Låglinjerat osv

lady_vip

Trådstartare
När jag köpte ett nytt halvblod för ett år sedan var ett av kraven att det skulle vara ett sto med bra stam, vilket jag fick. E. Bonaparte-Rotebolt osv (kan skriva ut allt sedan, det är inte det frågan handlar om).

Det är ett trevligt sto, som de flesta andra medelmåttor, dock ganska svårriden, pga att hon är lång och låglinjerad, svår att rida ihop. Dessutom fick hon aldrig lära sig den ädla konsten att bära sig själv, vilket vi jobbar på dagligen.

Jag ville ju ha ett sto så jag hade möjlighet att betäcka för husbehov längre fram (alltså rent egoistiska själ), men har börjat fundera i andra banor pga hennes konstruktion av kroppen, för jag vill inte ha fler hästar av den modellen. Dock visar hon ett mycket fint psyke, hoppar som en katt och är nätt i modellen.

Är det då möjligt att välja en hingst som är kortare och är högre fram, inte överväxt bak, för att få fram en bättre modell?? Hur hög är risken/chansen att det fungerar??

Självklart vill jag ha elitklass på avkomman och tävla 160 hoppning, eller iallafall få en med högre ridbarhet, men med samma hoppglädje som hon har.

Tjuvkikade lite på Ragazzo och funderade kort på om inte han kunde passa, bara för att jämföra modeller...? En annan fundering är att välja rent fullblod då de i regel är högre i modellen, men kag är är rätt för att hennes överväxta bakdel då går i genom och jag får en avkomma vars bakdel är 10 cm högre än manken... Fullblod tilltalar annars mig då jag är liten och nätt, 160 cm och 50 kg, så inget ardennerblod...

Eller så släpper vi betäckningstankarna helt och köper ny påläggskalv, men vill ha en som jag kan forma från hingstval till slutet på de gröna ängarna...

//E

Sv: Låglinjerat osv

Hoppas ni förstår att Grand pride hoppningen överlåter jag till Malin och gänget, så det var bara ett skämt...

Jag skulle köpa en påläggskalv. Det finns ju uppfödare med riktigt, riktigt bra avelsmärrar. Har du tur kan du få "beställa" ett föl redan innan det ens är tillverkat.

Ditt sto verkar ju vara lite den gamla modellen och stammen är ju lite gammelsvensk. Du borde kunna betäcka med i princip vilken som helst at hingstarna som står högt i blod för att lätta upp typen. Szkopul tex, hade 10 på typ och tävlar svår hoppning. Eller någon med Langraf-blod.

Hon är den gamla modellen, dvs lång, men smärt och nätt.

Visst kan jag köpa en påläggskalv, men det är ju inte riktigt samma sak, men självklart går jag i de tankarna då jag inte är riktigt nöjd med henne (ville ha en Ganesco-avkomma men det var brist på dem...). Dessutom känns det bättre för plånboken att betala hästen genom betäckning än en klumpsumma när hästen är ett halvår.

Fick förslaget att betäcka med Robin Z, eftersom hon hoppar väldigt fint och diplom i hopp. Men för det första tilltalat inte hans modell mig, tycker det gör sig bäst på fullblodssto, dessutom är min rätt jobbig i mun och många Robin Z-avkommor är vad jag har sett svåra i munnen.

Funderade på Landgraf-modellen, men ska titta lite på Szkupol, polska hingstar har jag inte hört så mycket om men har förstått att han är populär.

//E

Szkopul är både snygg och kan hoppa! Svårklasshäst med 10 på typ :-)

Skitsvårt läge! Hade själv en häst med samma svagheter som din (extremt lång) dock var hon mkt lätt att rida ihop så det var aldrig något problem mer än att det såg lite knepigt ut!
Betäckte henne med Nostradamus som ju är hälften fullblod och inte speciellt lång. Avkomman, idag 4-år är betydligt bättre i proportionerna men det är ju inget som kan garanteras!!!
Skulle nog, så här i efterhand satsat på just att köpa en påläggskalv efter ett sto som man kan se vuxna avkommor efter.

Jag har en Ganesco-avkomma ! En av de sista ! Snygg exteriör och hyffsad gång, men kan inte hoppa

Dessutom vet jag en uppfödare med ett gäng Ganesco-avelsmärrar...

Vet inte, men det står i årets hingstkatalog att man ska kontakta hans ägare om man är intresserad :)

Att föda upp ett eget föl är helt underbart det kan jag intyga. Däremot är det kostsamt även om fölpriserna kan verka hutlösa ibland så är det värt att lågga några tusen till och få välja föl själv. När man avlar på sitt eget sto som kanske dessutom inte har allt det man söker så är det som "grisen i säcken" dvs man får det man får.

Jag har sett "långa" ston ge mycket fina avkommor högresta och kompakta och vise versa.

Mitt råd är att köpa ett trevligt föl eller så vara beredd på att få en avkomma du inte riktigt vill ha som iofs går att sälja.

Som vanligt måste jag rekommendera Akribori som vad jag har sett verkar ge god typ på sina avkommor. Hans mor är linjeavlad på Langraf som någon nämnde däremot verkar flyinge ff se honom som en dressyrförvärvare?! Min åring(e:akribori) är av mycket trevlig typ, bra galopp och hoppar som en katt. Däremot blir hon inte någon dressyrhäst med stort D.

Åh,snäääääälla,har du katalogen och kan du isåfall pm:a över ägaruppgifter..

Görel skrev:
Det finns fryst kvar efter Ganesco!

Jag vet, men det blir för tungt på mitt sto, som sagt så är jag inte så himla stor och det blir för mkt "gammalt" blod, en hingst med hälften Ganesco och hälften fullblod hade varit perfekt för mig..

//E

Jo, jag har fött upp en pålägskalv redan, förvisso "oäkting", men hon är perfekt för mig. Grejen är ju att jag kan bestämma ALLT själv om jag föder upp, allt från foder under dräktighet till inridning....

//E

Håller med om den biten. Hur mitt föl föds upp är väl en grej, men köper man en fölunge som nyss är avskiljd kan det inte vara så himla mycket som gått fel ännu, det ser ju mammans mjölk till. Däremot är jag väl lite skeptisk till att köpa en häst i 4-7 årsåldern just av den anledningen att jag inte vet om den fått för lite av något.

Men i att bestämma allt finns ju fortfarande inte hälften med, dvs exteriören och lynnet, det blir som någon skrev, grisen i säcken!

Du bör välja en hingst som ger högställda avkommor.

Avkommarna efter Camaro M 979 och Last Liberty 988 blir högställda. (Undan tag finns kanske.) Dessa två hingstar rekommenderas för att få bättre typ på avkommorna. Det finns säkert fler hingstar som har dessa egenskaper.

Kanske Lambourghini ? Han har ju faktiskt Ganesco som farfar. Bellini - pappan hade ju också 10 på typ om jag inte missminner mig. Dessutom så kan L både hoppa och rör sig trevligt

Jag visste inte att L var efter Bellini!!! Herregud vilken miss, jag som trodde att jag visste allt om Bellini och Ganesco-linjen.. Ska genast kolla upp detta!!!

Blev annars sugen på Szkopul, avkomman lär ju hoppa hus... men jag vill ju ha ett bättre steg också...

//E

Ojdå !

Jag är också väldigt förtjust i Ganesco linjen. Det finns ju inte så många yngre hästar med ganesco i första led längre, men han förekommer ju rätt mycket som morfar. Tyvärr har han ju ingen son i avel efters sig längre att Bellini dog var verkligen tråkigt, det var en hingst jag tror hade haft mycket att tillföra svensk halvblodsavel - det lär iofs finnas lite fryst kvar efter honom också, eller iallafall fanns ...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: Vogue
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
F
Avel Jag sitter fast. Väldigt fast. Om ca tre veckor ska jag betäcka mitt sto och jag hoppar runt som en galen kanin mellan hingstar. Så nu...
2
Svar
24
· Visningar
2 284
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård