Lagliga preperat för att få hästen pigg?

Sv: Lagliga preperat för att få hästen pigg?

Jag har provat det mesta.... betfor, skogsridning, busa på fälten och en väldans massa uppmuntran vid all ridning.
För två veckor sedan släpptes hon på bete.

Det är min systers 14-åriga c-ponny som vi haft i ca 1,5 år.
Hon är oftast väldigt trevlig att rida, går som en klocka.
På tävlingar går hon oftast dubbelnolla men sällan placeringar då det inte går att få ordentlig fart på henne.
Hon är en väldigt bestämd dam, testar alltid nya ryttare och även min syster eller mig lite då och då.
När hon testar vill hon inte gå framåt, mindre ryttare som inte känner henne får inte ens fram henne i trav.
Oftast hjälper det att bryta med en volt tillbaka och sedan lite uppmuntran.
Ibland får hon spöet på rumpan och då blir det kamp, för varje slag hon får så kickar hon med höger bakben.

Det är väldigt frustrerande att hon beter sig så här för annars är det en otroligt snäll och välutbildad ponny.

Vad ska vi göra?

Den tar inte skänkel o då heller inte spöt.
Den måste läras om skänkeln betyder framåt!!!
Sen måste ryttaren sitta still o inte driva hela tiden- sparkstötting.

För att få energi, måste man tillföra energi. Betfor innehåller mycket socker=energi. Så prova betfor, kan även ges till hästar som inte tål havre, men som behöver ett energitillskott.

För att få energi, måste man tillföra energi. Betfor innehåller mycket socker=energi. Så prova betfor, kan även ges till hästar som inte tål havre, men som behöver ett energitillskott.

Energi att röra sig får väl hästen av maten den äter. Det är inte ngt man behöver tillföra extra. Antingen används den till rörelse eller till att hålla igång kroppen.
Betfor innehåller inte socker utan långsam energi i form av betfibrerna. Det socker som finns i betforfodret kommer från den tillsatta melassen. Men det är inte så stor del. Det är klart att det sockret tas upp snabbt i kroppen men jag tror inte (tillsammans med flera andra som redan svarat) att man vinner så mkt på att tillföra snabb energi.

Jag tycker nästan att rubriken på tråden är lite otäck (ursäkta mig ts). Men det verkar nästan som om hästen ska tillföras ngt som kanske inte är helt OK. Med detta menar jag att jag tror inte att man kan trolla fram en energisk häst.

Energi att röra sig får väl hästen av maten den äter. Det är inte ngt man behöver tillföra extra. Antingen används den till rörelse eller till att hålla igång kroppen.
Betfor innehåller inte socker utan långsam energi i form av betfibrerna. Det socker som finns i betforfodret kommer från den tillsatta melassen. Men det är inte så stor del. Det är klart att det sockret tas upp snabbt i kroppen men jag tror inte (tillsammans med flera andra som redan svarat) att man vinner så mkt på att tillföra snabb energi.

Jag tycker nästan att rubriken på tråden är lite otäck (ursäkta mig ts). Men det verkar nästan som om hästen ska tillföras ngt som kanske inte är helt OK. Med detta menar jag att jag tror inte att man kan trolla fram en energisk häst.

Rubriken blev kanske fel, jag syftar på preperat som örter eller vitaminer.

Hon är en väldigt bestämd dam, testar alltid nya ryttare och även min syster eller mig lite då och då.
När hon testar vill hon inte gå framåt, mindre ryttare som inte känner henne får inte ens fram henne i trav.
Ibland får hon spöet på rumpan och då blir det kamp, för varje slag hon får så kickar hon med höger bakben.
Inget foder eller medikament i världen hjälper mot detta.
Hon bestämmer- punkt!

Rubriken blev kanske fel, jag syftar på preperat som örter eller vitaminer.

Jag förstod det egentligen.
Nu tror jag inte att det hjälper dig och din häst.
Jag har lite svårt att tro på att man överhuvudtaget kan fodra en häst eller ge den ngt tillskott så att den blir pigg. (Under förutsättning att den får den mat den behöver från början.)

Har gett mängder med havre men det hjälper inte! :crazy:

Någon som vet bra preperat som ger riktigt krut i hästen? :banana:

Tacksam för svar!

Om du din häst för övrigt är frisk. Tänder kollade osv så tror jag inte att mängder med havre är svaret. (Hästen ska givetvis ha en balanserad foderstat) Om du vill ge mer energi i fodret så är olja ett bra sätt. Annars skulle jag kolla att utrustningen är OK. Om sadeln inte ligger bra så tycker hästen det inte är så kul att gå fram. Sedan: ut och rid i skogen. Ligg och rulla i galopp, tempoväxlingar, många små micropauser, klättra och ha skoj med hästen. :banana::banana:

Jag tycker inte ni ska ge er , utan kämpa på :) Att hästen går fram ordentligt är A och O :] Om jag var du skulle jag gå på med spöet tills hon gick framåt ordentligt , och då berömma . Att vika undan problemen är ingen lösning , tyvärr ;) Nu menar jag ju såklart inte att ni ska sitta och slå sönder hästen , nejnejnej, men jag tror att om ryttaren vinner en gång , och en gång till så kommer hon lägga av med dumheterna . Sporrar kan ju också vara en lösning om ryttaren har stadig skänkel . Nyckeln är att när hästen inte går fram ordentligt är ni på den så den går fram , och så fort det blir rätt , massa beröm ( åtminstone i början ) och ryttarens drivningar upphör omedelbart så det inte blir tjatigt ;) Upprepar igen , ni ska inte vara elaka mot ponnyn , bara tydligt visa att ryttaren bestämmer :) När ponnyn går bra framåt kommer h*n säkert gå att få fram på tävling också :)

sålänge foderstaten är uträknad för hästen (du vet om att havre som trots sitt höga energiinnehåll även har ett högt proteininnehåll?) och hästen inte är sjuk så rid hästen pigg!

jag red en 23 årig islänning, han var det inte mycket fart i.. men jag indiantjöt i skogen och vi rejsade och hittade på en massa skoj så han blev pigg :) hästar gillar att leka dom också.. dom vill inte bara harva i samma spår hela tiden..

:bow::bow::bow:

Tjohooo!!!
Så sant så sant! RID HÄSTEN PIGG...

Jag har provat det mesta.... betfor, skogsridning, busa på fälten och en väldans massa uppmuntran vid all ridning.
För två veckor sedan släpptes hon på bete.

Det är min systers 14-åriga c-ponny som vi haft i ca 1,5 år.
Hon är oftast väldigt trevlig att rida, går som en klocka.
På tävlingar går hon oftast dubbelnolla men sällan placeringar då det inte går att få ordentlig fart på henne.

Det är väldigt frustrerande att hon beter sig så här för annars är det en otroligt snäll och välutbildad ponny.

Vad ska vi göra?

Ärligt talat så låter det bara som så mycket ponny
det är nog hennes personlighet tror inte det går att göra så mycket med hjälp av foder ;)

Det kanske är hästens personlighet? Precis som det hos oss människor finns soffpotatisar och marathonlöpare så finns det så i hästvärlden. En soffpotatis kan du få att jobba, men du kan aldrig få den att vinna en galopptävling. Den har helt enkelt inte den där sista gnistan som behövs.

Om hästen är lydig och går fram för skänkeln, om ni aktiverar hästen och den har roligt och den är frisk i övrigt tycker jag att du ska acceptera att du fått en cool häst helt enkelt. Alla hästar har inte förutsättningarna för att vinna omhoppningar på snabbhet. Kanske kan du istället utnyttja andra förutsättningar hästen har för att komma högre i placeringen? Kanske kan du ta ÄNNU mindre vägar än de som har krutdurkar och öva på lydnad och mjukhet t.ex..

Lycka till!

Snälla nån, förstår inte alla att vissa hästar är lata/sega av naturen & att man inte får ngn fart på dem bara för att man matar ihjäl dem med betfor, havre vad det nu kan vara.
Det är som att tvinga människor att byta personlighet.
Om man inte gillar naturligt lugna/sega hästar är mitt råd tat sälja & skaffa ngt piggare.
Detta förutsätter såklart att hästen får i sig den mängd näring som är lämpligt för just den.

Det är väl självklart att man kan göra alla hästar pigga mer ridning och mat.

varför skulle man inte kunna göra det? Liksom man kan göra heta hästar lugna

Det är väl självklart att man kan göra alla hästar pigga mer ridning och mat.

varför skulle man inte kunna göra det? Liksom man kan göra heta hästar lugna

Att det går med ridning tror jag på. Men varför skulle den bli piggare av mer mat?
Jag tycker inte att jag blir särsklit pigg av mer mat. Inte ens om jag äter mkt socker. Då blir jag snarare illamående. Egentligen fungerar det väl så att om hästen är pigg och vill springa så kan den göra det snabbare eller i alla fall en längre tid om den får i sig extra energi, dvs musklerna blir inte trötta så fort. (är inte helt säker på detta med muskler).

Senast ändrad:

Man kommer till en gräns i träningen där foder måste ge mer energi.

Mer foder = mer kondition i förhållande till varandra.

Olika foder ger olika energi och det beror på vilken typ av energi man vill åt.

Har man en hopphäst vill man åt en annan typ av kvickhet än vad man tex vill ha hos en fälttävlanshäst.

Fodra upp hästen piggare går absolut, har gjort det med flertalet "slöare" hästar liksom jag har fodrat pigga hästar lugnare :)

Man kommer till en gräns i träningen där foder måste ge mer energi.

Mer foder = mer kondition i förhållande till varandra.

Olika foder ger olika energi och det beror på vilken typ av energi man vill åt.

Men är det inte så att när du har kommit till den gränsen så har du ökat energibehovet hos hästen pga mer arbete och då måste du klart öka energin i fodret. Mitt resonemang bygger på att hästen får den energi den behöver vilket jag skrev tidigare i tråden. Det var också det jag menade med mitt senaste inlägg. Hästen blir inte piggare för att den får mer foder utan den kräver mer energi för att kunna arbeta mer. Då blir energitillgången/bristen begränsande och den orkar mer när du ger den mer mat.

Men om du inte tränar hästen speciellt mkt mer utan bara ger den ngt energitillskott så händer det ingenting. Det blir inte som ngt trollleri och hästen helt plötsligt hoppar runt på tårna.

Detta är som jag tror. Hoppas att ngn förstår hur jag menar. Jag tror att jag gör det själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur