Lagligt att ha häst uppbunden i trädgården?

N

NollFantasi

Är det verkligen lagligt att ha sin häst uppbunden i trädgården dygnet runt på bete? Hästen har trasslat in sig i linan flera gånger och är uppskavd vid karlederna. Vad kan man göra? Helst vill vi sätta fast ägaren i linan...

Sv: Lagligt att ha häst uppbunden i trädgården?

Kan jag inte tänka mig att det är... Har ni pratat med ägaren? Ett samtal med myndigheterna kan ju vara en bra början annars...

Ägarens hästhållning är lite på gränsen året runt så¨jag tvivlar på att de lyssnar på vad vi säger. Är det något myndigheterna bryr sig om eller är det bara vi som blir upprörda?

Jag tror faktiskt att de kan lyssna, framförallt om det är någon som är insatt som hör av sig.

Vare sig dem skulle ta tag i det eller inte (vilket de ju är skyldiga till) så är väl ett samtal för mycket bättre än inget alls, för djurets skull. RING!! finns väl inget att vänta på..

Har för mig att man itne får ha hästen fastsatt i lina utan övervakan. Kan vara så att man fick ha det i kedja dock.

Men jag tycker definitivt att du ska ringa, ja vad är dte man ringer nuförtiden? Djurskyddet?

När någon upprepade gånger bryter mot lagen, behöver du inte känna dig tvingad itll att själv prata med ägarna.
Det kan i värsta fall bara skapa osämja.

Om ägaren inte brutit mot lagen hade det varit en annan fråga, men nu gör de det, om jag inte minns fel...

Nej det är inte lagligt att ha hästen uppbunden utan tillsyn och det antar jag att de inte har om hästen är ute dygnet runt.
Ring och anmäl!
Jag anmälde en som hade sin häst så och enligt andra hade hästen stått så i flera år, det tog två dagar så var hästen innanför staket istället för i löplina.

Nej det är inte tillåtet.Det är inte ens tillåtet att ha hund dygnet runt i lina längre.

Ring miljöskyddskontoret i komunen där du bor, tror att djurskyddsinspektören antingen håller till där eller så kan de säkert hänvisa dej i rätt riktning. Tror även att du får vara anonym om vill det, men sånt här måste ju anmälas och utredas för hästens skull. Jag vet inte om det är lagligt eller inte, men det låter ju helt klart olämpligt och rentav farligt för hästen!

Jag personligen hade ringt och anmält det omedelbart!

Finns inga djurskyddsinspektörer på kommunen längre.Man får ringa till länsstyrelsen!

Min mor jobbar som miljöskyddsinspektör i denna komunen och det finns en djurskyddsinspektör på hennes avdelning så det tycker jag låter konstigt?

Det var just för att jag vet att det är så här som jag rekommenderade att hon ska vända sej till miljöskyddskontoret.

Kanske finns inspektörer kvar på kommunerna, men det är länsstyrelsen som numera har ansvaret för djurskyddet i Sverige. Och det är dit man anmäler.

Ok det är mycket möjligt.

Tack & lov har jag sluppit göra nåt liknande, men jag skulle iaf som sagt inte tveka om jag såg något.

Hur har det gått? Har du ringt länsstyrelsen?

Det är bra av dig att ifrågasätta hur andras djur har det, när ägaren själv inte tar hand om sitt djur på ett bra sätt. :bump: :)
Hur ska det annars bli bättre för de djur som inte har det bra?

Berätta hur det går, jag hoppas det fort görs något åt den här stackars hästens situation!

Senast ändrad:

Hej och TACK ALLA för alla svar!

Jag behövde aldrig ringa myndigheterna för idag släpptes hästen i hage. Vet inte om det är någon (modig) som sagt till ägaren eller vad som hänt men nu rör den sig iaf fritt och det är huvudsaken :)

:laugh: Vad skönt att hästen får gå i hage nu, hoppas den inte binds upp så där igen.

Det va ju skönt! :laugh:

Men du fortsätter väl hålla koll på dem hoppas jag? ;)

Ja det kommer jag göra! Usch jag får så ont i magen när jag ser att det inte står rätt till :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 938
Senast: fixi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 713
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV