att börja på förskolan när de är 1½-2 år. Innan funkar superbra också, men det är vid den åldern som man märker att de tycker det är superkul att få andra jämnåriga att leka med och utvecklas ihop med. Förskolan är en rolig och lärorik plats (iaf de som arbetar aktivt med barnen och har bra och utbildad personal, min högst personliga åsikt).

Självklart förstår jag att man vill vara hemma med sina barn och tycker att det är så det bör vara! Men att känna att det viktigaste är att slippa dagis, känns fel för mig, då har man förmodligen tron att förskolan idag fortfarande bara är det barnpassande dagiset från förr och så ska det inte vara!

//Sofflan - som också kommer vilja vara hemma länge med sina framtida barn

Vi kommer låta våra barn börja ett ur och skur-dagis när Elis är runt 2.5 år, och Alvin 14 månader.

Jag jobbar oregelbundet, och mina barn kommer inte behöva gå speciellt långa dagar.

Dock ser jag inte dagis som en förvaringsplats jag vill slippa, de har sin pedagogik, sin verksamhetsplan som jag har fullt förtroende för.

Men min önskan är heller inte att barnen ska gå på dagis 7-17, men ett mellanting.

Min BVC-tant sa att just 1.5 år kan bli jobbigt för barnen, eftersom de går in i en av de första "livskriserna" då, och då kan dagis uppepå det bli jobbigt. Om man nu får välja, det är ju inte alltid man kan.

jag skulle nog, som dagisfröken, säga att 3-4 års ålder är en bra tid att börja, innan dess behöver barnet inte så mycket mer än närmaste familjen och lite lagom lek sådär.:)

men det är vad jag tycker och har erfarenhet av!:bump:

Precis vad mina bekanta som arbetar/arbetat inom barnomsorgen brukar säga. Före 3 år är för föräldrarnas skull, kring 3 mer "nyttigt" även för barnet.

//Sofflan - som också kommer vilja vara hemma länge med sina framtida barn

Det är väl där du satte huvudet på spiken. Man kanske inte skaffar barn för att lämna bort dem så snabbt det går bara för att det finns utmärkta förskolor, man vill själv vara hemma med dem.

Det där är ju individuellt men vid 1,5 år kände vi att det var dags för våra små och det har gått utmärkt! Inte en enda lämning med tårar utan full fart in i leken.:love: Nu är våra små 2,5 år och går 17,5 h på en alldeles utmärkt förskola. Vi har gått ner i arbetstid båda två och är hemma med dem varsin vardagsdag och får dessutom tidig hämtning av mormor och farmor 2 av de 3 dagar de går på förskolan.

Jag ser hellre att ett barn börjar tidigare på förskola och därmed kan gå kortare dagar än att man väntar så länge det överhuvudtaget går och sedan får barnet gå heldagar.

Sedan hade inte jag satt ett barn på förskola som ännu inte kan gå, det är för tidigt för mig men vi har en sådan liten kille på förskolan som verkar må alldeles utmärkt.

jag skulle nog, som dagisfröken, säga att 3-4 års ålder är en bra tid att börja, innan dess behöver barnet inte så mycket mer än närmaste familjen och lite lagom lek sådär.
Ingen tid i barnets uppväxt är de så positiva och frimodiga som runt 2 år.
Jag har gjort/deltagit i ett hundratal inskolningar, herregud vad många det blev när jag räknade, och det är de små barnen som är enklast och roligast att skola in.

Vi brukar väl mer prata om när barnen är där bara för sin egen skull. Dvs. om föräldrarna är hemma av annan anledning så kan de små barnen också få vara hemma en extra dag när de är så pass små. Men när de blivit äldre vara på förskolan fast föräldrarna är hemma. Jag har enormt svårt för de små barn som ska vara hos oss jättelånga dagar utan "anledning" mer än att föräldrarna resonerar som så att de har så roligt. Nu pratar jag inte "underhållsdos" utan mamma/pappa drar iväg på annat med syskon etc. och lämnar den lilla för "den lillas skull".

Tack för alla svar.:) Jag funderar på om han ska börja efter semestern i år, då är han ca 15 mån, vänta tills efter årsskiftet då han är drygt 20 mån eller vänta tills efter semestern nästa år då han är ca 27 mån. Han kommer att vara på dagis ca 1,5 - 2 h om dagen (eftermiddag). Vad hade ni kört på?

när kan ni få en plats? för på vissa ställen är det nästintill omöjligt att på en dagisplats någon annan tid än efter sommaren när en "kull" flyttat upp till skolan...

och ska han bara gå så korta dagar så är kanske efter sommaren i år jättebra och se hela första året som en lång inskolning/mjukstart...

Senast ändrad:

Här ska man anmäla tidigast 6 mån och senast 4 mån innan och då ska kommunen ha fixat en dagisplats eller hos dagmamma. För hans del så spelar det inte så stor roll att en kull börjat skolan då han ska gå på eftermiddagen mellan 13.00 - 14.30 och då är det ju många "deltidsbarn" som gått hem plus att skolbarnen är tillbaks.

Senast ändrad av en moderator:

Kolla med ditt dagis ang tiderna. Barnens dagis vill ha barnen från 9 på morgonen då de har samling, oavsett när jag behöver "barnpassning" eller ej. De har mkt av sin aktivitet under förmiddagen tex ut i skogen, biblioteket o dyl och därför ska barnen vara på plats innan dessa sker.

När barnen skolas in här så går de mellan 8.30-11 första tiden och efter någon vecka så stannar de även och äter lunch.

Här ska man anmäla tidigast 6 mån och senast 4 mån innan och då ska kommunen ha fixat en dagisplats eller hos dagmamma. För hans del så spelar det inte så stor roll att en kull börjat skolan då han ska gå på eftermiddagen mellan 13.00 - 14.30 och då är det ju många "deltidsbarn" som gått hem plus att skolbarnen är tillbaks.

ja om ni bara är ute efter en plats "var som helst" så kan man ju göra så - men om man vill få in sitt barn på ett speciellt dagis så kan det vara knepigare, kommunen är bara skyldig att erbjuda en plats den kan ligga på andra sidan kommunen, det bryr inte de sig inte om...

har en bekant som blev väääldigt förvånad när hon ville skola in sin dotter hos samma dagmamma som hennes äldre dotter går hos nu i feb... det är fullt, efter sommaren är det tomt för då har ett helt gäng slutat men nu finns det ingen plats så hennes alternativ är att skola in på ett annat ställe och sen byta eller stanna hemma...

Den perfekta tiden är två år, hellre yngre än äldre.
Då är det lätt att roa dem så att det glömmer ledsamheter, de sover och äter och tultar på och det mesta är spännande.
När de kommit upp i tre-årsåldern är de däremot inte roliga att ha att göra med ... då vet de att de själva kan påverka saker och ting, och "kommer om en stund" vet de hur lång den är!

Precis så har jag också upplevt det. Många äldre barn som börjar har en mycket svårare inskolning än ett yngre barn. Jobbiga inskolningar är jobbiga för alla inblandade!

Sedan så tycker jag att små barn behöver har så korta dagar som möjligt, dock är kontinuitet det bästa. Hellre korta dagar hela veckan än flera dagar ledigt varje vecka.

Vi skolade in våra när de var 3 år resp 21 månader. 3 år var definitivt bättre. 21 månader var för tidigt.

Vår treåring var lättare att skola in än 21 månaders killen. 3 åringen hade redan börjat prata om att hon ville börja på dagis och man kunde prata och förklara mycket bättre för henne än för lillebror. 21 månaders killen fick en tuff inskolning, det tog tid och han blev väldigt otrygg i samband med inskolningen.

Visst är det lättare att skola in ju yngre det är rent generellt. Detta för att det lättare accepterar förändringar även om de inte gillar dem. En treåring kan protestera och jag tycker bara det är sunt att de gör det.

Nästa kommer vara 19 månader när han skolas in. För tidigt egentligen, men vi har inte så mycket val just nu.:(

Precis vad mina bekanta som arbetar/arbetat inom barnomsorgen brukar säga. Före 3 år är för föräldrarnas skull, kring 3 mer "nyttigt" även för barnet.

precis, runt 3 börjar dom för det mesta tycka det är kul med kompisar, innan leker dom bäst för sig själva eller med en vuxen. SJÄLVKLART finns det undantag, men det är så jag har upplevt det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar